ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2016 με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς και μαθητές των Λυκείων Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Σκοπός του Προγράμματος είναι η αναβάθμιση της γνώσης των νέων γύρω από τον ευρωπαϊκό κοινοβουλευτισμό και τις αξίες της πολιτικής δημοκρατίας στην Ευρώπη, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν πιο ενεργά στη διαμόρφωση του δημοσίου βίου και στην εμπέδωση της πολιτικής δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένας άλλος βασικός στόχος του Προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με τις βασικές πολιτικές και τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδιαίτερα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το οποίο εκπροσωπεί τους Ευρωπαίους πολίτες. Παράλληλα, μέσω του Προγράμματος, οι συμμετέχοντες μαθητές – και καθηγητές – ενθαρρύνονται να υλοποιήσουν δράσεις που βελτιώνουν τη γνώση τους σχετικά με τα οφέλη και τις ευκαιρίες που προσφέρει η συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΡΕΣΒΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς και μετά από αξιολόγηση των δράσεων, ο τίτλος του «Σχολείου-Πρέσβη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» αποδίδεται στα επιτυχόντα σχολεία. Προς το σκοπό αυτό δίδεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ειδική πλακέτα, η οποία μπορεί να αναρτηθεί στο σχολείο. Παράλληλα, απονέμεται τιμητικό δίπλωμα:
• στους Μαθητές – Πρέσβεις του ΕΚ (Junior Ambassadors),
• τους Καθηγητές – Πρέσβεις του ΕΚ (Senior Ambassadors),
• καθώς και δίπλωμα αναγνώρισης συμμετοχής σε όλους τους άλλους μαθητές οι οποίοι είχαν ενεργή δράση στο Πρόγραμμα.
Το Πρόγραμμα αποσκοπεί σε όσο το δυνατόν περισσότερη αυτονομία για τα συμμετέχοντα σχολεία και τη διάδοση καλών πρακτικών μέσω «έξυπνων» δράσεων που αναδεικνύουν τη δημιουργικότητά και το πνεύμα συνεργασίας των συμμετεχόντων.
Πρέπει να τονιστεί πως η απόκτηση του τίτλου «Πρέσβης» δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Το σημαντικό στοιχείο του Προγράμματος είναι η απόκτηση γνώσεων και η καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών μέσω των διαφόρων δράσεων που οι ίδιοι, μαζί με τους καθηγητές τους υλοποιούν. Η συμμετοχή Ευρωβουλευτών σε κάποιες τουλάχιστον δράσεις θα πρέπει να επιδιώκεται. Η μορφή των δράσεων εξαρτάται από τον τύπο της δράσης – τα σχολεία έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν και να αναπτύξουν ότι είναι πιο πρόσφορο για τη επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων της κάθε δράσης. Καλό είναι να υπάρχει ένας συνδυασμός μορφών δράσεων.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΡΑΣΕΩΝ
• Προσομοίωση λειτουργίας του ΕΚ.
• Παρουσιάσεις.
• Συζητήσεις στο σχολείο (ή/και εκτός του σχολείου), ενδεχομένως στην παρουσία (έστω διαδικτυακά) ενός επιλεγμένου προσώπου (π.χ. Ευρωβουλευτή, ακαδημαϊκού, ειδικού κ.α.).
o Δημιουργία μικρών ταινιών (φιλμάκια) ή ντοκιμαντέρ με ανάλογο προς τους στόχους του Προγράμματος περιεχόμενο.
o Συμμετοχή σε εκδηλώσεις τοπικών φορέων.
o Ανάμειξη των (τοπικών) Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
o Δημιουργία ιστοσελίδας και άλλων κοινωνικών δικτύων. o Κοινές δράσεις με άλλα συμμετέχοντα σχολεία.
ΠΟΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΠΑΡΕΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΗΣ ΕΚ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ;
Το Γραφείο του ΕΚ στην Ελλάδα επιβλέπει τη συνολική δράση των συμμετεχόντων σχολείων και έχει τον τελικό λόγο στην αξιολόγηση που γίνεται μετά το πέρας της περιόδου. Υποστηρίζει τις δράσεις παρέχοντάς ειδικό εκπαιδευτικό υλικό και συμβουλές και βοήθεια στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και μαθητές. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ο ακαδημαϊκός σύμβουλος ο οποίος θα επικουρεί το Γραφείο κατά την υλοποίηση του Προγράμματος θα είναι στη διάθεση των σχολείων για βοήθεια σχετικά με τις δράσεις τους.