ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΪΟ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Covid19_20_05_06_8.1_afisa1Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων έχει θεμελιώδη σημασία, ώστε να προληφθεί  κατά  το  δυνατόν  η  διασπορά  του  ιού  στον  χώρο  των  σχολείων.  Εξαιρετικά  σημαντικό είναι επίσης, στη περίπτωση που υπάρξουν κρούσματα σε μια σχολική  μονάδα, να περιχαρακωθεί η διασπορά ώστε να μειώσει τον αριθμό δευτερογενών  κρουσμάτων ιδιαίτερα σε άτομα που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

 

Η  ασφαλής  λειτουργία  των  σχολείων  βασίζεται  στη  συστηματική  εφαρμογή  πολλαπλών μέτρων προφύλαξης που λειτουργούν ως σύνολο:

  • προσπάθεια  για  τήρηση  αποστάσεων  μεταξύ  μαθητών  και  μαθητών-
    εκπαιδευτικών,  όσο  είναι  εφικτό,  σε  συνδυασμό  με  τη  λειτουργία  του
    σχολείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται
    σε επαφή μεταξύ τους
  • συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και
    νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών)
  • σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής
    χειρουργικής) τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές με μέριμνα για
    τη   σχετική   εκπαίδευση·   στο   σχολείο   συνιστάται   η   ευρεία   χρήση υφασμάτινης μάσκας, αλλά μπορεί να χρησιμοποιείται και απλή χειρουργική μάσκα
  • καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή
    απολυμαντικού σε επιφάνειες
  • αποφυγή  μεγάλων  συναθροίσεων  μαθητών  και  επίσκεψης  στο  σχολείο
    άλλων ατόμων όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο
  • αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα
    συμβατά με COVID-19, προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών που ανήκουν
    σε ευάλωτες ομάδες.

    Τα συχνότερα συμπτώματα της λοίμωξης COVID-19 στα παιδιά είναι:
    •    πυρετός και  

    • βήχας.

    Άλλα συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν είναι:
    •    Δυσκολία στην αναπνοή

    • Μυαλγίες
    • Ρίγος
    • Πονοκέφαλος
    • Δυσκαταποσία
    • Ρινική καταρροή/συμφόρηση
    • Ναυτία / έμετος
    • Κοιλιακός πόνος, διαρροϊκές κενώσεις

Οδηγίες ατομικής υγιεινής                                        

  • Παραμονή κατ’ οίκον και αποχή από την παρακολούθηση μαθημάτων ή την

εργασία    οποιουδήποτε    ατόμου    εμφανίζει    συμπτώματα    λοίμωξης
αναπνευστικού ή πυρετό.

  • Αποφυγή στενής επαφής, εφόσον αυτό είναι δυνατό, με οποιοδήποτε άτομο
    εμφανίζει  πυρετό  ή  συμπτώματα  από  το  αναπνευστικό,  όπως  βήχα  ή
    πταρμό.
  • Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση
    του κινδύνου μόλυνσης.
  • Αποφυγή κοινής χρήσης των μολυβιών, των στυλό, των μαρκαδόρων και
    άλλων προσωπικών αντικειμένων. Το κάθε παιδί θα πρέπει να χρησιμοποιεί
    μόνο τα δικά του αντικείμενα.
  • Σε βήχα ή φτέρνισμα, κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο
  • ύψος  του  αγκώνα  ή  με  χαρτομάντιλο,  απόρριψη  του  χρησιμοποιημένου
    χαρτομάντιλου  στους  κάδους  απορριμμάτων  και  επιμελές  πλύσιμο  των
    χεριών.
  • Τα παιδιά δεν πρέπει να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα,
    καθώς και να χρησιμοποιούν κοινά σκεύη όπως ποτήρια και μπουκάλια.
    Συστήνεται η χρήση ατομικού μπουκαλιού ή παγουριού από το κάθε παιδί.
  • Τακτικό και επιμελές πλύσιμο των χεριών με υγρό σαπούνι και νερό, για
    τουλάχιστον   20   δευτερόλεπτα   όταν   είναι   εμφανώς   λερωμένα,   και
    οπωσδήποτε  πριν  τη  λήψη  τροφής  και  υγρών,  μετά  την  επίσκεψη  στην
    τουαλέτα και μετά από πιθανή επαφή με εκκρίσεις ή άλλα σωματικά υγρά.
    Θα ακολουθεί προσεκτικό στέγνωμα χεριών με χάρτινες χειροπετσέτες μιας
    χρήσης και απόρριψή τους στους κάδους απορριμμάτων.
  • Η   υγιεινή   των   χεριών   για   τουλάχιστον   20   δευτερόλεπτα   με   χρήση
    αλκοολούχου  αντισηπτικού  διαλύματος,  που  θα  βρίσκεται  κοντά  στην
    είσοδο κάθε αίθουσας διδασκαλίας, θα πρέπει να εφαρμόζεται συχνά και σε
    κάθε περίπτωση που αυτό κρίνεται απαραίτητο, κατά προτίμηση υπό την
    εποπτεία εκπαιδευτικού της τάξης, ιδιαίτερα για τα μικρότερα παιδιά.
  • Συστήνεται η εφαρμογή αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος πριν και
    μετά τη χρήση εξοπλισμού, όπως πληκτρολόγιο υπολογιστή, σε περίπτωση
    που αυτός είναι κοινόχρηστος.
  • Ευαισθητοποίηση     και     εγρήγορση     για     την     πρώιμη     αναγνώριση
    συμπτωμάτων. Σε περίπτωση εμφάνισης ακόμα και ήπιων συμπτωμάτων
    συμβατών   με   λοίμωξη   COVID-19   (π.χ.   βήχας,   πυρετός,   πονόλαιμος,
    γαστρεντερικά  συμπτώματα)  παραμονή  στο  σπίτι  και  ενημέρωση  των
    υπευθύνων. Η ένδειξη για διενέργεια εργαστηριακού ελέγχου θα τίθεται
    κατά  περίπτωση  ανάλογα  με  την  κρίση  του  θεράποντος  ιατρού  και  τα
    επιδημιολογικά    δεδομένα    σε    επίπεδο    τμήματος,    σχολείου    ή/και
    γεωγραφικής περιοχής.
  • Για την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών, μπορεί να τοποθετούνται σε
    διάφορους  χώρους  του  σχολείου  αφίσες  ή  εικόνες  με  τον  ενδεδειγμένο
    τρόπο εφαρμογής των μέτρων ατομικής υγιεινής.
  • Τήρηση κοινωνικών αποστάσεων και περιβαλλοντικά μέτρα 
  • Διασφάλιση ασφαλούς τρόπου μεταφοράς των μαθητών από και προς το
    σχολείο.  Σε  περίπτωση  που  η  μεταφορά  γίνεται  με  σχολικά  λεωφορεία,
    συστήνεται η τοποθέτηση του μαθητή σε προκαθορισμένη θέση η οποία δε
    θα  αλλάζει.  Παιδιά  ίδιας  οικογένειας  και  παιδιά  που  ανήκουν  στο  ίδιο
    σχολικό τμήμα προτιμάται να κάθονται σε διπλανές θέσεις. Η συστηματική
    χρήση  μάσκας  καθ’  όλη  τη  διάρκεια  της  διαδρομής  από  όλους  τους
    επιβάτες, είναι απαραίτητη. Εάν υπάρχει δυνατότητα, να παραμένουν κενές
    θέσεις  ανάμεσα  στους  επιβάτες.  Στα  σχολικά  λεωφορεία  συνιστάται  να
    υπάρχουν ανοικτά παράθυρα όσο επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες. Εάν δεν
    μπορεί να αποφευχθεί η χρήση πούλμαν με παράθυρα που δεν ανοίγουν,
  • ρύθμιση  εξαερισμού  σε  εισαγωγή  αέρα  (όχι  ανακύκλωση),  εάν  είναι
  • δυνατόν από σημεία της οροφής.
  • Αποφυγή του συνωστισμού και περιορισμός των επαφών μεταξύ παιδιών-
    γονέων-προσωπικού κατά την προσέλευση και αποχώρηση από το σχολείο.
    Εφαρμογή  πρακτικών  μέτρων  για  τήρηση  αποστάσεων(π.χ.  γραμμές  στο
    δάπεδο).
  • Τήρηση της μέγιστης δυνατής απόστασης μεταξύ των θέσεων των μαθητών
    στην τάξη σύμφωνα με τις εκάστοτε χωροταξικές δυνατότητες. Θα πρέπει να
    καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αξιοποίηση των διαθέσιμων
    χώρων,  ώστε  να  τηρείται  η  μέγιστη  απόσταση  μεταξύ  των  θρανίων  των
    μαθητών δεδομένων των συνθηκών που υπάρχουν.
  • Προσανατολισμός   των   θρανίων   προς   την   ίδια   κατεύθυνση   ώστε   να
    μειώνεται η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτάρνισμα
  • Η   καθολική   χρήση   προστατευτικής   μάσκας   από   τους   μαθητές,   το
    εκπαιδευτικό και το λοιπό προσωπικό των σχολείων είναι απαραίτητη. Η
    μάσκα θα πρέπει να εφαρμόζεται αμέσως με την προσέλευση στο σχολείο. Η
    μάσκα συνιστάται να εφαρμόζεται τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων 
    όσο και στα διαλείμματα. Η σωστή χρήση της μάσκας είναι πολύ σημαντική
    (https://eody.gov.gr/covid-19-odigies-gia-ti-chrisi-maskas-apo-to-koino/   και
    Παράρτημα II)
  • Οι   αίθουσες   διδασκαλίας   να   χρησιμοποιούνται   όσο   είναι   δυνατό,
    αποκλειστικά από συγκεκριμένο τμήμα μαθητών, ώστε να είναι μειωμένες οι
    πιθανότητες   μετάδοσης   του   ιού   μεταξύ   τμημάτων.   Ενθάρρυνση   για
    διενέργεια  του  μαθήματος  σε  εξωτερικό  χώρο  εάν  και  όταν  αυτό  είναι
    εφικτό
  • Σύσταση  για  μη  μετακίνηση  των  μαθητών  σε  άλλες  αίθουσες  από  την
    προκαθορισμένη  του  τμήματος  τους,  αλλά  εναλλαγή  των  διδασκόντων
    εφόσον αυτό είναι εφικτό.
  • Εάν δεν μπορεί να αποφευχθεί η χρήση κάποιας αίθουσας από περισσότερα
    τμήματα, θα πρέπει να μεσολαβεί καλός καθαρισμός του χώρου και των
    επιφανειών  σύμφωνα  με  τις  οδηγίες  του  ΠαραρτήματοςIII  και  αρκετός
    χρόνος  (τουλάχιστον  15  min)  ώστε  να  αεριστεί  επαρκώς  η  αίθουσα.  Σε
    χώρους    εργαστηρίων    όπως    πληροφορικής,    συστήνεται    σχολαστικός
    καθαρισμός του εξοπλισμού μετά από κάθε χρήση
  • Συστηματική αποφυγή ανάμιξης των μαθητών που δεν ανήκουν στο ίδιο
    τμήμα  ή  στην  ίδια  σταθερή  ομάδα  παιδιών  σε  όλες  τις  εκδηλώσεις  της
    σχολικής  ζωής,  περιλαμβανομένων  ιδιαίτερα  των  διαλειμμάτων  και  της
    διδασκαλίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ειδική διαγράμμιση στο προαύλιο
    για  την  οριοθέτηση  του  «χώρου»  κάθε  τμήματος  ή  σταθερής  ομάδας
    παιδιών. Εάν υπάρχει η δυνατότητα, προαυλισμός σε διαφορετικό χρόνο
    ή/και χώρο.
  • Μέριμνα για την αποφυγή δημιουργίας συνωστισμού στους διαδρόμους του
    σχολείου και χάραξη (βελάκια) της κατεύθυνσης προς την οποία θα πρέπει
    να κινούνται οι μαθητές
  • Μέριμνα  για  την  αποφυγή  ανάμιξης  και  αλληλεπίδρασης  παιδιών  από
    διαφορετικά τμήματα κατά τη λήψη γεύματος στο σχολείο (π.χ. ολοήμερο
    σχολείο). Προτείνεται η λήψη των γευμάτων στο θρανίο των παιδιών στην
    τάξη τους ή και σε άλλο χώρο με την τήρηση των απαραίτητων αποστάσεων
    (π.χ. τραπεζαρία, προαύλιο). Μπορεί, επίσης, το φαγητό που παρέχεται στο
    σχολείο να μεταφέρεται και να καταναλώνεται στο σπίτι.
  •  Χρήση σκευών μιας χρήσης, αν είναι εφικτό, ή αυστηρά ατομικών σκευών.
    Ενημέρωση των μαθητών να μη μοιράζονται μεταξύ τους το φαγητό και το
    νερό τους
  •    Τήρηση της κοινωνικής απόστασης και των κανόνων ατομικής υγιεινής όσο
    είναι δυνατό κατά τη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων.
  •    Μέριμνα για την αποφυγή ανάμιξης παιδιών διαφορετικών τμημάτων σε
    οργανωμένες ή μη αθλητικές δραστηριότητες
  •    Τα παιδιά ΔΕΝ πρέπει να φέρνουν μαζί τους παιχνίδια στο σχολείο (π.χ.
    μπάλες, κούκλες κλπ.).
  •    Σχετικά  με  τις  μπάλες  και  λοιπά  όργανα  γυμναστικής/αθλοπαιδιών,  τα
    παιδιά    κάθε    τμήματος    πρέπει    να    παίζουν    μόνο    μεταξύ    τους
    χρησιμοποιώντας  συγκεκριμένη  μπάλα  (ή  μπάλες),  με  την έγκριση  ή/και
    επίβλεψη εκπαιδευτικού.
  • Πρέπει να τηρούνται τα μέτρα που ανακοινώνονται και κάθε φορά ισχύουν
    για  το  επίπεδο  κινδύνου  της  περιοχής  όπου  βρίσκεται  το  σχολείο  (π.χ.
    επίπεδο κινδύνου Α–«κόκκινο») σε σχέση με τον περιορισμό των αθλητικών
    δραστηριοτήτων. Οι περιορισμοί (π.χ. απαγόρευση ομαδικών παιχνιδιών με
    μπάλα, όπως ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ) πρέπει να εφαρμόζονται τόσο
    στο  μάθημα  της  γυμναστικής  όσο  και  σε  προαιρετικές  απογευματινές
    δραστηριότητες καθώς και στα διαλείμματα.
  •    Οι μπάλες πρέπει να πλένονται με σαπούνι/ απορρυπαντικό και νερό και να
    εφαρμόζεται σ’ αυτές απολυμαντικό στο τέλος κάθε ημέρας (ή και κατά τη
    διάρκειά  της  εάν  εναλλάσσονται  τα  τμήματα  που  παίζουν  με  αυτές).Ως
    απολυμαντικό μπορεί να χρησιμοποιείται αλκοολούχο διάλυμα 70-90% ή
    αραιωμένη οικιακή χλωρίνη (βλ. Παράρτημα ΙΙΙ για λεπτομέρειες).
  •    Τήρηση απόστασης στη σειρά αναμονής στην τουαλέτα και κατά την είσοδο-
    έξοδο από την αίθουσα
  • Σύσταση για αποφυγή διοργάνωσης εκπαιδευτικών εκδρομών. Επιλεκτικές
    επισκέψεις ή περίπατοι μεμονωμένων τμημάτων και με τήρηση όλων των
    μέτρων   κοινωνικής   απόστασης   και   ατομικής   υγιεινής   μπορούν   να
    πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ύστερα από
    συνεκτίμηση των τρεχόντων επιδημιολογικών δεδομένων
  • Σύσταση    για    αποφυγή    διοργάνωσης    ενδοσχολικών    εκδηλώσεων    ή
    συναθροίσεων που συνδέονται με ευρεία προσέλευση γονέων. Εκδηλώσεις
    (π.χ.  εορτές  αποφοίτησης)  μπορεί  να  γίνονται  μόνο  με  την  παρουσία
    μαθητών και εκπαιδευτικών, ενδεχομένως κατά τμήματα ή με μέρος των
    τμημάτων, αναλόγως του διαθέσιμου χώρου ώστε να τηρούνται κοινωνικές
    αποστάσεις.

 

  • Αποσυμφόρηση του γραφείου των εκπαιδευτικών και τήρηση των μέτρων
    κοινωνικής   απόστασης,   χρήσης   προστατευτικής   μάσκας   και   ατομικής
    υγιεινής
  • Διασφάλιση     επάρκειας     ειδών     ατομικής     υγιεινής     (π.χ.     σαπούνι,
    χειροπετσέτες, αντισηπτικό κ.ά.) σε τάξεις και τουαλέτες
  •    Δημιουργία και προώθηση ενημερωτικού υλικού (πόστερ, video, κ.ά.) για
    την  εκπαίδευση  των  μαθητών  σχετικά  με  τις  πρακτικές  πλυσίματος  των
    χεριών και αναπνευστικής υγιεινής.
  • Μέριμνα  για  την  προστασία  των  εργαζομένων  στο  σχολικό  περιβάλλον.
    Διατήρηση αποστάσεων σε όλους τους χώρους του σχολείου, συστηματική
    εφαρμογή προστατευτικής μάσκας, τήρηση των κανόνων ατομικής υγιεινής,
    παραμονή στο σπίτι σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων συμβατών με
    COVID-19. Εφαρμογή της εξ αποστάσεως ενημέρωσης και συζήτησης με τους
    γονείς, η οποία πρέπει να προτιμάται εκτός αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης