Οι μαθητές του Εσπερινού ΓΕΛ Ναυπλίου μέσα από τα δικά τους λόγια…

school-front-bff7270b

Διαπιστώνουν λάθη…προτείνουν λύσεις…σχεδιάζουν το μέλλον ..κάνουν πράξη τα «θέλω» τους μέσα από τη μαθητική ζωή…

των μαθητών της Γ τάξης του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ναυπλίου

Μόλις τελείωσα το Γυμνάσιο έπρεπε να εργάζομαι καθώς μένω μόνος με τη μητέρα μου. Αποφάσισα να φοιτήσω στο Εσπερινό ΓΕΛ γιατί χρειάζομαι το απολυτήριο ώστε να λάβω μέρος σε προκηρύξεις του ΑΣΕΠ ή να συνεχίσω τις σπουδές μου στις Σ.Α.Ε.Κ. Θα ήθελα να δώσω Πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή μου σε στρατιωτικές σχολές/ σώματα ασφαλείας αλλά πληροφορήθηκα ότι οι μαθητές των Εσπερινών σχολείων δεν έχουν πρόσβαση σε αυτές τις σχολές. Γιατί άραγε; Τουλάχιστον για εμάς που είμαστε μικροί στην ηλικία θα μπορούσε να υπάρχει αυτή η δυνατότητα…
Γενικά, δυσκολεύομαι με τις απουσίες στο σχολείο λόγω εργασίας, γιατί ο εργοδότης μου δεν ενδιαφέρεται για τη φοίτησή μου και παρά τα σχετικά αιτήματά μου για να εργάζομαι πρωινές ώρες δεν βρίσκω ανταπόκριση. Θα μπορούσε η πολιτεία να αυξήσει το όριο των απουσιών ή να μπορεί να παρέμβει στους εργοδότες ώστε να εργαζόμαστε σε πρωινό ωράριο.

Νικήτας, 20 ετών ιδιωτικός υπάλληλος (διανομέας)

Φοιτώ στο Εσπερινό ΓΕΛ γιατί χρειάζομαι το απολυτήριο και να συνεχίσω τις σπουδές μου στις Σ.Α.Ε.Κ. κομμωτικής ώστε να αναβαθμίσω τις εργασιακές μου δεξιότητες. Προσπαθώ να φοιτώ καθημερινά αλλά έχω δύο μικρά παιδιά και ο σύζυγός μου εργάζεται απογευματινές ώρες. Έτσι πολλές φορές αναγκάζομαι να πληρώσω για να κρατάει κάποιος τα παιδιά για να μπορώ να παρακολουθώ τα μαθήματα. Θεωρώ ότι θα έπρεπε να υπάρχει βοήθεια οικονομική από το κράτος για να ενισχύονται οι άνθρωποι που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους και δεν έχουν βοήθεια για την φροντίδα των παιδιών.

Δήμητρα, 36 ετών ιδιωτική υπάλληλος (κομμώτρια)

Δεν φοίτησα στο Λύκειο στα 16 μου χρόνια γιατί είχα βιοποριστικές ανάγκες. Πάντα μου άρεσε το διάβασμα και το ενδιαφέρον για απόκτηση περαιτέρω γνώσεων και γι’αυτό αποφάσισα να εγγραφώ στο Εσπερινό ΓΕΛ. Δεν ξέρω να θα χρησιμοποιήσω κάπου το απολυτήριο – πιθανό να εγγραφώ σε Σ.Α.Ε.Κ. στον κλάδο του τουρισμού – αλλά θεωρώ ότι πρέπει να υπάρξει μια επιδότηση στους εργοδότες που απασχολούν μαθητές του Εσπερινού Λυκείου έτσι ώστε να γίνεται ευκολότερη η εύρεση εργασίας και να επιβραβεύεται η καθημερινή μας προσπάθεια.

Πέτρος, 43 ετών ιδιωτικός υπάλληλος (ξενοδοχειακές υπηρεσίες)

Μόλις τελείωσα το Γυμνάσιο οι γονείς μου δεν με άφησαν να συνεχίσω στο Λύκειο γιατί «αρκετά μορφώθηκα σαν κορίτσι». Αυτή τη στιγμή έχω παιδιά και εγγόνια και αποφάσισα να φοιτήσω στο Εσπερινό ΓΕΛ νιώθοντας ένα κενό που έπρεπε να καλυφθεί. Με δυσκολεύουν μαθήματα όπως Αρχαία Ελληνικά, Φυσική και Μαθηματικά αλλά μου αρέσει η διδασκαλία γιατί με ταξιδεύει σε ένα άλλο κόσμο, αλλάζει η αντίληψή μου για τον κόσμο και έχω αρχίζει και διαβάζω λογοτεχνία.
Θα ήθελα η ύλη να είναι λιγότερη στα Εσπερινά Λύκεια καθώς οι εκπαιδευτικοί μοχθούν για να την ολοκληρώσουν σε λιγότερες ώρες σε σύγκριση με τα Ημερήσια. Καμιά φορά τους θαυμάζω και απορώ για την υπομονή τους!
Γενικά όλοι οι μαθητές/τριες εργαζόμαστε το πρωί και ερχόμαστε στο σχολείο κουρασμένοι με ταλαιπωρημένο το μυαλό μας από εργασιακά, προσωπικά και οικονομικά προβλήματα. Θα θέλαμε να υπάρχει στο σχολείο ένας ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός ώστε να βρίσκουμε ένα καταφύγιο και να μας παρέχει συμβουλές για τα προβλήματά μας…
Το απολυτήριο του Λυκείου δεν θα το χρησιμοποιήσω σαν «έντυπο» αλλά σαν επιβράβευση του εαυτού μου αλλά θέλω και να το παρουσιάσω στα παιδιά μου και τα εγγόνια μου ως απόκτημα μετά από πολλές θυσίες…

Γεωργία, 55 ετών ιδιωτική υπάλληλος (υπηρεσίες καθαρισμού)

Αν και τελείωσα το Γυμνάσιο χρόνια πριν, το διάβασμα είναι πάντα μέσα στις προτεραιότητές μου. Και τώρα που τα παιδιά μου είναι μαθητές Γυμνασίου αποφάσισα να γραφτώ στο εσπερινό ΓΕΛ.
Αν και θα προτιμούσα τα βιβλία να έχουν σχέση με λογοτεχνία, πολιτική και ποίηση, πεζογραφία και αθλητικά αποφάσισα να επιλέξω τον προσανατολισμό υγείας θέλοντας να αποκτήσω γνώσεις σε Χημεία και Βιολογία. Μου αρέσει που το σχολείο κάνει άνοιγμα στην κοινωνία με επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, εκθέσεις, εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές, παρακολούθηση διαλέξεων και σεμιναρίων, οργάνωση εορτών και μουσικών εκδηλώσεων.
Τη φετινή χρονιά θα συμμετάσχουμε σε πρόγραμμα Erasmus+ και θα επισκεφτούμε ένα σχολείο στο εξωτερικό. Έτσι θα μας δοθεί η δυνατότητα να δούμε πως λειτουργούν τα σχολεία σε άλλες χώρες καθώς και την ιστορία και τον πολιτισμό τους.
Το απολυτήριο θέλω να το χρησιμοποιήσω για την εργασία μου ώστε να αυξήσω το μισθό μου και να προσφέρω περισσότερα στην οικογένειά μου.

Τάσος, 48 ετών δημόσιος υπάλληλος

Είμαστε συμμαθητές στη Γ’ Λυκείου σε διαφορετικές ομάδες Προσανατολισμού και αποφασίσουμε να δοκιμάσουμε στις πανελλαδικές εξετάσεις. Προσπαθούμε να συνδυάσουμε την εργασία, τη φοίτηση στο σχολείο, τις οικογενειακές υποχρεώσεις με το απαιτητικό διάβασμα που χρειάζεται και την τεράστια ύλη, όχι πάντα με επιτυχία.

Μας λένε ότι το απολυτήριο μας είναι ισοδύναμο με των ημερησίων σχολείων άρα πρέπει και στις πανελλαδικές να εξεταστούμε στην ίδια ύλη… Εμείς όμως δεν είμαστε «ισότιμοι» υποψήφιοι με τους 18χρονους/νες συμμαθητές μας σε σχέση με την καθημερινότητα. Τα τελευταία χρόνια με την εισαγωγή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) στα Εσπερινά ΓΕΛ οι πιθανότητες εισαγωγής μας είναι από μηδαμινές έως ελάχιστες, με τελικό αποτέλεσμα οι περισσότερες θέσεις να μένουν κενές. Και αναρωτιόμαστε: Τελικά ποιος εξυπηρετείται από την Ε.Β.Ε. εφόσον οι εισακτέοι είναι σε επιπλέον ποσοστό από τα ημερήσια λύκεια και δεν έχουμε ανταγωνισμό μεταξύ μας;

Δεν ζητάμε την κατάργηση της ΕΒΕ σαν χάρη αλλά σαν ευκαιρία και κίνητρο για την προσπάθεια που καταβάλλουμε, χωρίς τη βοήθεια από φροντιστήρια και -λόγω ηλικίας- χωρίς τη σφριγηλότητα του νεανικού μυαλού.

Και τελικά, αν αναγκαστούμε να εγκαταλείψουμε τις σπουδές μας λόγω αδυναμίας να ανταποκριθούμε, τουλάχιστον θα έχουμε την ευκαιρία να προσπαθήσουμε χωρίς να έχουμε στερήσει κάτι από κανέναν. Τέλος, η κοινωνία δεν έχει ανάγκη από περισσότερους μορφωμένους ανθρώπους σε όλα τα επίπεδα;

Συμπεράσματα/Επισημάνσεις:

Από τα παραπάνω, μπορούμε να αντλήσουμε τους φόβους, τις ανησυχίες και τις ανασφάλειες των μαθητών αναφορικά με το παρόν αλλά και το μέλλον των Εσπερινών Γενικών Λυκείων της χώρας μας.

Χωρίς αμφιβολία, ζητήματα όπως η ύλη των μαθημάτων, η ελάχιστη βάση εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) η πρόσβαση σε συγκεκριμένες σχολές των πανελλαδικών εξετάσεων χρειάζονται παρεμβάσεις από την πολιτεία.

Προτείνουμε εξορθολογισμό της ύλης των μαθημάτων, τουλάχιστον εκείνων που δεν εξετάζονται πανελλαδικά καθώς υπάρχουν περιπτώσεις μαθημάτων με την ίδια ύλη και την ίδια τράπεζα θεμάτων με τα ημερήσια Λύκεια αλλά με λιγότερες ώρες διδασκαλίας.

Αναφορικά με την Ε.Β.Ε. θα μπορούσε αν δεν είναι εφικτό να καταργηθεί τουλάχιστον να διαφοροποιηθεί και να ισχύει ξεχωριστά για τους μαθητές των Εσπερινών Γενικών Λυκείων.

Παράλληλα, θα μπορούσε να υπάρξει πρόσβαση σε μαθητές των Εσπερινών Γενικών Λυκείων -έστω με ελάχιστες θέσεις – σε σχολές όπως Στρατιωτικές, Σώματα Ασφαλείας, Λιμενικό και Εμπορικού Ναυτικού όταν πληρούν το ηλικιακό κριτήριο, ειδικά την εποχή αυτή όπου μένουν πολλές κενές θέσεις στις παραπάνω σχολές.

Στα επόμενα τεύχη που ελπίζουμε ότι θα υπάρξουν θα επανέλθουμε με περισσότερες προτάσεις.
Ευχαριστούμε το Εσπερινό Γενικό Λύκειο Ιωαννίνων για την πρωτοβουλία, προσφέροντας το βήμα ώστε να εκφραστούν οι προβληματισμοί μας και να αναπτυχθεί σταδιακά μια συνεργασία μεταξύ των σχολείων.