Με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς η εκπαιδευτική κοινότητα εκφράζει τις ανησυχίες της για τη χρήση του αυτοκινήτου και της μοτοσυκλέτας ως τρόπου μεταφοράς των μαθητών στο σχολείο, συχνά χωρίς την τήρηση των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας (δίπλωμα, ζώνη, κράνος). Αναντίρρητα, η ευθύνη των γονέων στην περίπτωση τροχαίου ατυχήματος με εμπλοκή ανηλίκου είναι σημαντική. Ο λόγος είναι ότι πέρα από το αστικό και ποινικό μέρος, σε μια υπόθεση τροχαίου ατυχήματος, στην οποία εμπλέκεται ανήλικος, ιδιαίτερη σημασία έχει η ανθρωπιστική και ψυχολογική προσέγγιση της υπόθεσης. Και αυτό γιατί είτε ο ανήλικος είναι το θύμα, που έχει τραυματιστεί από το ατύχημα, είτε είναι ο θύτης, αυτός που προκάλεσε το ατύχημα, το ατυχές αυτό περιστατικό θα επηρεάσει τη ζωή του ανηλίκου στο μέλλον είτε σωματικά είτε ψυχολογικά με κάθε είδους συνέπειες. Επίσης,σε ένα τροχαίο με εμπλοκή ανήλικου, θα ζητηθούν ευθύνες από τους γονείς του, οι οποίοι δεν επέδειξαν την απαιτούμενη επιμέλεια και συνέπεια στην επιτήρηση του ανήλικου (αφού συχνά οι ίδιοι αγοράζουν το όχημα και επιτρέπουν στον έφηβο να οδηγεί χωρίς δίπλωμα) και σε περίπτωση που ο ανήλικος έφυγε από το σχολείο, θα ζητηθούν ευθύνες στους εποπτεύοντες εκπαιδευτικούς. Παρόλα αυτά, όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί στην περίπτωση ατυχήματος πλήττονται και οι ίδιοι συναισθηματικά και ψυχικά. Συνεπώς η προσέγγιση των γονέων από τους εκπαιδευτικούς σε ρόλο συμβουλευτικό για την αποτροπή ατυχημάτων απαιτεί μεγάλο βαθμό ευαισθησίας και οφείλει να είναι ανάλογη της παραβατικής συμπεριφοράς που παρουσιάζει το παιδί τους κατά την οδήγηση.
Δυστυχώς, τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας και οι ανθρώπινες απώλειες από αυτά ξεπερνούν κατά πολύ τις εθνικές τραγωδίες από πυρκαγιές, σεισμούς και φυσικές καταστροφές. Κάθε χρόνο συμβαίνουν 22.000 περίπου τροχαία ατυχήματα, που έχουν ως αποτέλεσμα το θάνατο 2.000 ανθρώπων και τον τραυματισμό άλλων 32.000. Δηλαδή κάθε χρόνο εξαφανίζεται μια ολόκληρη κωμόπολη από το χάρτη της Ελλάδας. Από το σύνολο των τραυματισμένων οι 4.000 είναι σοβαρά κι από αυτούς το 15% καταλήγουν στο θάνατο, ενώ πολλοί μένουν ανάπηροι. Βέβαια, το αυτοκίνητο και η μοτοσικλέτα είναι κομμάτια της ζωής όλων μας. Είναι μέσα μεταφοράς και εξυπηρέτησης στις καθημερινές μας ανάγκες. Ο τρόπος όμως με τον οποίο χρησιμοποιούνται είναι πολλές φορές η αιτία για τα θανατηφόρα ατυχήματα. Έτσι, χιλιάδες είναι οι άνθρωποι, στην πλειοψηφία τους νέοι, που χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο στην άσφαλτο, γι’ αυτό χρειάζεται όλοι μαζί να προσπαθήσουμε για λιγότερα ατυχήματα.
ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
Συνοπτικά οι αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων δυστυχημάτων είναι οι παρακάτω:
. Οδήγηση σε κατάσταση μέθης
. Υπερβολική ταχύτητα
. Αντικανονικό προσπέρασμα
. Είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας
. Παραβίαση του σήματος STOP
. Παραβίαση προτεραιότητας
. Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
. Επικίνδυνοι ελιγμοί
. Χρήση εκτυφλωτικών φώτων
. Απόσπαση προσοχής του οδηγού
. Κούραση οδηγού
. Κακή ποιότητα του οδοστρώματος και η κατάσταση των αυτοκινήτων
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
Τα τροχαία ατυχήματα έχουν σοβαρές συνέπειες τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία. Για το άτομο η απώλεια της ίδιας της ζωής του αλλά και ο τραυματισμός του που συνεπάγεται ενδεχόμενη αναπηρία για όλη του τη ζωή. Το τροχαίο ατύχημα μπορεί να προκαλέσει ψυχικά τραύματα και να επηρεάσει τις προσωπικές σχέσεις και την επαγγελματική σταδιοδρομία ενός ανθρώπου. Συνέπειες θα υπάρχουν επίσης για την οικογένεια και τους συγγενείς των θυμάτων, κυρίως με την ύπαρξη ψυχολογικών τραυμάτων.
ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ: Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΕΙΛΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Θύματα κάποιου ατυχήματος πέφτουν κάθε χρόνο 20 εκατομμύρια παιδιά σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από αυτά 10.000 χάνουν τη ζωή, ενώ 30.000 μένουν ανάπηρα για όλη τους τη ζωή. Στη χώρα μας 20.000 παιδιά νοσηλεύονται κάθε χρόνο εξαιτίας κάποιου ατυχήματος. Τα αγόρια παθαίνουν συχνότερα ατυχήματα από ό, τι τα κορίτσια, ενώ η κόπωση και ανεπαρκής επιτήρηση από τους μεγάλους είναι παράγοντες που ευνοούν τα ατυχήματα στα παιδιά. Το 30% των νεκρών από τροχαία είναι παιδιά, ποδηλάτες, υπέργηροι και άτομα με ειδικές ανάγκες. Από αυτά το 20% είναι πεζοί. Τα στοιχεία από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνουν ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-24 ετών. Η χώρα μας δυστυχώς στα τροχαία ατυχήματα κατέχει την πρώτη θέση σε σχέση με τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΕ ΠΕΖΟΥΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΟΥΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΗ
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
1.Δεν οδηγούμε ποτέ, όταν έχουμε καταναλώσει μεγάλη ποσότητα οινοπνευματωδών ποτών, ούτε επιτρέπουμε στον οδηγό της παρέας μας να
οδηγήσει, αν έχει καταναλώσει μεγάλη ποσότητα αλκοόλ.
2. Σεβόμαστε τα όρια ταχύτητας.
3. Οδηγούμε με ασφάλεια σημαίνει δεν περνάμε με κόκκινο, σταματάμε στο STOP και δίνουμε προτεραιότητα.
4. Αποφεύγουμε τα αντικανονικά προσπεράσματα.
5.Υπακούμε στα σήματα των τροχονόμων.
6.Κρατάμε τις κανονικές αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα.
7. Όταν οδηγούμε πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι. Επίσης δεν οδηγούμε ποτέ όταν είμαστε κουρασμένοι ή νυσταγμένοι.
8. Φοράμε ζώνες ασφαλείας ακόμη και σε κοντινές αποστάσεις και βάζουμε τα παιδιά στα ειδικά καθίσματα ή στα πίσω καθίσματα με ζώνη
ασφαλείας.
9. Δεν αλλάζουμε λωρίδες κυκλοφορίας απότομα και χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση.
10.Τέλος, πρέπει να μάθουμε να οδηγούμε υποχωρητικά. Ας μη βλέπομε το διπλανό οδηγό σαν ανταγωνιστή μας.
Οδηγίες στους πεζούς
1. Μάθετε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.
2. Βαδίζετε πάντα στο πεζοδρόμιο.
3. Μην αφήνετε ποτέ τα παιδιά από το χέρι σας.
4. Όπου υπάρχει τροχονόμος περνάτε μόνο όταν σας ανοίγει το ρεύμα. Μάθετε την έννοια των σημάτων του τροχονόμου.
5. Διασχίστε το δρόμο κάθετα-ποτέ διαγώνια-και χωρίς να τρέχετε. Η πορεία σας να είναι πάντα ευθεία, σταθερή και αποφασιστική.
6. Όταν είστε πίσω από λεωφορείο ή άλλο μεγάλο όχημα μη βγαίνετε απότομα στο δρόμο.
Πρέπει να ξέρουμε ότι ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας είναι ένας νόμος, τον οποίο πρέπει να εφαρμόζουμε όλοι. και οι πεζοί και οι οδηγοί. Δεν πρέπει ακόμη να ξεχνάμε ότι ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας είναι κώδικας ζωής.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΡΑΝΟΥΣ
Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε τη μεγάλη σημασία της ζώνης ασφαλείας και του κράνους και να καταλάβουμε ότι είναι απαραίτητο να τα χρησιμοποιούμε. Πολλοί υποστηρίζουν ότι δε χρειάζεται να φορούν ζώνη ασφαλείας, όταν κινούνται με μικρές ταχύτητες ή διανύουν μια μικρή διαδρομή. Μεγάλο λάθος! Περισσότερο από 80% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε ταχύτητες μικρότερες από 64 χιλιόμετρα την ώρα. Πρέπει να ξέρουμε ότι η δύναμη σύγκρουσης όταν τρέχουμε με 50 χιλιόμετρα την ώρα ισοδυναμεί με πτώση με το κεφάλι από τον 3ο όροφο ενός κτιρίου. Έχουν ακόμη καταγραφτεί συχνά θανατηφόρα ατυχήματα σε επιβάτες αυτοκινήτου σε ταχύτητες μικρότερες των 20 χιλιομέτρων την ώρα 3 στα 4 θανατηφόρα ατυχήματα συμβαίνουν σε απόσταση μικρότερη από 40 χιλιόμετρα από το σπίτι του θύματος. Για να μην κουράζεστε λοιπόν με αριθμούς και υπολογισμούς θυμηθείτε: τη ζώνη τη φοράμε ΠΑΝΤΑ, ανεξαρτήτως της απόστασης που πρέπει να διανύσουμε. Οι ζώνες ασφαλείας μπορούν να σε προφυλάξουν από το. να καρφωθείς στο παρμπρίζ, να πεταχτείς έξω από την πόρτα, να πέσεις στο έδαφος και να τραυματιστείς, να χτυπήσεις στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου. Αν φορούσαμε τη ζώνη ασφαλείας σε ποσοστό 95%, θα σωζόταν στην Ελλάδα 500 άνθρωποι κάθε χρόνο. Ξέρετε ότι τα τροχαία είναι ο κυριότερος λόγος θανάτου για τους νέους ανθρώπους; Η χρήση της ζώνης ασφαλείας μειώνει την πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού κατά 60% και θανάτου κατά 50%. Ποτέ χωρίς κράνος για σιγουριά. Για τους οδηγούς μοτοσικλέτας αυτό που σώζει τη ζωή είναι το κράνος, το σπουδαιότερο τμήμα της ενδυμασίας τους. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι οδηγοί μοτοσικλέτας είναι εκτεθειμένοι άμεσα σε πολλούς κινδύνους, πολύ περισσότερους από αυτούς στους οποίους εκτίθενται οι οδηγοί αυτοκινήτων. Σκεφτείτε λοιπόν: το οδήγημα μοτοσικλέτας είναι για εσάς πρόκληση για ρίσκο, ή επανάληψη της απόλαυσης; Η ασφαλής οδήγηση εξαρτάται από τον καθένα μας. Ο απλός οδηγός παίζει τον πιο σημαντικό ρόλο στη μείωση του θανάτου και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. Γι΄ αυτό πάντοτε φοράτε ζώνη ασφαλείας και κράνος.
Τέλος, καταθέτοντας και την προσωπική μου μαρτυρία, αν δεν φορούσαμε ζώνες ασφαλείας εγώ και η κόρη μου σε τροχαίο ατύχημα φέτος το καλοκαίρι, ίσως δεν θα μπορούσα να σας γράφω σήμερα με τόση βεβαιότητα πως έσωσαν τις ζωές μας! Να φανταστείτε ότι ενώ το αυτοκίνητο κρίθηκε μη επισκευάσιμο εμείς βγήκαμε ζωντανές από μία μάζα σιδερικών με λίγες γρατσουνιές και μόλωπες. Όσο αφορά το μετατραυματικό σοκ, αυτό είναι μία πραγματικότητα που βιώνει κάθε άτομο που εμπλέκεται σε τροχαίο ατύχημα, καθώς απαιτείται μεγάλο χρονικό διάστημα για να ξεπεραστεί ο φόβος για την οδήγηση και το τρέμουλο στο πεντάλ του οδηγού.
Η ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΛΑΟΥ.
Ουρανία Τσούτση, Middle Mountain College News, 17-09-2023
Πηγή: https://www.astynomia.gr/statistikes-epetirides/statistika-stoicheia/statistika-stoicheia-trochaias/