Χρόνος εκδήλωσης των μαθησιακών δυσκολιών και συμπτωματολογία
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας ευρύς όρος που περιλαμβάνει διάφορες δυσκολίες στην επεξεργασία, αποθήκευση και ανάκτηση πληροφοριών, οι οποίες επηρεάζουν την ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει και να ανταποκρίνεται στις σχολικές απαιτήσεις.Οι μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να διαγνωστούν από την προσχολική ηλικία (γύρω στα 4-5 έτη), αλλά συχνά η επίσημη διάγνωση γίνεται κατά τα πρώτα χρόνια του δημοτικού (6-8 ετών), όταν το παιδί αρχίζει να μαθαίνει γραφή, ανάγνωση και μαθηματικά.
Πρώτα συμπτώματα μαθησιακών δυσκολιών ανά ηλικία:
Προσχολική ηλικία (4-6 ετών):
- Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου (π.χ. δυσκολία στην προφορά ή τη σύνταξη προτάσεων)
- Δυσκολία στην κατανόηση απλών οδηγιών
- Περιορισμένο λεξιλόγιο σε σχέση με συνομήλικους
- Δυσκολία στη συγκράτηση ακολουθιών (π.χ. μέρες της εβδομάδας)
- Προβλήματα στον συντονισμό κινήσεων (π.χ. δυσκολία στο να κρατά σωστά το μολύβι)
Πρώτες τάξεις του Δημοτικού (6-8 ετών):
- Δυσκολία στην εκμάθηση των γραμμάτων και της φωνολογίας
- Αντιστροφή ή παράλειψη γραμμάτων και αριθμών (π.χ. αντί για «3″ γράφει «ε»)
- Δυσκολία στην ανάγνωση (αργός ρυθμός, παραλείπει ή προσθέτει γράμματα)
- Δυσκολία στη γραφή (κακή ορθογραφία, ασύνδετη γραφή)
- Δυσκολία στα μαθηματικά (π.χ. αδυναμία κατανόησης της έννοιας των αριθμών)
Αν εντοπιστούν αυτά τα σημάδια, είναι καλό να γίνει μια αξιολόγηση από:
Ειδικό παιδαγωγό (για μαθησιακές στρατηγικές)
Λογοθεραπευτή (για γλωσσικές δυσκολίες)
Παιδοψυχολόγο (για ψυχολογική υποστήριξη)
Κασαπίδου Ελένη ΠΕ 02 ΕΑΕ
