ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

συμπεριληπτικό σχολειο

Συμπεριληπτικό σχολείο 

Η έννοια της συμπερίληψης αποτελεί την πιο βασική ιδέα για την ύπαρξη του λεγόμενου «Σχολείου για όλους».

 Τι όμως καλούμε συμπερίληψη και τι αφορά;

Αφορά ένα σχολείο πρότυπο της δημοκρατικής ιδιότητας του πολίτη το οποίο ενθαρρύνει και βασίζεται στην κατανόηση της διασύνδεσης μεταξύ όλων των ανθρώπων. Λειτουργεί ανεξάρτητα από εθνικότητα , φύλο ,αναπηρία ή επίδοση. Οι πρακτικές και αρχές του βοηθούν στο να εξαφανιστούν όλες οι δυσκολίες στον δρόμο της εφαρμογής του. Όλο αυτό υπάρχει και γίνεται πραγματικότητα υπό την εποπτεία μιας μεταβαλλόμενης και πρωτοποριακής ηγεσίας.

Στόχος του είναι να δημιουργήσει μια κοινότητα με όλους να συνεργάζονται με απόλυτο σεβασμό και να βοηθούν το ο ένας τον άλλον με γνώμονα μόνο τις υψηλές προσδοκίες για όλα τα παιδιά. Οι μαθητές άλλωστε εκτιμώνται εξίσου μέσω της συμμετοχικής διαδικασίας. Η κατανομή των ευθυνών να βασίζεται  σε ένα πλαίσιο συλλογικής – δια δραστικής διαδικασίας. O εκπαιδευτικός «ακούει» τον μαθητή  ο οποίος μπορεί σε στιγμές να γίνεται σχεδιαστής και ανάλογα προσαρμόζει τους στόχους του. Ως εκ τούτου η μάθηση γίνεται υψηλού ενδιαφέροντος οδηγώντας στην άρση του αποκλεισμού.

 Πώς λειτουργεί το συμπεριληπτικό σχολείο;

 Το συμπεριληπτικό σχολείο στηρίζει την διαφορετικότητα με όλους τους τρόπους. Ξεκινώντας  πρώτα από την ύπαρξη προσωπικού με ειδικές γνώσεις όπως ψυχολόγοι, ειδικοί παιδαγωγοί ,κοινωνικοί λειτουργοί οι οποίοι εργάζονται σταθερά , συντονισμένα και αξιοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση. Το σχολείο δέχεται όλα τα παιδιά της περιοχής του αφού υπάρχει θετική στάση στο καινούργιο. Ο εκφοβισμός είναι λέξη άγνωστη αφού τα παιδιά προσέρχονται στο σχολείο χωρίς δυσκολίες. Η πειθαρχία στηρίζεται στο σεβασμό και στην ενθάρρυνση της προσπάθειας. Η συνεργασία γίνεται σε ποικίλες ομάδες όπου ευθύνες και ρόλοι μοιράζονται και οδηγούν τους μαθητές, στο σύνολό τους, να αισθάνονται αποδεκτοί και δημιουργικοί. Όμοια και οι εκπαιδευτικοί αναπτύσσουν συνδιδασκαλίες ή ακόμα και αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα δημιουργώντας ομαδοκεντρική μάθηση. Κάθε δραστηριότητα σχεδιάζεται για να μπορεί να υλοποιηθεί από όλα τα παιδιά .  Ακόμα και το κτήριο του σχολείου είναι έτσι κατασκευασμένο για να είναι προσβάσιμο σε όλους.

 Θα λέγαμε ότι η ευθύνη μεταβιβάζεται από το άτομο στην κοινωνία .Οι φωνές όλων ακούγονται ώστε να εκφράζονται συναισθήματα, ικανότητες και αδυναμίες. Είναι αλήθεια άλλωστε ότι ενώ η εκπαίδευση αφορά τους μαθητευόμενους είναι αυτοί που τελικά δεν ερωτώνται για αυτήν… Για τον λόγο αυτό το συμπεριληπτικό σχολείο ενισχύει την ελευθερία απόψεων μέσα από ένα δημιουργικό περιβάλλον με πολλούς κρυφούς πρωταγωνιστές να  εξελίσσουν σταθερά τους διδακτικούς στόχους. Σε όλο αυτό φυσικά αποτελεί αφετηρία η προ υπάρχουσα γνωστική δομή η οποία αναζητά τον ιδανικό ρυθμό για την επίτευξη του αποτελέσματος.

Ολοκληρώνοντας θα λέγαμε ότι η συμπεριληπτική εκπαίδευση είναι μια προσέγγιση η οποία βασίζεται στο κοινό αναλυτικό πρόγραμμα και δεν έχει τέλος αφού πάντα αναζητά τρόπους να εντάξει όλα τα περιθωριοποιημένα παιδιά προσφέροντας  τους ίσες ευκαιρίες. Στο Δεύτερο Γυμνάσιο Ελληνικού σήμερα λειτουργεί Τμήμα Ένταξης επανδρωμένο από δύο  Φιλόλογους , έναν Μαθηματικό και έναν Φυσικό-Γεωλόγο  ενώ υπάρχει σταθερή συνεργασία τόσο με Κοινωνικό Λειτουργό όσο και με Ψυχολόγο. Παράλληλα φιλοξενούνται μαθητές οι οποίοι έχουν μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ καθηγητές  παράλληλης στήριξης σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου.

Γεωργία Αναστοπούλου

Μαθηματικός Τμήματος Ένταξης

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης