Στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Η Βουλή των εφήβων» πήραν μέρος συνολικά 12 μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου, συγκεκριμένα οι: Αγγελή Βασιλική, Γκουραμπάρδι Κορίνα, Ζαμάνη Μαριτίνα, Ιγκάρο Νικόλ, Καβαλιεράτου Σπυριδούλα, Παπά Μπρίνα, Αβτζής Μιχάλης, Γκαϊταν Ανα- Μαρία, Μανάι Άγγελος, Σύτι Άγγελος , Σάνι Κωνσταντίνα, Χάσκο Ιωάννα
«Οι 12 Ατρόμητοι ή με άλλα λόγια οι Βουλευτές …. μας γράφουν»
Στόχος μας ήταν να συζητήσουμε πώς η Δημοκρατία γίνεται πράξη και μάλιστα εστιάσαμε στο χώρο του σχολείου. Τι σημαίνει Δημοκρατία; Πώς γίνεται πράξη; Τι σημαίνει δημοκρατικό σχολείο; Μπορούμε να βοηθήσουμε το σχολείο μας και κάθε σχολείο να γίνει πιο ανοιχτό και δημοκρατικό;
Όλα τα παραπάνω μας απασχόλησαν για αρκετούς μήνες. Τα πιο σημαντικά συμπεράσματα θα θέλαμε να τα εκθέσουμε παρακάτω.
Στη δημοκρατία οφείλεις να είσαι παρών , να νοιάζεσαι, να προβληματίζεσαι, να αμφιβάλλεις , να σκέφτεσαι όχι μόνο για σένα αλλά και για τους άλλους. Εκφράζεσαι ελεύθερα αλλά με σεβασμό για τους άλλους. Έχεις δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις. Θα μας πείτε όλα αυτά είναι γνωστά , όμως πόσοι και πόσες τα κάνουμε πραγματικότητα;
Αξίζει να δουλεύουμε για ένα πιο δημοκρατικό περιβάλλον γιατί μόνο μέσα σε αυτό μπορούμε και δημιουργούμε, έχουμε ελπίδες, προοδεύουμε , καλλιεργούμαστε ως άνθρωποι και μπορούμε να χτίσουμε ένα καλύτερο αύριο.
Όπως στην κοινωνία, έτσι και στο σχολείο οφείλουμε να παλεύουμε για ένα δημοκρατικό περιβάλλον, όπου τα πενταμελή και το δεκαπενταμελές θα έχουν ουσιαστικό ρόλο ,οι φωνές όλων των μαθητών θα ακούγονται και θα γίνονται σεβαστές , η βία και ο αυταρχισμός δεν θα έχουν θέση , θα υπάρχει σεβασμός , δίκαιη και ίση μεταχείριση όλων των μαθητών.
Κάποιες προτάσεις μας για τα πενταμελή συμβούλια είναι
- Να συζητούν με ΟΛΑ τα παιδιά του τμήματος και να τα κάνουν να αισθάνονται ότι ανήκουν στο σύνολο
- Να συζητούν προβλήματα που απασχολούν τους μαθητές και να καταλήγουν σε λύσεις μετά από συζήτηση με το τμήμα
- Να συζητούν τους κανόνες που πρέπει να ισχύουν για την καλή λειτουργία γενικά του σχολείου
- Να οργανώνει εκπαιδευτικές επισκέψεις με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών
Το δεκαπενταμελές επίσης θα μπορούσε
- Να προλαμβάνει φαινόμενα βίας ή εκφοβισμού με εθελοντικές ομάδες μαθητών και με τη βοήθεια καθηγητών
- Στις αποφάσεις του πάντα να λαμβάνει υπόψη την πλειοψηφία των μαθητών
- Να συμμετέχει στη σύνταξη του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου και να φροντίζει να γίνεται γνωστός, με ανακοινώσεις ή κείμενα, σε όλους τους μαθητές
Τέλος , όλοι και όλες είμαστε υπεύθυνοι για ένα δημοκρατικό σχολείο. Οφείλουμε να υπερασπιζόμαστε τον αδύναμο μαθητή και να κάνουμε τη φωνή του να ακούγεται.