ΠΑΙΔΙΑ ΕΝ ΚΑΙΡΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ
Τον τελευταίο χρόνο, μεγάλο μέρος του πληθυσμού σε παγκόσμια κλίμακα διανύει μια περίοδο πανδημίας, λόγω της οικουμενικής εξάπλωσης του ιού covid-19. Ο εγκλεισμός που έχει κατασταθεί απαραίτητος, εξαιτίας του ιού αυτού, έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα και την ψυχολογία όλων των ανθρώπων και ειδικότερα των νέων. Με αφορμή το γεγονός αυτό, η συντακτική μας ομάδα αποφάσισε να συγγράψει ένα άρθρο αναφερόμενο στα αίτια, τα συμπτώματα, τις συνέπειες, καθώς και να προτείνει τρόπους αντιμετώπισης πιθανών προβλημάτων.
Η δύσκολη αυτή περίοδος έχει επιβαρύνει την ψυχολογική κατάσταση των νέων για διάφορους λόγους. Αρχικά, οι έφηβοι έχουν χάσει επαφή με την καθημερινότητά που είχαν πριν εμφανιστεί η πανδημία. Το σταθερό τους πρόγραμμα μεταβάλλεται συνεχώς. Ένα παράδειγμα που το αποδεικνύει αυτό είναι η απουσία της δια ζώσης εκπαίδευσης. Οι σχολικές εγκαταστάσεις παραμένουν κλειστές, τους τελευταίους πέντε μήνες, ενώ τα μαθήματα πραγματοποιούνται μέσω της τηλεκπαίδευσης με την υποστήριξη των ηλεκτρονικών συσκευών. Επειδή ακριβώς η επικοινωνία γίνεται μέσω μίας οθόνης, υπάρχει έλλειψη κοινωνικοποίησης και τρέφεται το αίσθημα της απομόνωσης. Τέλος, κυριαρχεί φόβος γιατί κάθε επικείμενη μέρα είναι απρόοπτη και ταυτοχρόνως αδιάφορη καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα απόδρασης από τα αρνητικά συναισθήματα.
Η έντονη και ακραία διακύμανση των συναισθημάτων παρουσιάζεται με ποικίλους τρόπους. Ένα από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα, τα οποία φανερώνουν την ταλαιπωρία των παιδιών εν μέρες πανδημίας, είναι το αίσθημα ανασφάλειας που εκδηλώνουν στην καθημερινότητα τους και έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργεί στο άτομο έντονο άγχος και, ταυτόχρονα, ένα αίσθημα ανημποριάς απέναντι στην αντιμετώπιση καταστάσεων. Επίσης, δεν είναι σπάνιο το άτομο να εκδηλώσει μια κυκλοθυμία, χωρίς κάποιο σημαντικό λόγο. Γενικώς, υπάρχει ένα αίσθημα αδυναμίας και φόβου, που περικλείει τον άνθρωπο και τον γεμίζει με αρνητικές σκέψεις. Ακόμα, το αίσθημα μοναξιάς δημιουργεί στο άτομο την πεποίθηση ότι υπάρχει έλλειψη ενδιαφερόντων κι έτσι του δημιουργείται πλήξη και αδυναμία διαχείρισης αυτής της πρωτόγνωρης κατάστασης. Τέλος, ένα συχνό σύμπτωμα, που έχει παρατηρηθεί και μελετηθεί ιδιαίτερα την εποχή αυτή, είναι οι διατροφικές αλλαγές που αντιμετωπίζει το άτομο διότι πλέον καταναλώνει πιο συχνές και μεγάλες ποσότητες ανθυγιεινής τροφής, που έχει επιβλαβές αντίκτυπο στην υγεία κάθε ανθρώπου.
Παρομοίως, και οι αρνητικές συνέπειες της καραντίνας και του κοινωνικού αποκλεισμού στην ψυχολογία είναι πολλαπλές. Αρχικά, οι νέοι αποδυναμώνονται και φθείρονται ψυχολογικά, καθώς βρίσκονται μακριά από τους φίλους τους και δεν είναι δυνατή η διασκέδαση με τον τρόπο που αυτοί επιθυμούν. Επίσης, δημιουργούνται συναισθήματα ανασφάλειας, αβεβαιότητας, άγχους, όπως άλλωστε είναι φυσιολογικό, καθώς η επικοινωνία, η διασκέδαση και άλλες καθημερινές συνήθειες, που αποτελούν φυσικές ανάγκες του ανθρώπου, δεν είναι εφικτές. Συνεπώς, οι νέοι σήμερα κλείνονται περισσότερο στον εαυτό τους νομίζοντας πως αυτή είναι η μοναδική λύση, για να καταφέρουν να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες του εγκλεισμού.
Ωστόσο, η δύσκολη αυτή κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε έχει περιθώρια βελτίωσης και οι συνέπειες που επιφέρει μπορούν να μετριαστούν με πολλούς τρόπους. Ένας από αυτούς είναι η συμμετοχή των νέων σε διαδικτυακές ομάδες, μέσω των οποίων θα έχουν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με συγγενείς και φίλους, κάνοντας την απόσταση μεταξύ τους να φαίνεται μηδαμινή. Επιπλέον, η σωματική άσκηση, αλλά και η ενασχόληση με δημιουργικές δραστηριότητες, σε καθημερινή βάση, κρίνονται εξίσου σημαντικές, ενώ χρόνος θα έπρεπε να αφιερώνεται και στην εσωτερική καλλιέργεια του ατόμου. Ακόμα, επιβάλλεται να σημειωθεί και η αναγκαιότητα της συναναστροφής μεταξύ των μελών της οικογένειας, η οποία – λανθασμένα – παραλείπεται από πολλούς εφήβους. Με την εφαρμογή των παραπάνω δραστηριοτήτων, οι νέοι μπορούν να επιτύχουν πολλούς στόχους που αποτελούν απαραίτητους συντελεστές στην βελτίωση της ζωής τους κατά την διάρκεια του εγκλεισμού.
Συνοψίζοντας, η κατάσταση που διανύουμε, αποτελεί τροχοπέδη στην φυσιολογική εξέλιξη της καθημερινής μας ζωής και έχει πολλές επιπτώσεις για όλους μας. Είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση στην ψυχολογική υποστήριξη των άπειρων νέων, μέχρι τα πράγματα να επανέλθουν στην φυσιολογική τους κατάσταση. Ελπίζουμε το παραπάνω άρθρο να κίνησε το ενδιαφέρον πολλών εφήβων και να φάνηκε βοηθητικό στην αντιμετώπιση της καραντίνας με έναν πιο ευχάριστο τρόπο.
Οι αρθρογράφοι:
Κιούση Ελευθερία (Α4)
Ρούσση Εμμανουέλα(Α3)
Σιδέρη Ηρώ(Α3)
Συνδρεβέλη Φανή(Α3)
Τσένα Έλσα(Α3)