Έρευνα για τη Φιλαναγνωσία

Filanagnwsia

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ έχει πει πως δεν υπάρχει πιο πιστός φίλος από το βιβλίο. Θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει ότι ίσως αυτός είναι ο λόγος που πολλά παιδιά απολαμβάνουν τη συντροφιά του βιβλίου. Το βιβλίο είναι φίλος γιατί τα παιδιά μέσα από αυτό μπορούν να σκεφτούν, να φανταστούν, να ταξιδέψουν σε κόσμους μαγικούς και ονειρεμένους. Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχουν και αρκετά παιδιά που θα προτιμούσαν να κάνουν οποιαδήποτε αγγαρεία παρά να εξασκηθούν στην ανάγνωση – για το εξωσχολικό βιβλίο βέβαια ούτε λόγος.

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2012 -2013 στο γυμνάσιο Κορινού διεξήγαμε έρευνα που αφορούσε τη φιλαναγνωσία και το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων. Η έρευνα που κάναμε βασίστηκε σε ερωτηματολόγιο που συνέταξε ο μαθητής της Β΄ τάξης Κουμπρίδης Ηλίας και συμμετείχαν  οι μαθητές και των τριών τάξεων του σχολείου μας και σε κατευθυνόμενο διάλογο με δείγμα μαθητών που δανειζόντουσαν βιβλία από τη σχολική βιβλιοθήκη.

Ερευνώντας τις απαντήσεις των μαθητών μας που δόθηκαν στην ερώτηση 10 « Ποια βιβλία σας αρέσουν;», έγινε φανερό πως τα βιβλία που τους ενδιαφέρουν είναι κυρίως περιπέτειες και μυθιστορήματα μυστηρίου ή επιστημονικής φαντασίας.

Τα κορίτσια δείχνουν προτίμηση σε αισθηματικές ιστορίες, ενώ τα αγόρια σε βιβλία δράσης, ιστορικά και επιστημονικής φαντασίας.

Τα κόμικς  ελκύουν μαθητές  της Α΄ τάξης.

Στη Β΄ τάξη γίνεται μια στροφή προς βιβλία αστυνομικά, κοινωνικού και ιστορικού περιεχομένου. Κάποιοι μαθητές ενδιαφέρονται και για ιστορίες τρόμου.

Η σχέση με τη λογοτεχνία στη Γ΄ τάξη γυμνασίου γίνεται πιο συγκεκριμένη καθώς αναφέρονται τίτλοι λογοτεχνικών βιβλίων και συγγραφείς. Οι προτιμήσεις κατευθύνονται σταθερά προς τις περιπέτειες και τα βιβλία μυστηρίου. Μια μόνο μαθήτρια επισημαίνει πως την ελκύουν βιβλία που σχετίζονται με πραγματικά γεγονότα και βασίζονται στην ψυχολογία.

Οι μαθητές που διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία επισημαίνουν πως το κάνουν κυρίως στις διακοπές ή το καλοκαίρι, όταν έχουν ελεύθερο χρόνο. Όσοι δε διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία αναφέρουν ως αιτίες την προτίμησή τους προς τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, την ενασχόληση με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμα ότι δεν θεωρούν το διάβασμα ενός βιβλίου διασκεδαστικό. Συχνά αναφέρουν την απουσία ελεύθερου χρόνου και την κούραση από τα σχολικά μαθήματα ως τους λόγους που τους απομακρύνουν από την κάθε είδους λογοτεχνία.

Τα συμπεράσματα είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και οδήγησαν σε γόνιμο προβληματισμό μαθητές και εκπαιδευτικούς. Θεωρούμε πως παρόλη την κυριαρχία των ηλεκτρονικών μέσων στην εποχή μας, δεν πρέπει να χάσουμε την αισθητική απόλαυση που προσφέρει ένα λογοτεχνικό βιβλίο.

Μέσα στα πλαίσια της σχολικής ζωής σίγουρα χωράει μια λέσχη ανάγνωσης που θα δώσει έναν τρόπο εναλλακτικής διασκέδασης σε μικρούς και μεγάλους και θα ανοίξει νέους ορίζοντες. Και ποιος ξέρει … ίσως ανάμεσα σ’ αυτά τα παιδιά υπάρχει ο αυριανός Ξενόπουλος, Καζαντζάκης, Λουντέμης…. Ποιος ξέρει; Εμείς ας ανοίξουμε το παράθυρο της τέχνης του λόγου.

Ευχαριστούμε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα, τους εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση του Γυμνασίου που ενθάρρυναν και στήριξαν την όλη προσπάθεια.

 


 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (για τη φιλαναγνωσία και το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων)

Παρακαλούμε κυκλώστε και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Αγόρι – Κορίτσι

2) Τάξη/ Τμήμα :………………

3) Γνωρίζετε τη σειρά βιβλίων ‘Μια Σειρά Από Ατυχή Γεγονότα’;

Ναι – Όχι

4) Γνωρίζετε τον συγγραφέα των βιβλίων αυτών,  Λέμονι Σνίκετ;

Ναι – Όχι

5) Αν ναι, σας αρέσει ο τρόπος που γράφει  τα βιβλία του;

Ναι – Όχι

6) Γνωρίζετε ότι τα τρία πρώτα βιβλία της σειράς έχουν γυριστεί και σε κινηματογραφική ταινία;

Ναι – Όχι

7) Αν ναι, την έχετε δει; Ναι- Όχι

Σας άρεσε;  Ναι – Όχι – Δεν την είδα

8) Αν όχι θα θέλατε να δείτε κάποια από τις ταινίες αυτές;

Ναι – Όχι

9) Αν υπήρχαν τα βιβλία αυτά στη βιβλιοθήκη του σχολείου, θα είχατε την περιέργεια να τα διαβάσετε;

Ναι – Όχι

10) Ποια βιβλία σας αρέσουν; (π.χ. περιπέτειες, μυστηρίου, μυθιστορήματα, ιστορικά)

………………………………………………………………………………………………………………………..

11) Αν δεν διαβάζετε βιβλία, μπορείτε να εξηγήσετε τους λόγους;

………………………………………………………………………………………………………………………..

12) Αν υπήρχε λογοτεχνικό εργαστήρι ή λέσχη ανάγνωσης στο σχολείο θα συμμετείχατε;

Ναι – Όχι

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!

Το ερωτηματολόγιο συνέταξε ο Ηλίας Κουμπρίδης για την εφημερίδα του σχολείου «Η Πένα»

  

 

Filanagnwsia-001

Filanagnwsia-002

 Filanagnwsia-003

Filanagnwsia-004

Filanagnwsia-005

Filanagnwsia-006

 Filanagnwsia-007

Filanagnwsia-008

Filanagnwsia-009

Filanagnwsia-010

Filanagnwsia-011

Filanagnwsia-012

Filanagnwsia-013

Filanagnwsia-014

Filanagnwsia-015

Filanagnwsia-016

Filanagnwsia-017

Filanagnwsia-018

Filanagnwsia-019

Filanagnwsia-018

Filanagnwsia-019

 

Σχολιάστε

Top