Στα παιδιά αρέσει να παίζουν με σκιές! Δημιούργησαν ένα παραμύθι, ετοίμασαν το σκηνικό και μας το παρουσίασαν!
Ομάδα Σύνταξης: Δέσποινα Γιουρούκη
Παρασκευή Μήντση
Στα παιδιά αρέσει να παίζουν με σκιές! Δημιούργησαν ένα παραμύθι, ετοίμασαν το σκηνικό και μας το παρουσίασαν!
Ομάδα Σύνταξης: Δέσποινα Γιουρούκη
Παρασκευή Μήντση
Χρησιμοποιήσαμε τέμπερες για να δημιουργήσουμε τις αποχρώσεις και τις σκιές διαφόρων χρωμάτων και παίρνοντας έμπνευση από τα έργα μεγάλων ζωγράφων (Van Gogh, Cezanne, Matisse), προσπαθήσαμε να κάνουμε κι εμείς τα δικά μας έργα.
Χρησιμοποιώντας το βιντεοπροβολέα δημιουργήσαμε τα δικά μας πορτραίτα. Στερεώσαμε χαρτόνι στον πίνακα και αφού χωριστήκαμε σε ζευγάρια, ο ένας στεκόταν προφίλ μπροστά στον πίνακα κι ο άλλος σχεδίασε το περίγραμμα του προσώπου του.
Δημιουργήσαμε ένα βιντεάκι, αξιοποιώντας εργασίες των μαθητών από το μάθημα των εικαστικών, με τη βοήθεια του λογισμικού windows movie maker.
Ομάδα Σύνταξης: Σταύρος Παρτσανάκης
Χρήστος Ευσταθίου
Από πολύ παλιά οι άνθρωποι υπολόγιζαν το χρόνο μετρώντας τις μέρες που περνούσαν.
Τι γινόταν όμως όταν ήθελαν να μετρήσουν χρονικά διαστήματα μικρότερα από τη μέρα;
Παρατήρησαν ότι τις ηλιόλουστες ημέρες οι σκιές των αντικειμένων όχι μόνο αλλάζουν μέγεθος, αλλά πέφτουν και προς διαφορετική κατεύθυνση. Στερέωσαν ένα ραβδί στο έδαφος και παρακολούθησαν τη σκιά του. Κάπως έτσι κατασκευάστηκε το πρώτο ηλιακό ρολόι.
Τα ηλιακά ρολόγια είναι ο αρχαιότερος τύπος ρολογιών. Επινοήθηκαν από τους Χαλδαίους περίπου το 2000 π.Χ. και διαδόθηκαν σε όλους τους λαούς του αρχαίου κόσμου.
Στην Αρχαία Ελλάδα, το πρώτο γνωστό ηλιακό ρολόι κατασκευάστηκε στη Σπάρτη από τον Αναξίμανδρο το Μιλήσιο το 600 π.Χ
Χρήσιμες πληροφορίες για τα ηλιακά ρολόγια θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Δραστηριότητα
Παρατηρήσαμε πως τις ηλιόλουστες ημέρες μεταβάλλεται η θέση και το μέγεθος της σκιάς μας. Σχεδιάσαμε τη σκιά μας στις 2.00 το μεσημέρι κι επαναλάβαμε το ίδιο μία ώρα μετά. Διαπιστώσαμε ότι η σκιά είχε αλλάξει θέση και ήταν λίγο μεγαλύτερη.
Έπειτα κατασκευάσαμε το δικό μας ηλιακό ρολόι. Σε ένα χάρτινο πιάτο σημειώσαμε τις ώρες της ημέρας και στο κέντρο στερεώσαμε ένα μολύβι. Αφήσαμε την κατασκευή μας σε ένα ηλιόλουστο σημείο της αυλής και κάθε ώρα πηγαίναμε να παρατηρήσουμε τις αλλαγές που γινόταν στη σκιά του μολυβιού. Ενθουσιαστήκαμε γιατί το ηλιακό ρολόι μας… λειτουργούσε!
Ολοήμερο τμήμα
Διασκεδάζουμε παίζοντας θέατρο σκιών!
Σχεδιάζουμε πάνω σε χαρτόνι τις φιγούρες. Τις βάφουμε με μαύρο χρώμα και τις στερεώνουμε σε ξυλάκια.
Χρησιμοποιούμε ένα άδειο κουτί από χαρτόνι για να κάνουμε το θεατράκι μας. Κόβουμε το κάτω μέρος και το αντικαθιστούμε με άσπρο ριζόχαρτο. Πάνω σ’ αυτό κολλούμε χρωματιστές διαφάνειες για να κάνουμε το σκηνικό μας. Έπειτα, φωτίζουμε με ένα φακό τη σκηνή και η παράσταση αρχίζει!
Κράτα το
ο πετροπαιχνιδιάτορας
από την άκρη των ακρώ
κατηφοράει στο Ταίναρο
φωτιά και το πηγούνι του
χρυσάφι το πιρούνι του
Οδυσσέας Ελύτης
Ο ήλιος είναι το λαμπρότερο αστέρι του ουρανού. Το φως του φωτίζει τη γη, το φεγγάρι και τους άλλους πλανήτες που γυρίζουν γύρω από αυτόν.
Το φως του ήλιου δημιουργεί την ημέρα και η απουσία του τη νύκτα. Ο ήλιος μας δίνει το φως και τη ζέστη. Είναι πηγή ζωής!
Καθώς η γη γυρίζει γύρω από τον εαυτό της, συμβαίνει η μια πλευρά της να φωτίζεται από τον ήλιο και η άλλη όχι. Έτσι, οι τόποι που φωτίζονται από τον ήλιο έχουν μέρα και όσοι δεν φωτίζονται έχουν νύχτα.
Πείραμα
Φωτίζουμε με ένα φακό την υδρόγειο σφαίρα. Ο φακός παριστάνει τον ήλιο που φωτίζει τη γη. Καθώς η γη γυρίζει γύρω από τον εαυτό της, η μία μεριά της φωτίζεται από τον ήλιο και η άλλη όχι.
Έτσι, οι τόποι που φωτίζονται από τον ήλιο έχουν ημέρα ενώ αυτοί που δεν φωτίζονται έχουν νύχτα.
Δραστηριότητες
Τι κάνω τη μέρα και τι τη νύχτα
Σε ένα μεγάλο κύκλο χωρίσαμε δύο τμήματα, γαλάζιο για την ημέρα και μαύρο για τη νύχτα. Ζωγραφίσαμε δραστηριότητες που κάνουμε την ημέρα και τη νύχτα, κόψαμε τις εικόνες και τις κολλήσαμε στα αντίστοιχα τμήματα του κύκλου. Κατασκευάσαμε τέσσερα βελάκια, στα δύο ζωγραφίσαμε τον ήλιο – ημέρα, και στα άλλα δύο το φεγγάρι – νύχτα. Τα προσαρμόσαμε με διπλόκαρφο στο κέντρο του κύκλου. Τα παιδιά μπορούν να γυρίζουν τα βελάκια όπως ακριβώς εναλλάσσεται η μέρα με τη νύχτα!
Έπειτα, ζωγραφίσαμε τη μέρα και τη νύχτα
Λίγες ζωγραφιές ακόμη για μια όμορφη μέρα!