του Περικλή Χρήστου, εκπαιδευτικού του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ιωαννίνων
Η πανδημία του COVID-19 έφερε δραματικές αλλαγές σε όλες τις πτυχές της ζωής μας, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με προκλήσεις που απαιτούσαν ευελιξία, καινοτομία και νέους τρόπους επικοινωνίας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γεννήθηκε η ομάδα «Εσπερινές Φωνές» στο Messenger. Μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε ως ένα απλό σημείο επικοινωνίας μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ιωαννίνων και εξελίχθηκε σε έναν δυναμικό χώρο αλληλεπίδρασης, υποστήριξης και ανταλλαγής απόψεων. Η διαδικτυακή αυτή κοινότητα αποτέλεσε ένα ζωτικό σύνδεσμο για όσους είχαν ανάγκη από καθοδήγηση, ενθάρρυνση και μια αίσθηση συνέχειας σε μια περίοδο αβεβαιότητας.
Στο παρόν τεύχος, εξερευνούμε τις διαφορετικές όψεις της εμπειρίας των Εσπερινών Γενικών Λυκείων μέσα από μαρτυρίες, συνεντεύξεις και αναλύσεις. Η διευθύντρια του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ιωαννίνων, μέσα από το άρθρο της, αναλύει τις προκλήσεις και τη σημασία των Εσπερινών Σχολείων στον σύγχρονο εκπαιδευτικό χάρτη. Από τη φύση τους, τα σχολεία αυτά φιλοξενούν μαθητές που αντιμετωπίζουν πολλαπλές ευθύνες – εργασία, οικογένεια, προσωπικές δυσκολίες – και προσπαθούν να κατακτήσουν τη γνώση κάτω από απαιτητικές συνθήκες. Οι εκπαιδευτικοί τους, με τα μέσα που διαθέτουν, παίζουν καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντός τους.
Ένα από τα πιο ξεχωριστά άρθρα του τεύχους είναι η εκ βαθέων συνέντευξη της αποφοίτου του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ιωαννίνων και βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Μαρίας-Αλεξάνδρας Κεφάλα. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη βράβευσή της τον Δεκέμβριο του 2024 για την προσφορά της στο κοινωνικό σύνολο. Μέσα από τα λόγια της, αποκαλύπτεται η δύναμη της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση προσωπικοτήτων και η σημασία των Εσπερινών Γενικών Λυκείων ως φορέων κοινωνικής κινητικότητας.
Συνεχίζοντας, παρουσιάζουμε αναφορές από Εσπερινά Γενικά Λύκεια σε διάφορα μέρη της Ελλάδας – Βόλο, Ρέθυμνο, Θεσσαλονίκη (1ο Εσπερινό Γενικό Λύκειο), Πολύγυρο και Ναύπλιο. Μέσα από τις εμπειρίες μαθητών και αποφοίτων, αναδεικνύονται οι δυσκολίες αλλά και οι θρίαμβοι που χαρακτηρίζουν τη μαθητική ζωή στα εσπερινά γενικά λύκεια. Η εκπαίδευση για αυτούς δεν είναι απλώς μια υποχρέωση, αλλά μια συνειδητή επιλογή που απαιτεί αφοσίωση και θυσίες.
Μια από τις σημαντικές πρωτοβουλίες που παρουσιάζονται στο τεύχος είναι η συνεργασία μας με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, το οποίο μας παραχώρησε την έκθεση για το μέλλον της εργασίας. Στην έκθεση αυτή αναλύονται οι τάσεις που διαμορφώνουν τον εργασιακό τομέα μέχρι το 2030, παρέχοντας πολύτιμα στοιχεία για την προσαρμογή στις αλλαγές και τις προοπτικές της νέας εποχής.
Παράλληλα, ένα από τα άρθρα που φιλοξενούμε ασχολείται με το ρόλο των influencers και τη σημασία της συμμετοχής τους στην πολιτική ζωή της Ινδονησίας. Το φαινόμενο των influencers δεν περιορίζεται πλέον στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά έχει επεκταθεί και στην πολιτική σκηνή, επηρεάζοντας σημαντικά τις επιλογές των πολιτών.
Σε αυτό το τεύχος, επίσης, αναδημοσιεύουμε ένα άρθρο του Bryan Lufkin, που πρωτοδημοσιεύτηκε στις 13 Ιουλίου 2017 στο BBC Future Now, στην ειδική σειρά Grand Challenges. Το άρθρο αναλύει τις 10 μεγάλες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα μέχρι το 2050, προσεγγίζοντας ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή, η τεχνητή νοημοσύνη και η κοινωνική ανισότητα.
Ένα ζήτημα που είχε απασχολήσει μέχρι και το ΝΑΤΟ ήταν η τεχνολογία των bots και της παραπληροφόρησης του κοινού. Το άρθρο της Sanja Trajcheva για την CHEQ.AI μελετά το θέμα των click farms και των κατευθυνόμενων και δόλιων κλικ.
Η απόφοιτος του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ιωαννίνων, Ζωή Αγγέλη, με το συγκινητικό κείμενό της «Ο δικός μου Ουρανός», μας μυεί στον θρησκευτικό ψηφιακό εγγραμματισμό και τη σημασία της πίστης μπροστά σε ένα αβέβαιο μέλλον. Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία μετασχηματίζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πνευματικότητα, το άρθρο της Αγγέλη προσφέρει μια βαθιά και προσωπική ματιά στο πώς η πίστη μπορεί να λειτουργήσει ως οδηγός ζωής.
Τέλος, στο πλαίσιο του μαθήματος της Πληροφορικής στην Α τάξη του Λυκείου δημιουργήσαμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ιωαννίνων και με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης το εξώφυλλο του πρώτου τεύχους. Ήταν μια πολύ παραγωγική διαδικασία που μας έδειξε πως η φαντασία των μαθητών/ μαθητριών σε συνδυασμό με τη σωστή χρήση της ΤΝ μπορεί να έχει εξαιρετικά αποτελέσματα.
Το περιοδικό «Εσπερινές Φωνές» θέλουμε να αποτελέσει μια πλατφόρμα που δίνει φωνή σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και αποφοίτους των Εσπερινών Γενικών Λυκείων. Μέσα από τις σελίδες του, φωτίζουμε ιστορίες ανθρώπων που ξεπερνούν εμπόδια, επιδιώκουν τη γνώση και διαμορφώνουν το μέλλον τους με πείσμα και αποφασιστικότητα. Σας καλούμε να διαβάσετε, να προβληματιστείτε και να εμπνευστείτε από τις εμπειρίες και τις προοπτικές που παρουσιάζονται σε αυτό το τεύχος.
Καλή ανάγνωση!
