Ομιλία της μαθήτριας Αναστασίας Μιχελιού της Γ’Λυκείου στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης» σε εκδήλωση για το αειφόρο σχολείο.
Αγαπητοί σύνεδροι,
Η ποιότητα ζωής του ανθρώπου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ασφάλεια και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Και αυτό καθίσταται απολύτως σαφές αν αναλογιστεί κανείς τις πολύπλευρες δυσμενείς επιπτώσεις που υφίσταται ο άνθρωπος από την οικολογική καταστροφή. Φίλες και φίλοι, η περιβαλλοντική κρίση είναι εδώ! Η κλιματική αλλαγή έχει ήδη επέλθει! Η λύση είναι μια : Η περιβαλλοντική εκπαίδευση. Προς αυτήν την κατεύθυνση το αειφόρο αναδύεται ως πρωταγωνιστής για τη δημιουργία μιας οικολογικά ευαισθητοποιημένης κοινωνίας.
Αρχικά τι είναι αειφόρο σχολείο; είναι ένα σχολείο το οποίο μέσω της υπόστασης και της λειτουργίας του επιδιώκει τη διαμόρφωση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και την έμπρακτη αξιοποίηση των θεωριών της. Με άλλα λόγια δεν παρέχει μονάχα ορισμένα μοντέλα συμπεριφοράς, αλλά εστιάζει στη συγκρότηση μιας περιβαλλοντικής κοινότητας, αποτελούμενης κυρίως από μαθητές και καθηγητές, η οποία αποσκοπεί στη εφαρμογή της περιβαλλοντικής πολιτικής.
Στο σημείο αυτό, κρίνω σκόπιμο να αναφερθώ στον ακρογωνιαίο λίθο μιας σωστά διαμορφωμένης περιβαλλοντικής σκέψης- την ενημέρωση. Η ανάπτυξη, λοιπόν, προγράμματος σπουδών και η εφαρμογή παιδαγωγικών μεθόδων που θα αναφέρονται στη διαταραχή της περιβαλλοντικής ισορροπίας αποτελούν σημαντικά γνωρίσματα ενός αειφόρου σχολείου. Συμφώνα με την Υφυπουργό Παιδείας Δόμνα Μιχαηλίδου « θέλω να ευαισθητοποιήσουμε κάθε μαθητή , ώστε μέσα από καθημερινές συνήθειες να μάθει να αγαπά το περιβάλλον.» Μ ’αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μπορούν να εμβαθύνουν στο ζήτημα της εξοικονόμησης ενέργειας, ανακύκλωσης διαχείρισης απορριμμάτων και να ενστερνιστούν βασικές αρχές περί της προστασίας του περιβάλλοντος.
Επιπλέον, δεν θα μπορούσα να τη διαμόρφωση μιας περιβαλλοντικής επιτροπής η οποία θα απαρτίζεται από μαθητές, καθηγητές και γονείς με κοινό στόχο την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης. Τα μέλη αυτής της επιτροπής θα συμμετείχαν σε δράσεις που θα περιελάμβαναν καθαρισμό ακτών ή δασών από απορρίμματα, αναδασώσεις κ.α. Ταυτόχρονα, οι μαθητές γίνονται ενεργά μέλη της κοινωνίας και αναπτύσσουν δημοκρατικό πνεύμα συμβάλλοντας στην επίτευξη του κοινού στόχου.
Τέλος, θα ήθελα να προσθέσω πως το ίδιο το σχολικό περιβάλλον αποτελεί βασικό χώρο δράσης και ανάπτυξης της περιβαλλοντικής πολιτικής. Δηλαδή, η διαχείριση και ο έλεγχος ανανεώσιμων και δυνητικά ανανεώσιμων φυσικών πόρων όπως η ενέργεια και το νερό αντίστοιχα μπορούν να αποτελέσουν μοντέλα πρακτικής για τους μαθητές ώστε να αναπτύξουν δεξιότητες άμεσα συνδεδεμένες με την προστασία του περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, οι μαθητές μπορούν να ελέγχουν και να κάνουν εκτιμήσεις ενεργειακών απωλειών. Επιπλέον σε συνεργασία με την τοπική διοίκηση, να τοποθετούν συστήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συστημάτων συλλογής βρόχινου νερού με σκοπό την επαναχρησιμοποίηση του.
Συνοψίζοντας, θα μπορούσαμε αβίαστα να συμπεράνουμε πως οι περιβαλλοντικές καταστροφές απειλούν όλον τον πλανήτη. Οφείλουμε, λοιπόν, εμείς ως μελλοντικοί πολίτες να αναλάβουμε την ευθύνη, ξεκινώντας ως μαθητές στα πλαίσια ενός αειφόρου σχολείου.
Άλλωστε, εμείς είμαστε το μέλλον του πλανήτη, οπότε εμείς έχουμε το επιτακτικό καθήκον να το προστατεύσουμε!
Σας ευχαριστώ πολύ