Nowadays, as it is a period of social, economical and political crisis, every citizen has met having wished it or not changes in his job, in his private life and in the society he lives. Changes which nobody knows if they are beneficial. So, in Greece during this period of crisis, a lot of changes have happened in our society, but we as students, have been directly influenced by these that have taken place in the educational system.
The changes that happened in the educational system within a little period of time are radical. The “new system” as it is called was unknown both to students and teachers as well. It was very difficult for all to be adapted. The first and main change is that the criteria for someone to pass to the next class have changed. Before this system a student should have an average of (9,5) if he wanted to pass the class .Now a specific average in each subject is required. For example he needs (10 ) in Ancient Greek and Mathematics and (8) in the other subjects. This created a lot of problems to the students who attended High School and their aim was just to finish it. It was also noticed the oxymoron that students that had an average of (18) in all the subjects not to be able to pass the class and to sit again for exams in September.
An other great change was the “ Subjects Bank. ”The teachers were obliged to teach all the curriculum, not having the ability of choosing essential knowledge which would be really useful to their students. During the school year the students had a lot of stress and intense pressure, being afraid that they might not do well in the final exams.
Now, what we are having is what we call “ Panelladikes”, that is exams , during which the subjects are chosen 50% from the teachers and 50% from the “ Subjects Bank” after draw. In addition to these, we have a change in the fields and in the way the students enter the university, as it was calculated with a different factor the average of each class for the access of the students to the university. Some of the subjects were left out, some teaching hours were increased , while some others were decreased .What is sure, is that the students should be interested in all the subjects, even in those that were not in their field .The calculation and the importance of the mark in all the subjects, made the students be under unbearable pressure, as they were asked to do well in the majority of the subjects, irrespective of their abilities and preferences. Their feelings were mixed. Their opinions were conflicting.
However, nobody knows, if these changes are for the good of the school community. What is sure, is that we should all of us stand opposite them critically. We should get rid of any prejudice and think that every change should be for the benefit of the students. Especially, if we refer to students that are the tomorrow’s citizens, we should be more sensitive so as not to put in danger their own personalities.
Hliopoulou Georgia
Kalariti Evangelia
Trabaris Zisis-Stylianos
Στην εποχή μου ζούμε μια εποχή κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής κρίσης κάθε πολίτης-άνθρωπος έχει υποστεί θέλοντας η μη, αλλαγές στην δουλειά του, στην προσωπική του ζωή και στην κοινωνία που ζει. Αλλαγές που κανείς δεν ξέρει αν και κατά ποσό θα καταστούν ωφέλιμες. Έτσι και στην Ελλάδα μέσα σε αυτήν την περίοδο κρίσης πολλές αλλαγές έχουν συμβεί, αλλά εμάς σαν μαθητές, μας επηρεάζουν άμεσα αυτές που έχουν γίνει στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι αλλαγές που υπέστη το εκπαιδευτικό σύστημα μέσα σε λιγοστό χρονικό διάστημα είναι ριζικές. Το λεγόμενο »νέο λύκειο» ήταν άγνωστο για όλους, μαθητές και καθηγητές. Η προσαρμογή δύσκολη. Πρώτη και κυρία αλλαγή είναι ότι τα κριτήρια για να προαχθεί κανείς στην επόμενη τάξη άλλαξαν, ενώ πριν ο μέσος όρος μαθημάτων ήταν 9.5 για την προαγωγή του μαθητή τώρα απαιτείται συγκεκριμένος μέσος όρος ανά μάθημα. Παραδείγματος χάριν 10 στα αρχαία και μαθηματικά και 8 στα υπόλοιπα μαθήματα. Αυτό δημιουργούσε ιδιαίτερα προβλήματα στους μαθητές που φοιτούσαν στο λύκειο με σκοπό απλά την αποφοίτησή τους. Επίσης παρατηρήθηκε το οξύμωρο: μαθητές που είχαν μέσον όρο μαθημάτων 18 να μένουν μετεξεταστέοι και να επανεξετάζονται τον Σεπτέμβριο.
Μια άλλη τεράστια αλλαγή ήταν και η τράπεζα θεμάτων. Οι καθηγητές πλέον ήταν υποχρεωμένοι να διδάξουν όλη την ύλη και να μην έχουν την δυνατότητα επιλογής ουσιαστικότερων γνώσεων που θα χρησίμευαν πραγματικά στους μαθητές. Κατά την διάρκεια της χρονιάς επικρατούσε άγχος και έντονη πίεση για το αν τελικά θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των εξετάσεων. Πλέον περάσαμε σε έναν τύπο πανελλαδικής εξέτασης, καθώς τα θέματα ορίζονταν κατά το 50% από τους καθηγητές και το άλλο 50% κατόπιν κλήρωσης από την τράπεζα θεμάτων. Η αγωνία των μαθητών στο αποκορύφωμα!
Επιπροσθέτως άλλαξαν και τα πεδία, ο τρόπος εισαγωγής στις σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης καθώς υπολογίζονταν με ανάλογο συντελεστή ο μέσος όρος κάθε τάξης για την εισαγωγή του μαθητή σε Α.Ε.Ι.-Τ.Ε.Ι. Κάποια μαθήματα αφαιρεθήκαν, κάποιες διδακτικές ώρες αυξήθηκαν, άλλες μειωθήκαν. Το σίγουρο είναι ότι οι μαθητές θα έπρεπε να ενδιαφέρονται για όλα ανεξαιρέτως τα μαθήματα. Ακόμα και για αυτά που ήταν εκτός πεδίου και προσανατολισμού τους. Ο υπολογισμός, και η βαρύτητα του βαθμού των μαθημάτων έθετε τους μαθητές σε μια αφόρητη πίεση, καθώς καλούνταν να ανταπεξέλθουν όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα στην πλειοψηφία των μαθημάτων, ανεξαρτήτως κλίσεων και δυνατοτήτων τους.
Τα συναισθήματα ανάμεικτα. Οι απόψεις αντικρουόμενες. Κανείς όμως δεν ξέρει αν οι αλλαγές θα λειτουργήσουν προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας. Σίγουρο είναι πως για όλους μας είναι αδήριτη ανάγκη να σταλθούμε κριτικά απέναντι τους. Να αποβάλουμε κάθε προκατάληψη και να σκεφτούμε πως κάθε αλλαγή πρέπει να είναι προσανατολισμένη στην προαγωγή του συλλογικού συμφέροντος. Ειδικά αν μιλάμε για μαθητές, που είναι οι αυριανοί πολίτες, απαιτείται να είμαστε ιδιαιτέρα ευαισθητοποιημένοι και να μην υποθηκεύουμε το μέλλον τους, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο ακόμη και την ίδια την προσωπικότητα τους.
Ηλιοπούλου Γεωργία
Καλαρύτη Ευαγγελία
Τράμπαρης Ζήσης-Στυλιανός