Ρατσισμός..μία λέξη που σε πολλούς προκαλεί ρίγος, στεναχώρια και αγανάκτηση, ενώ σε άλλους ορθώνει το ωφελιμιστικό τους εγώ έναντι των άλλων. Η λέξη αυτή αναφέρεται και γίνεται θέμα συζήτησης τόσο συχνά στην τηλεόραση όσο και στο ραδιόφωνο και σε οποιοδήποτε άλλο ΜΜΕ. Όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμια κλίμακα, ο ρατσισμός έχει εισχωρήσει απειλητικά στο σχολικό βίο.
Σε πολλούς η φράση «σχολικός ρατσισμός» είναι χαραγμένη ως μία δυσάρεστη ανάμνηση. Άλλοι την βιώνουν σαν μία θλιβερή πραγματικότητα. Αυτού του είδους ο ρατσισμός εκδηλώνεται μέσω της λεκτικής ή σωματικής βίας και πηγάζει από το φόβο των μαθητών προς τη διαφορετικότητα ενός συμμαθητή τους, είτε όσο αναφορά την καταγωγή του, είτε τη γενικότερη εμφάνιση του. Ο «βίαιος μαθητής» έχοντας μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον που τα ερεθίσματα για αποδοχή του διαφορετικού έχουν μειωθεί δραματικά, καθώς ούτε το σχολικό περιβάλλον, ούτε οι γονείς από την πλευρά τους έχουν διδάξει την αποδοχή της διαφορετικής πλευράς ενός ατόμου, είναι δύσκολο να την αποδεχτεί και έτσι την καταδικάζει κατηγορηματικά.
Τέτοιου είδους ακραίες συμπεριφορές, όμως, πηγάζουν κι από βαθύτερα αίτια. Αισθήματα ανωτερότητας, προσωπικής υπεροχής, συμπλέγματα κατωτερότητας είναι καίριοι παράγοντες αυτού του φαινομένου. Επιπρόσθετα, ξενοφοβία που ενδέχεται να καταλήγει σε ψυχώσεις και παράφορες συμπεριφορές είναι ένα επιπλέον λόγος ώστε να εδραιώνεται το ρατσιστικό αυτό πνεύμα. Ακόμα, το ένστικτο της εδαφικότητας που υπάρχει σε ένα μαθητή, όταν αισθάνεται ότι απειλείται, εκτονώνεται στη βία, κυρίως σε άτομα άβουλα που αδυνατούν να υποστηρίξουν τον εαυτό τους και εντάσσονται στο σχολικό περιθώριο.
Έτσι, τα θύματα του σχολικού ρατσισμού αισθάνονται προσβολή της προσωπικότητάς τους, περιθωριοποίηση και αποκλεισμό από ομάδες και δραστηριότητες. Το άτομο χάνει την πίστη του στον εαυτό του και γίνεται στόχος – και μάλιστα εύκολος – στην πρόκληση αδικιών και ανισοτήτων που εντάσσονται στο εκπαιδευτικό σύστημα. Ύστερα, αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς είναι και ο διασυρμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και παρεμπόδιση συνεργασίας και ανάπτυξης φιλίας, παράγοντες απαραίτητοι για πρόοδο και δημιουργία … συνθηκών που ναρκοθετούν τα θεμέλια της ομαλής σχολικής συμβίωσης.
Πρωτίστως, το σχολείο οφείλει να ευαισθητοποιηθεί και να ενεργήσει το γρηγορότερο δυνατό στον περιορισμό και τη λύση αυτού του προβλήματος. Έχοντας την συμπαράσταση τόσο των γονιών όσο και των μελών του σχολικού συλλόγου, ευελπιστούμε όλοι μας σε ένα καλύτερο και πιο φιλικό σχολικό περιβάλλον για κάθε μαθητή.
ΤΖΟΛΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ