Τα τελευταία χρόνια όλο και πιο έντονα μας απασχολεί το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης. Θα βοηθήσει άραγε στην ανάδειξη του ανθρώπινου είδους ή θα το οδηγήσει στην καταστροφή; Η τεχνητή νοημοσύνη στην ουσία είναι ένας ψηφιακός κόσμος προγραμματισμένος από τον άνθρωπο να υπακούει τις εντολές του. Ποιες είναι όμως οι συνέπειες από τη χρήση της; Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Β1 και Β2 εκθέτουν τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους!
Ασλανίδης Μιχάλης
Τεχνητή νοημοσύνη και εκπαίδευση
Τεχνητή νοημοσύνη και εκπαίδευση : Δύο πράγματα τα οποία σιγά σιγά συνδέονται! Μαθητές και μαθήτριες χρησιμοποιούν συχνά την τεχνητή νοημοσύνη, συγκεκριμένα το chat gpt για βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα, σε εργασίες, σε επίλυση ασκήσεων. Η τεχνητή νοημοσύνη, λοιπόν, αρχίζει να γίνεται ένα ψηφιακό «λυσάρι», με αποτέλεσμα οι μαθητές να επικεντρώνονται στις οθόνες των κινητών τηλεφώνων για να βρουν εύκολα και γρήγορα απαντήσεις. Κάπως έτσι τα παιδιά αδιαφορούν για το μάθημα, το κανονικό στο σχολείο, και επικεντρώνονται στο » ψηφιακό μάθημα «. Το αποτέλεσμα; Χάνουν τη δημιουργικότητά τους, καθώς απλά αντιγράφουν. Δυσκολεύονται να γράψουν, για παράδειγμα, μια έκθεση μόνοι τους ή να κάνουν μια εργασία. Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε αυτά τα δύο νά είναι αλληλένδετα, και να «συνεργάζονται» δημιουργικά.
Θανάσης Δανιηλίδης
Τεχνητή νοημοσύνη και μέλλον
Μπορεί να βοηθήσει σε πολλούς τομείς όπως για παράδειγμα στην εκπαίδευση και στην υγεία. Παίζει όμως βασικό ρόλο να κατανοήσουμε διάφορες δυσκολίες και επιπλοκές που μπορεί να δημιουργήσει.
Η τεχνολογία διευκολύνει πολύ την διεξαγωγή του μαθήματος διότι δημιουργεί μια πιο εμπεριστατωμένη εικόνα στα μάτια των μαθητών, κάνει πιο διαδραστικό το μάθημα με εικόνα, ήχο, βίντεο και άλλα. Δυστυχώς όμως προκαλεί και μεγάλη καταστροφή. Όσον αφορά στην εκπαίδευση, οι μαθητές μπορούν να μπαίνουν σε εφαρμογές με λύσεις από τις ασκήσεις που τους ζητούνται στο σχολείο αλλά και σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης όπως είναι το chat gpt, για να τους βοηθήσουν σε δύσκολες εργασίες όπως παρουσιάσεις και εκθέσεις. Αποτέλεσμα; Η μείωση της δημιουργικής επίδοσης στο σχολείο! Κατά τη γνώμη μου θα μπορούσε να βοηθήσει αρκεί οι άνθρωποι να μην την χρησιμοποιούν πολύ, ώστε να μην υπάρχει εξάρτηση από αυτήν.
Ιωσήφ Δεμερτζίδης
Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει την εκπαίδευση
Στη σημερινή εποχή η εκπαίδευση αλλάζει συνεχώς και έχει πολύ μεγάλες διαφορές με το πρόσφατο παρελθόν. Η τεχνητή νοημοσύνη αρχίζει να γίνεται για τα καλά ένα κομμάτι της ζωής μας στα σχολεία και στην καθημερινότητά μας.
Επηρεάζει όμως και πώς την εκπαίδευση;
Πολλοί μαθητές χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη όταν κάνουν τα μαθήματά τους. Για να γράψουν εκθέσεις, ή να πάρουν ιδέες που θα τους διευκολύνουν στις εργασίες τους. Αυτή η «βοήθεια» έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν, οι περισσότεροι, να κάνουν απολύτως τίποτα μόνοι τους και να μην σκέφτονται δημιουργικά, όπως συνήθιζαν στο παρελθόν. Όσο περνάει ο χρόνος τα δεδομένα δείχνουν πως μπορεί στο μέλλον να αντικαταστήσει ακόμα και τους δασκάλους, να χαθεί η σχέση που έχουν δάσκαλοι και μαθητές και να χαθεί αυτή η ανθρώπινη επαφή που δημιουργεί την εκπαιδευτική διαδικασία.
Παρά όμως της αρνητικές αλλαγές, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει και θετικά στοιχεία στη διαδικασία της μάθησης. Για παράδειγμα, οι μαθητές έχουν νέο τεχνολογικό υλικό στη διάθεση τους, που κάνει τη μάθηση πιο εύκολη και συναρπαστική. Οι μαθητές μαθαίνουν περισσότερα και δεν χρειάζεται να ταξιδεύουν πολύ ώρα για να βρουν ια πληροφορία.
Κατά τη γνώμη μου η τεχνητή νοημοσύνη είναι ταυτόχρονα ωφέλιμη για τους μαθητές αλλά η υπερβολική της χρήση οδηγεί στην εξάρτηση των ανθρώπων από αυτήν.
Αιμιλία Δεμερτζίδου
Το μέλλον της μάθησης
Όλοι μας θα συμφωνούσαμε πως η τεχνητή νοημοσύνη έχει αλλάξει ιδιαίτερα τη ζωή μας σε πολλούς τομείς. Σίγουρα έχει επηρεάσει πολύ τον κλάδο της εκπαίδευσης τόσο θετικά όσο και αρνητικά.
Βασικά πλεονεκτήματα της χρήσης της στα σχολεία είναι ότι μπορεί να προσαρμόσει το εκπαιδευτικό περιεχόμενο στις ανάγκες κάθε μαθητή, ώστε να γίνει η εμπειρία της μάθησης ευκολότερη. Επίσης, παρέχει άμεσες διορθώσεις σε ασκήσεις και τεστ στην περίπτωση που κάποιος κάποιοι καθηγητές επιλέγουν να διορθώσουν με αυτό τον τρόπο. Μπορεί, ακόμα, να δημιουργήσει ασκήσεις με σκοπό τη διευκόλυνση των εκπαιδευτικών. Τέλος, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές δίνοντάς τους διάφορες πληροφορίες.
Παρόλα αυτά σημαντικά εξίσου είναι και τα μειονεκτήματα, τα οποία στο μέλλον μπορεί να αποδειχτούν πολύ επικίνδυνα. Οι θέσεις για εργασίας, για παράδειγμα, των εκπαιδευτικών που όπως φαίνεται μπορεί να αντικατασταθούν από ρομπότ! Επίσης, οι μαθητές θα φτάσουν στο σημείο να μην κάνουν τις εργασίες και τα καθήκοντά τους, καθώς θα έχουν την τεχνητή νοημοσύνη να δουλεύει για αυτούς.
Εν κατακλείδι, η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο με τεράστιες δυνατότητες που μπορεί να βελτιώσει με όρους την εκπαιδευτική διαδικασία. Ωστόσο η απώλεια θέσεων εργασίας και η καταστροφή της ανθρώπινης δημιουργικότητας είναι ζητήματα τα οποία επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν με μεγάλη προσοχή.
Κωνσταντίνος Βασιλειάδης
Θετικά και αρνητικά της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ο κλάδος της πληροφορικής που ασχολείται με τη σχεδίαση συστημάτων που μιμούνται στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Εμφανίζεται όλο και πιο έντονα με το πέρασμα του χρόνου στο κλάδο της εκπαίδευσης με τα θετικά αλλά και τα αρνητικά αποτελέσματα της.
Ως «εξειδικευμένο» θετικό χαρακτηριστικό της τεχνητής νοημοσύνης είναι ότι θα μπορούσε να εντοπίσει μαθησιακές δυσκολίες στους μαθητές και να συμβάλλει στη βελτίωσή τους. Θα μπορούσε, επίσης, να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό στη γρήγορη και πιο σωστή βαθμολόγηση γραπτών.
Σημαντικό μειονέκτημα είναι ότι θα χαθεί η ανθρώπινη με επαφή μεταξύ μαθητών και καθηγητών. Επίσης η υπερβολική χρήση της δεν επιτρέπει στους μαθητές να σκέφτονται δημιουργικά και θα είναι πολύ δύσκολο να λειτουργούν στο άμεσο μέλλον χωρίς τη βοήθεια της.
Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα έπρεπε να υπάρχει στην εκπαίδευση αλλά με το δάσκαλο να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Νίκος Παπαδόπουλος
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια πανέξυπνη εφαρμογή της τεχνολογίας, στην οποία οι άνθρωποι δεν μπορούν να αντισταθούν. Εκατομμύρια παιδιά σήμερα σε όλο τον κόσμο την χρησιμοποιούν στο χώρο της εκπαίδευσης. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν θα βοηθήσει τη δουλειά στο σχολείο ή απλά οι μαθητές την χρησιμοποιούν χωρίς να καταλαβαίνουν τίποτα περισσότερο.
Σίγουρα μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές παρέχοντάς τους απαντήσεις για να καλύψει σχολικές ανάγκες. Μπορεί να διευκολύνει την πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό, με αποτέλεσμα καλυτερεύσει η διαχείριση του χρόνου τους. Η εξάρτηση, πάντως, από την τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μειώσει την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα των ανθρώπων. Την χρησιμοποιούμε επομένως με μεγάλη προσοχή.
Τάσος Βινές
Η τεχνητή νοημοσύνη και εκπαίδευση είναι ένα θέμα το οποίο έχει προβληματίζει δασκάλους και μαθητές. Παρόλο που εταιρείες αποκαλούν εικονικούς βοηθούς τη Τ.Ν. πολλοί μαθητές την χρησιμοποιούν για να ξεφορτωθούν μαθήματα και εργασίες, τις οποίες βαριούνται να κάνουν.
Κάποιες φορές η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην εργασία μαθητών και δασκάλων, όπως αν για παράδειγμα ένας μαθητής δεν καταλαβαίνει ένα συγκεκριμένο πράγμα μπορεί απλώς να πάει στον ψηφιακό βοηθό και να του το εξηγήσει. Αυτό θα έπρεπε ναείναι το νόημα της ύπαρξής του!
Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές τα παιδιά και σε κάποια φάση και οι δάσκαλοι την χρησιμοποιούν με λανθασμένο τρόπο. Τις περισσότερες φορές πάντως δεν βοηθά στην κριτική σκέψη ενός ατόμου. Θα προτιμούσα η τεχνητή νοημοσύνη να είναι βοηθός στην επίλυση προβλημάτων παρά «επιδιορθωτής».
Ειρηάννα Ευσταθιάδου
Η τεχνητή νοημοσύνη με τα θετικά και τα αρνητικά της αποτελεί πλέον μέρος της καθημερινότητάς μας και στην εκπαίδευση. Παρέχει τη δυνατότητα πρόσβασης στην πληροφορία ακόμα και σε ανθρώπους που ζουν σε δύσβατες περιοχές. Άνθρωποι μέσω της τεχνητής νοημοσύνης ελαχιστοποιούν τα λάθη τους και γίνονται πιο ακριβείς στις απαντήσεις τους. Επιπρόσθετα, εξοικονομούν χρόνο, καθώς εύκολα και γρήγορα γίνεται η επίλυση των αποριών τους.
Ωστόσο η τεχνητή νοημοσύνη έχει ως αρνητικό την αποξένωση των ανθρώπων μεταξύ τους, καθώς ο εποικοδομητικός διάλογος ανάμεσα στους μαθητές αλλά και μεταξύ μαθητών και καθηγητών αντικαθίσταται από την χρήση της. Έτσι, δεν ενισχύεται η κριτική σκέψη αφού ο άνθρωπος έχει αντικατασταθεί από μια μηχανή!
Νεφέλη Ζαρκατζά
Λένε πως στο μέλλον το μάθημα στο σχολείο θα γίνεται με υπολογιστές, τεχνητή νοημοσύνη ή αλλιώς AI. Αυτό βέβαια θα έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές να χαλαρώσουν διότι θα μπορούν μπαίνοντας σε πληθώρα εφαρμογών sites να παίρνουν έτοιμες τις εργασίας τους χωρίς καμιά προσπάθεια. Υπάρχει κίνδυνος να καταργηθούν ή να μειωθούν πολύ δάσκαλοι και καθηγητές, πυροδοτώντας την ανεργία σε πολλούς ανθρώπους αλλά και την μείωση των επιδόσεων στους μαθητές. Οι συνέπειες θα είναι ολέθριες, καθώς θα καταστραφεί ο συναισθηματικός δεσμός μεταξύ δασκάλων και μαθητών, πράγμα που αποτελεί τη βάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ελισάβετ Μαραγκού
Ai στα θρανία
Σε μια εποχή που όλα εξελίσσονται με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να μείνει πίσω. Σήμερα το artificial intelligence δεν λείπει από την καθημερινότητα τόσο των μαθητών όσο και των δασκάλων. Ξεκίνησε ως εργαλείο, που θα έκανε πιο εύκολο το μάθημα και θα βοηθούσε τους μαθητές να το καταλάβουν καλύτερα. Όσο περνάει όμως ο καιρός γίνεται όλο και πιο επικίνδυνο, σχεδόν μια απειλή για την εκπαίδευση!
Κυκλοφορούν πάρα πολλές εφαρμογές AI, που σκοπό έχουν να βοηθήσουν και να προσφέρουν γνώσεις. Τι πάει λάθος, θα ρωτούσε κανείς. Το πρόβλημα είναι η κακή χρήση τέτοιων εφαρμογών και γενικότερα της τεχνητής νοημοσύνης. Μαθητές από όλο τον κόσμο αντί να κάνουν τις εργασίες τους δίνεται η δυνατότητα, πληκτρολογώντας μια πρόταση, να έχουν οποιαδήποτε εργασία χρειαστούν έτοιμη και άριστη μπροστά τους, δίχως κόπο ή προσπάθεια. Αυτό μπορεί να επεκταθεί από μια απλή εξίσωση έως μια ολόκληρη έκθεση. Έτσι ο μαθητής όχι μόνο δεν μαθαίνει τίποτα ,όπως τις βασικές γνώσεις σύνταξης ενός κειμένου αλλά και η φαντασία τους σιγά-σιγά αλλοιώνεται. Διότι αν λαμβάνει όλες τις ιδέες έτοιμες πώς στο μέλλον θα αναπτύξει τις δικές του; Αν απλώς αντιγράψει το κείμενο που χρειάζεται χωρίς να το επεξεργαστεί, πώς αργότερα θα χρησιμοποιήσει τον κατάλληλο λόγο χωρίς να έχει αναπτύξει το λεξιλόγιό του ή τις δυνατότητες ομιλίας του;
Σε πολλά βιβλία και ταινίες επιστημονικής φαντασίας στο μέλλον που απεικονίζεται υπάρχει εικόνα του σχολείου που στη θέση των εκπαιδευτικών υπάρχουν μηχανήματα. Αυτό δεν υπάρχει μόνο στις ταινίες μιας και φημολογείται πως η δουλειά του καθηγητή σίγουρα δεν είναι ανάμεσα στα επαγγέλματα του μέλλοντος. Είναι δυνατόν όμως ένα άψυχο κουτί από σίδερο και βίδες να αντικαταστήσει έναν δάσκαλο; Υπάρχει καμιά περίπτωση ένα πρόγραμμα να μεγαλώσει και να καλλιεργήσει παιδιά καλύτερα από έναν άνθρωπο με συνείδηση και άποψη; Αν γινόταν ποτέ αυτό θα ήταν καταστροφικό! Χιλιάδες άτομα θα έμεναν άνεργα και ακόμα χειρότερα ολόκληρες γενιές θα μεγάλωναν με έναν μηχάνημα για οδηγό. Δεν θα μάθαιναν συναίσθημα ή οτιδήποτε πέρα από την ύλη. Δεν θα είχαν συζητήσεις για τη ζωή μιας και δεν θα υπήρχε κάτι τέτοιο στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Οι μαθητές εφόσον στα πρώτα χρόνια της ζωής τους στα οποία διαμορφώνεται η προσωπικότητά τους θα ήταν περικυκλωμένοι από άψυχα μηχανήματα χωρίς γνώμη θα γινόντουσαν και εκείνοι έτσι. Ίσως με γνώσεις αλλά χωρίς εξυπνάδα και κριτική σκέψη.
Συμπερασματικά, η τεχνητή νοημοσύνη είναι άκρως επικίνδυνη και ειδικά αν επηρεάσει ένα τόσο ζωτικό τομέα όπως η εκπαίδευση είμαστε καταδικασμένοι. Για αυτό και πρέπει να βάλουμε ένα τέλος ή έστω όρια στο ai πριν να είναι πολύ αργά.
Αναστασία Παπαδοπούλου
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι κάτι καινούριο. Με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που έχει μπορεί να βοηθήσει αρκετά στον τομέα της εκπαίδευσης αλλά και γενικότερα στη ζωή των ανθρώπων.
Στα θετικά θα μπορούσε να προσμετρηθεί πως οι μαθητές μπορούν να βοηθηθούν αρκετά με την έρευνα που κάνουν στο σπίτι από το διαδίκτυο για μια σχολική εργασία, για παράδειγμα. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να την χρησιμοποιήσουν για να κάνουν το μάθημα πιο ενδιαφέρον. Στο μέλλον ίσως στην εκπαίδευση να μην χρειάζεται να έχουν οι μαθητές βιβλία αλλά ίσως και να μην χρειάζονται τους εκπαιδευτικούς!
Στα αρνητικά σίγουρα πρέπει θεωρήσουμε πως οι μαθητές θα μπορούσαν να χάσουν το ενδιαφέρον τους για τη μάθηση αλλά επίσης και να μη θέλουν να ψάξουν να βρουν ή να δημιουργήσουν κάτι, αφού τα πάντα θα μπορούν να τα βρουν έτοιμα. Μπορεί επίσης να επηρεάσει τη συγκέντρωση μαθητών και την έλλειψη ενδιαφέροντος για το μάθημα.
Μπορούμε λοιπόν να συμπεράνουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, καλά και άσχημα, που επηρεάζουν τη μαθησιακή μας ζωή.