Αρχικά εμένα δεν μου περνούσε από το μυαλό ότι στην πόλη μας γίνονται τόσο ωραία και οργανωμένα πράγματα. Και όμως γίνονται και μάλιστα φέτος μας δόθηκε η ευκαιρία σαν σχολείο να συμμετάσχουμε στο 1ο Φεστιβάλ Ρητορικής.
Πριν από τις διακοπές του Πάσχα η φιλόλογός μας, μας το πρότεινε και από μέρους μου ενθουσιάστηκα! Μαζί με άλλα δυο παιδιά της Β΄ Γυμνασίου δηλώσαμε αμέσως συμμετοχή. Πήγαμε στη βιβλιοθήκη του σχολείου και ο καθένας μας διάλεξε από ένα λογοτεχνικό βιβλίο της αρεσκείας του. Από αυτό το βιβλίο επιλέξαμε μετά ένα μικρό κομμάτι (μία με μιάμιση σελίδα), το οποίο έπρεπε να το διαβάσουμε μπροστά στους κριτές με εκφραστικότητα και χωρίς να ξεπεράσουμε σε χρόνο τα πέντε λεπτά ανάγνωσης. Εξασκηθήκαμε πάνω στο κομμάτι αυτό κάνοντας προετοιμασία πολλές ώρες, μέχρι τη μέρα του διαγωνισμού. Μαζί με πολλά σχολεία από όλο τον νομό Ηρακλείου συναντηθήκαμε στο Πρότυπο Γυμνάσιο Ηρακλείου την Κυριακή 4 Μαΐου 2025, οπότε ήταν και το ραντεβού μας για το φεστιβάλ ρητορικής.
Εγώ επέλεξα να διαβάσω απόσπασμα από το βιβλίο «Αναφορά στον Γκρέκο», που είναι αυτοβιογραφία του μεγάλου κρητικού λογοτέχνη Νίκου Καζαντζάκη. Το διάλεξα γιατί μου κίνησε μεγάλο ενδιαφέρον μόλις το ξεφύλλισα λίγο, και κατάλαβα ότι περιγράφει εμπειρίες από την ζωή του συγγραφέα στην Κρήτη, αλλά και γενικά μόλις κατάλαβα ότι αναφέρεται στην Κρήτη. Τονίζω ότι εγώ θέλω να μαθαίνω τα πάντα για την Κρήτη γιατί υπεραγαπώ τον τόπο μου.
Στις 4 Μαΐου, πρωί της Κυριακής, όλοι μαζί μια μεγάλη παρέα πήραμε τον δρόμο για το Πρότυπο Γυμνάσιο, όπου μας περίμενε η καθηγήτριά μας και μπήκαμε για να εγγραφούμε. Μας έδωσαν έναν φάκελο που περιείχε ένα σημειωματάριο και το πρόγραμμα του φεστιβάλ, καθώς και ένα καρτελάκι με το όνομά μας. Περιμένοντας την έναρξη του διαγωνισμού μπορούσαμε να κεραστούμε διάφορα γλυκά και ποτά. Στο ενδιάμεσο διάφοροι επίσημοι μας εξηγούσαν τους στόχους του Φεστιβάλ Ρητορικής που (όπως το λέει και ο τίτλος του), δεν είναι καθόλου ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε μαθητές ή σχολεία, αλλά η άμιλλα, η συνεργασία, η αλληλογνωριμία ανάμεσα στα σχολεία και τελικά ένα πανηγύρι ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Αφού τελείωσαν οι χαιρετισμοί των επισήμων, ήρθε η ώρα των αγωνισμάτων: Λόγος /αντίλογος και εκφραστική ανάγνωση. Εμείς, εκπροσωπώντας το Γυμνάσιο Μαλίων, συμμετείχαμε στο δεύτερο αγώνισμα. Μπήκαμε σε μία αίθουσα όλες οι ομάδες και διαβάσαμε το κείμενο που είχαμε προετοιμάσει, με αρκετό τρακ είναι αλήθεια!! Τι κι αν δεν κερδίσαμε κάποιο βραβείο; Ακούσαμε και άλλους να διαβάζουν, απολαύσαμε τη διαδικασία και συγκρίνοντας, καταλάβαμε την αξία της εκφραστικότητας στην ανάγνωση. Ένοιωσα μεγάλη συγκίνηση όταν κάποιες μέρες αργότερα οι διοργανωτές μού έστειλαν τη βαθμολογία που συγκέντρωσα από τους κριτές, καθώς και αναλυτικές παρατηρήσεις για τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία της προσπάθειάς μου.
Όταν τελείωσαν όλες οι ομάδες συγκεντρωθήκαμε όλοι καθηγητές και μαθητές σε μια μεγάλη αίθουσα, ακούσαμε τα αποτελέσματα, χειροκροτήσαμε τους νικητές, και συμμετείχαμε σε μια συζήτηση απολογισμό για την διαδικασία. Τι μας άρεσε, τι μας προβλημάτισε, τι κερδίσαμε από όλη αυτή τη διαδικασία και πώς μπορεί αυτή η δράση αυτή να συνεχιστεί και να γίνει ακόμα καλύτερη. Το υπέροχο ήταν ότι στη συζήτηση αυτή συμμετείχαμε ισότιμα όλοι, καθηγητές και μαθητές. Πολλοί από εμάς τους μαθητές πήραμε τον λόγο και είπαμε τις απόψεις μας, οι οποίες ακούστηκαν από όλους με μεγάλη προσοχή και κάποιες από αυτές λήφθηκαν υπόψη.
Κατά τη γνώμη μου ήταν μια μοναδική εμπειρία! Βγήκαμε για πρώτη φορά έξω από τα όρια του σχολείου μας και συναναστραφήκαμε με συμμαθητές μας από άλλα σχολεία, απολαύσαμε μια ωραία διαδικασία άμιλλας και γνωρίσαμε κάποια μυστικά της εκφραστικής ανάγνωσης. Ευχαριστούμε θερμά το σχολείο μας για όλη τη στήριξη και τη συμπαράσταση. Το σίγουρο είναι ότι θα ξαναπήγαινα!!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΡΗΣΤΑΚΗ
