Η ραπ σκηνή στην Ελλάδα
Η πρώτη γενιά – Οι απαρχές
Το πολιτιστικό κίνημα του hiphop έκανε την εμφάνιση του στην Ελλάδα περίπου το 1980 και μόλις μερικά χρόνια αργότερα δημιουργήθηκαν τα πρώτα συγκροτήματα ( οι Morginals το ΄85 και οι F.F.C το ΄87).
Το 1992 βγήκαν οι πρώτοι δίσκοι και μετά από αυτό ακόμα περισσότεροι καλλιτέχνες ενώθηκαν και δημιούργησαν συγκροτήματα ( T.X.C, K.O.P, Active Member, Soulbro).
Στα τέλη του 1993 ιδρύθηκαν οι Radicals, ένα funclub μέσω του οποίου δημιουργήθηκαν μερικά από τα πιο αξιοσημείωτα συγκροτήματα, όπως οι Goin” through, τα Ημισκούμπρια (αδιάφθοροι), NEBMA, ενώ διαλύθηκαν οι K.O.P.
Την ίδια δεκαετία εμφανίζονται οι ΖΝ (Ζωντανοί Νεκροί) και φέρνουν τα πάνω κάτω στην ραπ σκηνή. Είναι οι πρώτοι που παρουσίασαν το battle rap και το gangsta rap στην Ελλάδα, κάνοντας το ελληνικό hiphop διάσημο. Άλλα Hip-Hop σχήματα της τότε εποχής ήταν: Άγνωστοι Γνωστοί (που μετονομάστηκαν σε Άλφα Γάμα), Σκιές, Νέα Τάξη Πραγμάτων, Βαβυλώνα, Στοίχημα, Barcode crew (BCC).
Τα περισσότερα από αυτά τα συγκροτήματα διαλύθηκαν μερικά χρόνια αργότερα και ορισμένοι από τους καλλιτέχνες ακολούθησαν solo πορεία στη μουσική.
Δεύτερη γενιά – Η χρυσή εποχή
Από το 2001 και μετά όμως εμφανίστηκαν και άλλα σχήματα δημιουργώντας νέα ρεύματα στη σκηνή. Οι περισσότεροι κυκλοφόρησαν τους δίσκους τους διαδικτυακά, δωρεάν και χωρίς την ανάμειξη δισκογραφικών εταιριών, με αποτέλεσμα μια πληθώρα κυκλοφοριών. Δεκάδες συγκροτήματα δημιουργήθηκαν, αλλά λίγοι έκαναν κάτι παραπάνω από ένα δίσκο ή μία συναυλία. Συγκροτήματα της δεύτερης γενιάς του Ελληνικού Hip-Hop που άλλαξαν τα δεδομένα της σκηνής και συνέχισαν δυναμικά είναι οι ΒΠείς, Βόρεια Αστέρια, οι Φι Βήτα Σίγμα (ΦΒΣ), οι Bong Da City, οι RNS, η Νεκρική Σιγή, οι Ladose, οι G.I.ANT.S (μετονομάστηκαν σε Athens Finest με τους steve-kid-mrg-dj royal k), οι Ψυχόδραμα 07, Μουσικοί Ισοβίτες.
Τρίτη γενιά – Η γενιά της κρίσης
Κύριο χαρακτηριστικό αυτής της γενιάς είναι, η μύηση στη hip-hop κουλτούρα των παιδιών τόσο της εφηβικής ηλικίας, όσο και της προ-εφηβικής. Οι καλλιτέχνες ασχολούνται πλέον με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά κι έχουν αφήσει πίσω το battle rap και το gangsta rap. Ράπερ, όπως ο 12ος Πίθηκος, αναλαμβάνουν ρόλους «δασκάλων» και «διδάσκουν» στο νεανικό, κυρίως ,κοινό τις αξίες και τα ιδανικά μιλώντας για όσα έχουν περάσει. Σε αυτή τη γενιά κυριαρχεί ο Boom Bap ήχος με πολλούς καλλιτέχνες και συγκροτήματα ( Λόγος Τιμής, Σκιάχτρο, Novel 729, Zoro&Buzz, Ζωγράφος, Fer De Lance, Μαύρα Τετράδια).
Επίσης εμφανίστηκαν μερικά από τα πιο αντιπροσωπευτικά συγκροτήματα της ραπ σκηνής, οι Jocker/ Two Face, ΧΤΠ ( Χάσε Την Πίστη σου),τα οποία απαρτίζονταν από τα μέλη του BDC που πλέον ακολουθούν ξεχωριστή πορεία.
Η γυναικεία παρουσία
Κι ενώ τα χρόνια περνάνε η γυναικεία παρουσία στη ραπ σκηνή της Ελλάδας γίνεται όλο και πιο έντονη, με τις Mc’s να μην αφήνουν περιθώρια για αμφισβήτηση.
Πρώτη στο χώρο της ραπ σκηνής φαίνεται να μπήκε η Sadahzinia, η οποία το 1994 αρχικά είχε αποτελέσει μέλος της παραγωγής των Active Member και δέκα χρόνια αργότερα έγινε και επίσημα μέλος του συγκροτήματος.
Η Inka ξεκίνησε την πορεία της το 2001, όταν είχε ενταχθεί σε ένα συγκρότημα ως φοιτήτρια. Αργότερα έγινε μέλος στους << Δίχως Συμπόνια>> και το 2007 έγινε μέλος των BDC που μόλις είχαν δημιουργηθεί.
Η Mi55t ( miss-T) ξεκίνησε να ηχογραφεί ερασιτεχνικά όταν ήταν ακόμα έφηβη κι όπως η ίδια έχει δηλώσει κατάλαβε από πολύ μικρή ότι ήταν ο δικός της ιδιαίτερος τρόπος έκφρασης. Ακολουθεί τη δική της πορεία στο χώρο κάνοντας μόνο συνεργασίες με όποιους καλλιτέχνες θεωρεί πως ταιριάζει.
Η Ad-libia ξεκίνησε επίσης να ηχογραφεί ως έφηβη μαζί με έναν φίλο της, ως Stedorian στο studio Horizon για τo Project Plethora της Freestyle productions.
Βιβλιογραφία
Τουμπέκης Π. (2015). Οι Ελληνίδες Ράπερ που << Φτύνουν>> Ρίμες . Διαθέσιμο από:< https://www.vice.com/gr/article/xy8d3z/ellinides-rapers > [ Τελευταία πρόσβαση: 4 Δεκεμβρίου 2019]