Το άγχος που μας ΄τρώει΄ . .
Έρχεται αναπάντεχα ανά πάσα στιγμή της ημέρας ενστικτωδώς. Εμφανίζεται σε περιπτώσεις που πιστεύουμε ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν ΄κίνδυνο ΄τον οποίο αισθανόμαστε αδύναμοι να αντιμετωπίσουμε. Διάφορες καταστάσεις δύναται να μας προκαλέσουν άγχος όπως κοινωνικές, οικονομικές, υγείας. Στην περίπτωσή μας θα αναφερθούμε σε μια πιο συγκεκριμένη κατάσταση, το σχολείο.
Όλοι το έχουμε περάσει. Πρωινό ξύπνημα, διάβασμα, απουσίες ,διαγωνίσματα, βαθμοί και κάθε φορά προσπάθεια να προσαρμοστούμε σε διαφορετικές καταστάσεις είτε αυτό σημαίνει αλλαγή παρέας είτε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος κ.α. Γενικά ένας μαθητής έχει διάφορα να διαχειριστεί.
Όταν λοιπόν κάποιος βρεθεί σε μια κατάσταση που τον αγχώνει, εμφανίζει και κάποια σημάδια. Κάποια είναι γνωστά κάποια ίσως όχι και τόσο. Γενικά είναι εκπληκτικό πως το άγχος επηρεάζει τόσο τα συστήματα του οργανισμού μας όσο και της συμπεριφοράς μας.
Όσον αφορά τα σωματικά σημάδια θα διακρίνουμε τα εξής:
- Έντονο ιδρώτα
- Δίψα
- Πονοκέφαλο
- Δυσκολία στην αναπνοή
- Πόνο στο στομάχι
- Ταχυκαρδία
- Πόνος στους μύες κ.α
Όσο αναφορά στις συμπεριφορικές ενδείξεις θα παρατηρήσουμε τα εξής σημάδια:
- Ανησυχία
- Αυπνία
- Προβλήματα στις κοινωνικές επαφές
- Δυσκολία στην απομνημόνευση
- Τελειομανία
- Παράλογοι φόβοι κ.α
Τα περισσότερα ίσως είναι γνωστά και κάποια ίσως να μην τα είχαμε σκεφτεί καν. Είναι καλό όμως να τα γνωρίζουμε διότι γνωρίζοντας την «πηγή του κακού» μπορούμε να βρούμε τρόπο να την αντιμετωπίσουμε. Αν λοιπόν και εσείς «πάσχετε» από άγχος ας δούμε κάποιους τρόπους αντιμετώπισης.
Αρχικά, είναι βασικό να αποκτήσουμε των έλεγχο των καταστάσεων όσο περνάει από το χέρι μας, ώστε να μην δημιουργείται αυτό το αίσθημα ανασφάλειας και φόβου. Για παράδειγμα ,είναι καλό να διαβάζουμε συστηματικά, έτσι δεν θα υπάρχει αυτό το άγχος της τελευταίας στιγμής που πρέπει να γίνουν όλα.
Είναι καλό για εμάς να γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να έχουμε υπό έλεγχό όλες τις παραμέτρους μιας κατάστασης. Παραδείγματος χάρη ,όσο καλά και να έχει διαβάσει ένας μαθητής για ένα διαγώνισμα μπορεί να πέσει ένα θέμα που τον δυσκολεύει. Το ζητούμενο είναι να μπορέσει να διαχειριστεί εκείνη την στιγμή την κατάσταση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και όπως και να το κάνουμε από το 5 και το 10 οποιοσδήποτε βαθμός είναι καλοδεχούμενος.
Σημαντικό είναι επίσης να θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους. Ναι είναι καλό να έχουμε κάποιες εξωσχολικές δραστηριότητες όπως χορό ή γυμναστική και να μαθαίνουμε και μια ή δυο ξένες γλώσσες και να είμαστε και πολύ καλοί μαθητές και στο σχολείο που απαιτεί διάβασμα . .ώπα κουράστηκα και που τα σκέφτηκα. Είναι ωραίο να έχουμε κάποιες δραστηριότητες και να προσπαθούμε σε όλες για το καλύτερο αλλά δυστυχώς η μέρα έχει 24 ώρες μόνο και είναι πολύ αγχωτικό κάποιος να πιέζεται να είναι σε όλα πολύ καλός. Όλα με μέτρο και βάση προτεραιοτήτων.
Η πιο χρήσιμη συμβουλή ωστόσο πέρα από τα παραπάνω είναι να ΜΙΛΑΜΕ. . . Αντιμετωπίζεται προβλήματα που πιστεύετε ότι δεν μπορείτε να διαχειριστείτε είτε με φίλους είτε με μαθήματα είτε άλλα θέματα; Μιλήστε με την οικογένειά σας, με τους φίλους σας με τους καθηγητές σας . . .Θα σας συμβουλέψουν όσο το δυνατόν καλύτερα μπορούν. Μην αφήνετε τις καταστάσεις να σας επηρεάζουν αρνητικά ,αλλάξτε τες.
Κλείνοντας θα ήθελα να επίσης να αναφέρω, επειδή πολύ το κατηγορήσαμε αυτό το άγχος ,πως δεν είναι πάντα τόσο κακό. Όταν το διαχειριζόμαστε σωστά έχει και οφέλη προς εμάς. Είναι το εποικοδομητικό άγχος που λέμε και μας ωθεί ή μας αποτρέπει να κάνουμε πράματα προς όφελος μας. Είναι αυτό που θα πας ξυπνήσει μερικές φορές λίγο πριν το ξυπνητήρι να γλιτώσουμε την απουσία και αυτό που θα βάλει τέλος στην τάση για αναβλητικότητα που έχουμε σαν άνθρωποι.
Κατερίνα Γεωργακοπούλου
Σχολική νοσηλεύτρια