Οι Δράσεις του 2ου Γυμνασίου για την Αειφορία, τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και το Περιβάλλον

Κάθε εποχή καλείται να απαντήσει στα δικά της κρίσιμα ερωτήματα. Το κρίσιμο ερώτημα της δική μας εποχής είναι η διατήρηση των πόρων του πλανήτη και του φυσικού περιβάλλοντος με ταυτόχρονη ανάπτυξη και αύξηση του πλούτου, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες ενός ολοένα αυξανόμενου πληθυσμού. Η έννοια της «αειφορίας» έρχεται να δώσει απαντήσεις σ’ αυτό το κρίσιμο ερώτημα.
Το σχολείο μας, το 2ο Γυμνάσιο Κηφισιάς, οργάνωσε φέτος μια σειρά δράσεων για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών στα θέματα της αειφορίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Οι μαθητές της Β΄ Γυμνάσιου επισκεφτήκαμε τον Φλεβάρη το Βοτανικό Μουσείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, χωριστήκαμε με μικρότερες ομάδες και παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αττικό τοπίο και περιβάλλον». Εκεί μάθαμε για τις συλλογές φυτών που διαθέτει το Μουσείο το οποίο είναι εγκατεστημένο σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του ισογείου του Τμήματος Βιολογίας.
Το Βοτανικό Μουσείο του Πανεπιστημίου Αθηνών αυτονομήθηκε το έτος 1868 από το παλαιό Φυσιογραφικό Μουσείο, το οποίο φιλοξενούσε τις βοτανικές, ζωολογικές και ορυκτολογικές συλλογές του Πανεπιστημίου Αθηνών από το έτος 1850. Όπως ενημερωθήκαμε από τους υπεύθυνους του προγράμματος, το φυτικό υλικό του Μουσείου είναι σημαντικότατης επιστημονικής και ιστορικής σημασίας και το μοναδικό στην Ελλάδα που διατρέχει χρονικά μια περίοδο μεγαλύτερη του ενάμιση αιώνα. Ιδιαίτερη εντύπωση μάς έκανε το «Ηerbarium», δηλαδή οι συλλογές αποξηραμένων φυτικών δειγμάτων, ένα μικρό δείγμα του οποίου είχαμε την ευκαιρία να δούμε, αν και δεν είναι προς το παρόν προσβάσιμο στο ευρύ κοινό, αλλά μόνο σε επιστήμονες.
Στη συνέχεια, φτιάξαμε και τα δικά μας καλλιτεχνικά έργα με αποξηραμένα φυτά για να στολίσουμε τις τάξεις μας, όταν γυρίσουμε στο σχολείο. Στο τέλος, είχαμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε στο Πανεπιστήμιο και να ξεκουραστούμε για περίπου μισή ώρα στο κυλικείο μέχρι να αποχωρήσουμε. Η ατμόσφαιρα του Πανεπιστημίου μάς ενθουσίασε και μάς ενέπνευσε. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία!

Τον Δεκέμβρη συμμετείχαμε στο Πρόγραμμα Ανακύκλωσης «The Green City» το οποίο έγινε στον χώρο του σχολείου μας. Το φορτηγό του Προγράμματος στάθμευσε στο προαύλιο και οι υπεύθυνοι μάς μίλησαν για τη σημασία της σωστής διαχείρισης των απορριμμάτων, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ανθρωπογενών δραστηριοτήτων στον πλανήτη. Μετά περάσαμε από τη θεωρία στην πράξη: καθένας από μας είχε μαζί του ένα αντικείμενο για ανακύκλωση και, ανάλογα με την κατηγορία (χαρτί, πλαστικό, μέταλλο, γυαλί), το τοποθετήσαμε στον αντίστοιχο κάδο του φορτηγού, ώστε να ανακυκλωθεί. Και οι δράσεις του σχολείου μας δεν σταμάτησαν εδώ…
Τον Μάρτιο επισκεφτήκαμε τον Εθνικό Δρυμό της Πάρνηθας. Είχαμε μελετήσει στα μαθήματά μας τις περιοχές Natura 2000, δηλαδή το δίκτυο των περιοχών της φύσης που προστατεύονται από τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σκοπό την προστασία των πιο απειλούμενων ειδών και ενδιαιτημάτων. Γνωρίζαμε, λοιπόν, αρκετά πράγματα για την πλούσια χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, τα σπήλαια και τις πηγές, τα ξωκλήσια και τους αρχαιολογικούς χώρους. Αυτό που είδαμε όμως ξεπέρασε τις προσδοκίες μας, γιατί η περιοχή αποκαλύπτει την ομορφιά και τα μυστικά της μόνο αν έρθεις σε επαφή μαζί της: ένα ονειρεμένο ελατοδάσος, ομάδες από κόκκινα ελάφια να περπατούν δίπλα μας, ένα εκτεταμένο δίκτυο από μονοπάτια που προσφέρει τη δυνατότητα για πεζοπορία μέσα από περιοχές ιδιαίτερου κάλλους.
Φεύγοντας από την Πάρνηθα έμοιαζε να συνομολογούμε όλοι ότι το περιβάλλον είναι το κοινό μας σπίτι και ότι οφείλουμε έμπρακτα να το σεβαστούμε και να το προστατεύσουμε, ώστε να το παραδώσουμε στις επόμενες γενιές.