Διαφορετικοί μα ίσοι

lgbt-2741369_960_720

Η ομοφοβία στα σχολεία είναι ένα γεγονός το οποίο πρωτοεντοπίστηκε πριν αρκετά χρόνια, σε χειρότερη μορφή απ’την σύγχρονη, και παρατηρείται όλο και πιο έντονα. Πολλές φορές θα ακούσουμε τους συμμαθητές μας, τους φίλους μας ή ακόμη και τους εαυτούς μας να χρησιμοποιούμε την λέξη «γκέι» ως υβριστικό όρο, για να προσβάλλουμε κάποιον ή να δείξουμε ότι κάτι δεν μας αρέσει (π.χ «αυτό είναι γκέι»). Τέτοιου είδους σχόλια παρατηρούνται κυρίως από αγόρια -αυτό δεν σημαίνει ότι δεν το χρησιμοποιούν και τα κορίτσια- για να χαρακτηρίσουν ίσως την περίεργη συμπεριφορά ενός φίλου τους ή να τον «πειράξουν» (π.χ «είσαι γκέι»).  Γιατί, όμως, αυτό δεν είναι σωστό; Ο χαρακτηρισμός «γκέι» (στα ελληνικά «ομοφυλόφιλος») είναι κάτι το οποίο μπορεί κάλλιστα να αντικατασταθεί με την λέξη «μαύρος», «κοντός», «χοντρός» κ.λπ. Γνωρίζουμε, λοιπόν, ότι τα παραπάνω επίθετα αποτελούν χαρακτηρισμούς για την εθνικότητα ή την εμφάνιση ενός ατόμου, τα οποία μαθαίνουμε τόσα χρόνια πως δεν αρμόζουν σε ένα άτομο με ηθική συμπεριφορά, ένα άτομο που έχει κατανοήσει τι είναι κοινωνικός εκφοβισμός και τείνει να τον αποφύγει. Συνεπώς, αν είμαστε κατά αυτού του είδους εκφοβισμού, γιατί να μην είμαστε και κατά της ομοφοβίας;

rainbow-world-map-1192306_960_720

Η εικόνα αυτή έχει αντληθεί από το Pixabay και η αρχική πηγή βρίσκεται στην ιστοσελίδα: https://pixabay.com/el/%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%AC%CE%BD%CE%B9%CE%BF-%CF%84%CF%8C%CE%BE%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CF%87%CE%AC%CF%81%CF%84%CE%B7%CF%82-1192306/

Συνέντευξη από κάποιον που είχε βιώσει τέτοιου είδους σχολικό εκφοβισμό:

Μαθήτρια Γυμνασίου «Η διεύθυνση του σχολείου μου απαγόρευσε, ενώ ήμουν άριστη μαθήτρια, να γίνω σημαιοφόρος, γιατί ήμουν λεσβία»

Παρατηρούμενε, λοιπόν, ότι μέχρι και διδακτικό προσωπικό, μπορεί να αρνηθεί και περιθωριοποιήσει ένα παιδί επειδή ο σεξουαλικός του προσανατολισμός δεν είναι «επιτρεπτός». Τα αποτελέσματα, προφανώς, είναι κυρίως ψυχολογικά, στιγματίζουν την ψυχολογία ενός παιδιού, ενός ανθρώπου και τον ακολουθούν για την υπόλοιπη ζωή του, δίχως να έχει φταίξει σε κάτι.

_______________

Έρευνα για την ομοφοβία στα ελληνικά σχολεία:

Σύμφωνα με την Έρευνα «EU LGBT Survey» του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε. που δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 2013, νέοι ηλικίας 18-24 ετών δηλώνουν πως πριν τα 18 τους στο σχολικό περιβάλλον αντιμετώπισαν αρνητικά σχόλια ή συμπεριφορά επειδή είναι ΛΟΑΤ. (Λεσβία, Ομοφυλόφιλος, Αμφιφυλόφιλος και Τρανς). Επίσης, το 97% των ερωτηθέντων υπήρξαν μάρτυρες αρνητικής συμπεριφοράς προς κάποιο μέλος του διδακτικού προσωπικού που θεωρήθηκε ΛΟΑΤ. Το 92% των ερωτηθέντων αποφάσισε να αποκρύψει ότι ήταν ΛΟΑΤ κατά την διάρκεια της σχολικής τους εκπαίδευσης. Τέλος, περίπου 1 στους 3, το περασμένο έτος (2013-2014), ένιωσε ότι έγινε διάκριση εις βάρος του από το εκπαιδευτικό προσωπικό, διότι ήταν ΛΟΑΤ. (1)

_______________

Καταλήγουμε, επομένως, στο συμπέρασμα πως το σχολικό περιβάλλον απαξιώνει την έννοια των ανθρώπινων δικαιωμάτων και συνένοχοι στην κατάσταση αυτή δεν είναι μόνο οι μαθητές αλλά και οι καθηγητές, οι οποίοι ως εκπαιδευτικοί, θεωρητικά, οφείλουν να διατηρούν μια ουδέτερη στάση σε τέτοιου είδους καταστάσεις, να υποκινούν τα παιδιά να σέβονται τους συνανθρώπους τους και όχι να τους περιθωριοποιούν.

Βιβλιογραφία

(1) tvxs.gr, (2014). Ομοφοβία στο σχολείο. Διαθέσιμο από: < http://tvxs.gr/news/paideia/omofobia-sto-sxoleio > Τελευταία πρόσβαση: [25 Μαρτίου 2018]

fra.europa.eu, (2012). Survey Data Explorer – LGBT Survey 2012. Διαθέσιμο από: < http://fra.europa.eu/en/publications-and-resources/data-and-maps/survey-data-explorer-lgbt-survey-2012 > Τελευταία πρόσβαση: [15 Απριλίου 2018]

Top