
Η ομάδα EPAS του Γυμνασίου Μεσοβουνίων με Λυκειακές Τάξεις, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος «Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», πραγματοποίησε μια ξεχωριστή δράση που συνδύασε την τέχνη με τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μαθητές και μαθήτριες από όλες τις τάξεις του σχολείου
ετοίμασαν μια έκθεση ζωγραφικής και δημιούργησαν μια πρωτότυπη μουσική αφίσα, εμπνευσμένη από το ανατρεπτικό στυλ του διάσημου καλλιτέχνη γκράφιτι, Μπάνκσι, με στόχο να αναδείξουν τους αγώνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προάσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Ο Μπάνκσι, ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης εποχής, αποτελεί πηγή έμπνευσης για νέους δημιουργούς σε όλο τον κόσμο. Αν και η πραγματική του ταυτότητα παραμένει άγνωστη, οι περισσότεροι συμφωνούν πως κατάγεται από το Μπρίστολ της Αγγλίας και ξεκίνησε τη δράση του στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Ορισμένες πηγές τον ταυτίζουν με τον Ρόμπιν Γκάνιγχαμ ή με το όνομα Ρόμπερτ Μπάνκς. Μέσα από τα έργα του, ο Μπάνκσι ασκεί κοινωνική και πολιτική κριτική, προσπαθώντας να αποδείξει πως το γκράφιτι μπορεί να είναι μια μορφή αληθινής τέχνης και έκφρασης. Έργα του έχουν εμφανιστεί σε διάφορες χώρες, αφήνοντας πάντα πίσω τους ένα ισχυρό μήνυμα.
Η ομάδα EPAS, εμπνεόμενη από αυτή την αισθητική και ιδεολογική προσέγγιση, συνέδεσε τα καλλιτεχνικά της έργα με τις θεμελιώδεις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η δημοκρατία, η ισότητα, το κράτος δικαίου και φυσικά τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η έκθεση και η αφίσα φέρουν πάνω τους μηνύματα ενάντια στις διακρίσεις και υπέρ της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, της ισότητας των φύλων, της ελευθερίας έκφρασης και της δικαιοσύνης.
Με αυτό τον τρόπο, η τέχνη γίνεται όχι μόνο μέσο έκφρασης, αλλά και εργαλείο ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης για ένα πιο ανθρώπινο και δημοκρατικό μέλλον. Η δράση αυτή της ομάδας EPAS αποτελεί ένα φωτεινό παράδειγμα του πώς η δημιουργικότητα των μαθητών μπορεί να μεταμορφωθεί σε φωνή για τα δικαιώματα όλων μας.
Oμάδα EPAS, Middle Mountain College News, 9-4-2025