ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

cyber_bullyingΌλοι μας ξέρουμε ότι ο άνθρωπος, από τα πρώτα ήδη χρόνια της ζωής του βιώνει πολλές φορές, διάφορες μορφές εκφοβισμού τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει. Μέχρι τώρα συναντούσαμε, το φαινόμενο αυτό μέσα σε μια οικογένεια, σε ένα σχολείο, στον χώρο εργασίας ή ακόμα και στον δρόμο. Δυστυχώς σήμερα έχουμε να αντιμετωπίσουμε άλλο ένα σημάδι εκφοβισμού, με ραγδαίες εξελίξεις: τον διαδικτυακό εκφοβισμό.

Ο όρος διαδικτυακός εκφοβισμός αφορά την απειλή η την παρενόχληση παιδιών και έφηβων που δέχονται μέσω της χρήσης κυρίως του διαδικτυου αλλά και κινητών τηλεφώνων είτε άλλων ψηφιακών τεχνολογιών από συνομήλικους τους.
Ο διαδικτυακός εκφοβισμός εμφανίζεται με ποικίλες μορφές. Ανάμεσα τους η επαναλαμβανόμενη αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων, η παρενόχληση οποιασδήποτε ηλεκτρονικής δραστηριότητας του ατόμου, η δημιουργία ψεύτικων προφίλ, η είσοδος σε προσωπικούς λογαριασμούς, η αποστολή προσωπικών πληροφοριών του ατόμου σε πολλούς και διάφορους παραλήπτες, η αποστολή απειλητικών μηνυμάτων σε αλλά άτομα υποκρινόμενοι το άτομο που εκφοβίζετε.
Τα αιτία που οδηγούν τους νέους να εκδηλώνουν τον διαδικτυακό εκφοβισμό εις βάρος συνομήλικων τους σχετίζονται κυρίως με την βίωση έντονων συναισθημάτων, όπως θυμός, απόγνωση και εκδίκηση, συναισθήματα που μπορεί να προέρχονται είτε από προβληματικές σχέσεις μέσα στην οικογένεια, είτε από μια γενικότερη δυσκολία λειτουργίας μέσα στο κοινωνικό του περιβάλλον. Πολλές φορές ο διαδικτυακός εκφοβισμός γίνεται μια μορφή “ψυχαγωγίας” η οποία έχει στόχο στην ικανοποίηση αναγκών όπως η κατοχή εξουσίας και η δύναμη του έλεγχου.
Το φαινόμενο του διαδικτυακου εκφοβισμού εγκυμονεί σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική υγειά του θύματος αλλά και του θύτη. Το άτομο που δέχεται τον εκφοβισμό χάνει την αυτοεκτίμηση του και πολλές φορές νιώθει ενοχή. Αρχίζει να αναπαράγει αρνητικές σκέψεις και οι κοινωνικές του ικανότητες μειώνονται σημαντικά. Αρχίζει να απέχει από τις παρέες των συνομήλικων του στο σχολείο και πολλές φορές νιώθει πως η αυτοκτονία φαντάζει η μόνη λύση στο πρόβλημα. Αλλά και στο μέλλον ενδέχεται να παρουσιάσει μεγάλη αστάθεια στις διαπροσωπικές του σχέσεις με απόρροια την κοινωνική απομόνωση. Από την άλλη πλευρά οι θύτες, δηλαδή οι εκφόβισες γίνονται άτομα με αντικοινωνική συμπεριφορά και μακροπρόθεσμα βιώνουν την απογοήτευση.
Καταλήγοντας, τα παιδία και οι έφηβοι που γίνονται θύματα πρέπει να αγνοούν τα απειλητικά μηνύματα, να μπλοκάρουν τον αποστολέα των μηνυμάτων, να τον προειδοποιούν και ευρύτερα να αναφέρουν το περιστατικό στην αστυνομία και σε αρμόδιες υπηρεσίες δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος και εν τέλει στους γονείς η τους κηδεμόνες τους.

Οι μαθητές του γ4,

Νανάς Γιάννης,
Νταφόπουλος Βασίλης

Σχολιάστε

Top