Σε αυτό το τεύχος της σχολικής μας εφημερίδας, έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε ένα ακόμη άρθρο από τη λογοθεραπεύτρια κυρία Ξένια Πετροπούλου, που συνεργάζεται με το σχολείο μας. Με την εξειδίκευσή της και την αγάπη της για τα παιδιά, υποστηρίζει μαθητές και γονείς, συμβάλλοντας στη βελτίωση της επικοινωνίας, της αυτοπεποίθησης και της καθημερινής ζωής των παιδιών.
Καλή ανάγνωση!
Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) δεν εξαφανίζονται με τον καιρό.
Τα παιδιά που στο δημοτικό παρουσίαζαν ΕΜΔ συνεχίζουν να έχουν ακαδημαϊκή απόκλιση από τον μέσο όρο της τάξης τους και στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Φυσικά όσο πιο έγκαιρη και ορθή είναι η διάγνωση και η παρέμβαση τόσο καλύτερα είναι τα αποτελέσματα.
Είναι σημαντική η ορθή διάγνωση διότι υπάρχουν διαταραχές που παρουσιάζουν μειωμένη σχολική επίδοση, όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), η διαταραχή αυτιστικού φάσματος, η οριακή νοημοσύνη ή αισθητηριακά αίτια όπως μειωμένη ακοή ή όραση κ.α
Είναι αναγκαίο λοιπόν να γίνει διαφοροδιάγνωση και να ληφθεί ένα ιστορικό του παιδιού όπου μεταξύ άλλων να διαπιστωθεί εάν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη της ομιλίας, εάν το παιδί χρειάστηκε λογοθεραπεία, η εάν υπάρχουν η υπήρξαν άτομα στην οικογένεια με δυσλεξία η παρόμοιες δυσκολίες.
Ενδείξεις ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στο γυμνάσιο και λύκειο:
1) Δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή, όπως δυσκολία στην αφήγηση γεγονότων στη σωστή σειρά, ορθογραφικά λάθη, λάθη στη δομή της πρότασης, παραλείπουν ή αντικαθιστούν λέξεις, αργός ρυθμός γραφής ή ανάγνωσης, περιορισμένο λεξιλόγιο, δυσκολία στη σύνταξη και ανάπτυξη έκθεσης.
2) Στη σημασιολογία: κατανόηση λέξεων, αφηρημένων εννοιών
3) Στη μνήμη: ανάκληση λέξεων και γεγονότων
4) Μαθηματικά: Δυσκολία στην κατανόηση του τι τους ζητάει η άσκηση, στην ορθή
μαθηματική πράξη, στις γραφικές παραστάσεις.
Η διαδικασία παρέμβασης στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι απαραίτητες τόσο στα παιδιά της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ξένια Πετροπούλου
Λογοπεδικός – Λογοθεραπεύτρια