Τα παιδιά στα δίχτυα της διαφήμισης

Όσο πιο κοντά φτάνουμε στα Χριστούγεννα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης κατακλύζονται από διαφημιστικά μηνύματα, τα οποία σου προωθούν το «απόλυτο δώρο» για τους φίλους, τα παιδιά ή κάποιο κοντινό μας πρόσωπο. Χαρακτηριστική διαφήμιση της περιόδου αυτής είναι της εταιρείας Jumbo -που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά- με την αντίστροφη μέτρηση μέχρι την ημέρα των Χριστουγέννων με στόχο την αύξηση της κατανάλωσης των προϊόντων της συγκεκριμένης εταιρείας.

Αρχικά, τα παιδιά δεν μπορούν να προβάλουν κριτική αντίσταση απέναντι στις διαφημίσεις λόγω πνευματικής ωριμότητας και απειρίας. Έτσι, είναι πιο ευάλωτα στην χειραγώγηση που επιχειρείται σε βάρος τους από τους διαφημιστές. Βέβαια,  η διαφήμιση εκμεταλλεύεται την αθωότητα και την αφέλεια των παιδιών -ιδιαίτερα το πιο μικρών- καθώς αυτά δεν μπορούν να διακρίνουν την διαφήμιση από τα τηλεοπτικά προγράμματα και δεν αντιλαμβάνονται ότι αυτή μπορεί να ψεύδεται .Συνεπώς, τους καλλιεργεί την τάση να θέλουν να αποκτήσουν ό,τι βλέπουν ασκώντας ιδιαίτερη πίεση στους γονείς καθώς συγχέουν τις πραγματικές ανάγκες τους με τις πλαστές που τους δημιουργούνται εξαιτίας της διαφήμισης .

Είναι αναγκαίο, λοιπόν, η πολιτεία να προστατέψει τα παιδιά μέσω της ισχύουσας νομοθεσίας σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται η μετάδοση τηλεοπτικών διαφημίσεων που αφορούν παιδικά παιχνίδια από τις 7 έως τις 10 το βράδυ και να επιβάλλει κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης της, ώστε να αποκλειστούν περιπτώσεις αθέμιτης και παραπλανητικές διαφήμισης.

Στη συνέχεια, οι γονείς οφείλουν να ελέγχουν το χρόνο με τα παιδιά τους περνούν μπροστά από την τηλεόραση, έτσι ώστε να μην εκτίθενται συνεχώς στο βομβαρδισμό των διαφημίσεων. Επίσης, να συζητούν με τα παιδιά τους για τις διαφημίσεις που παρακολουθούν και να τα ενημερώνουν με απλό και κατανοητό τρόπο για τις μεθόδους που αυτές χρησιμοποιούν με στόχο να τα χειραγωγούν ασκώντας «πλύση εγκεφάλου». Στην πορεία, οι γονείς καλό θα ήταν να δίνουν έμφαση στην ουσιαστική επικοινωνία με τα παιδιά τους κατανοώντας τις πραγματικές ανάγκες και τις επιθυμίες τους και να τα βοηθούν να ερμηνεύουν τον κόσμο γύρω τους.

 Συμπερασματικά, ο κόσμος της διαφήμισης κρύβει πολλά μυστικά και στοχεύει συχνά στην αθωότητα της παιδικής ψυχής. Στην βάση αυτή, πολιτεία και γονείς πρέπει να διαφυλάξουν αυτές τις ηλικίες όσο το δυνατόν καλύτερα και να τους ενημερώνουν και τους εκπαιδεύουν ως μελλοντικούς καταναλωτές διαμορφώνοντας ανεξάρτητες και ώριμες προσωπικότητες, που θα εξελιχθούν σε ενεργούς και υπεύθυνους πολίτες.

Αιμιλία Κατσαμπίρη, Middle Mountain College News, 4-12-2022

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΣΟΒΟΥΝΙΩΝ
Περί ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΣΟΒΟΥΝΙΩΝ 355 Άρθρα
Ονομάζομαι Ουρανία Τσούτση, είμαι Φιλόλογος και Διευθύντρια στο Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Μεσοβουνίων.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης