Πρώτο βραβείο συνέντευξης στην κατηγορία ΠΡΟΣΩΠΑ – Βασίλης Ξερικός

unnamed

 

 

6/1/2017

Συνέντευξη από το Βασίλη Ξερικό, εργαζόμενο στην EA Φινλανδίας.

Γράφει ο δημοσιογράφος Βλάσης Καλαϊτζάκης, μαθητής του Γ’2 γυμνασίου Κουνουπιδιανών για τη στήλη ΠΡΟΣΩΠΑ της σχολικής εφημερίδας.

 

Κύριε Ξερικέ, καταρχήν καλησπέρα, καλή χρονιά και ελπίζω να μη σας κουράσω με τις απανωτές ερωτήσεις μου. Οι ερωτήσεις μου θα είναι αρχικά σχετικές με τις συνθήκες εργασίας σας και στη συνέχεια πιο εξειδικευμένες γύρω από τον κόσμο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

1)Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν στην αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό; Μήπως η έλλειψη υποδομών, τεχνογνωσίας και εξειδικευμένου προσωπικού στην Ελλάδα;

 

Η άθλια εργασιακή κατάσταση στην Ελλάδα, ειδικά στον ιδιωτικό τομέα. Εξευτελιστικές αμοιβές, κακή ατμόσφαιρα, χάλια συνθήκες , ανασφάλεια και αβεβαιότητα για το μέλλον. Ή μάλλον βεβαιότητα για στάσιμη καριέρα στην καλύτερη των περιπτώσεων.

2)Με βάση ποια προσόντα καταφέρατε να προσληφθείτε στη Φινλανδική εταιρεία; Ποιες είναι οι σπουδές σας;

Οι πανεπιστημιακές σπουδές μου ήταν στον τομέα της πολιτικής επιστήμης, δηλαδή άσχετες με το αντικέιμενό μου. Όμως από παιδί είχα επαφή με τους υπολογιστές (είχα λάβει μαθήματα προγραμματισμού και πληροφορικής) και πάντα παρακολουθούσα τις εξελίξεις.

3)Είχατε προηγούμενη εμπειρία, πριν εργαστείτε στη Φινλανδία;

Ναι, είχα εργαστεί στην Ελλάδα έναν χρόνο ως Internet Assessor ελληνικής γλώσσας για την Lionbridge, η οποία ήταν υπεργολάβος της Google. Παράλληλα για έναν χρόνο υπήρξα δημοσιογράφος PC gaming στο ιστορικό περιοδικό PC Master το οποίο δυστυχώς δεν εκδίδεται πια.

4)Επί του παρόντος, είσαστε ευχαριστημένος με τις συνθήκες εργασίας σας; (ωράριο, απολαβές, ασφάλεια, συνεργάτες)

100%. Γενικά η Φινλανδία όπως και οι υπόλοιπες μεγάλες χώρες του Βόρειου Συμβουλίου (Δανία, Σουηδία, Νορβηγία) είναι πασίγνωστες για τις εξαιρετικές συνθήκες εργασίας και το υψηλό βιοτικό επίπεδο.

5)Σκέφτεστε κάποτε να επιστρέψετε στη χώρα μας και να εκμεταλλευτείτε τις εμπειρίες σας, ιδρύοντας μια Ελληνική κατασκευαστική εταιρεία εμπορίας ηλεκτρονικών παιχνιδιών;

 

Μερικές φορές μου περνάει από το μυαλό να έρθω, αλλά δυστυχώς δεν πρόκειται να συμβεί. Αν και υπάρχει αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό από πλευράς ιδεών και ικανοτήτων, το ελληνικό σύστημα δυστυχώς στραγγαλίζει τέτοιες απόπειρες. Είναι τεράστια αυτή η κουβέντα αλλά ουσιαστικά οι εταιρείες λογισμικού δεν έχουν κανένα απολύτως λόγο να έρθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Αυτό που κοιτάνε γενικά οι μεγάλες εταιρείες (όχι μόνο του software) προτού επενδύσουν είναι μια εκτίμηση του ρίσκου ώστε να υπολογιστεί και το μέγεθος της όποιας αναμενόμενης κερδοφορίας. Κάτι τέτοιο είναι συνήθως αδύνατο να γίνει αφού στην Ελλάδα τα φορολογικά νομοσχέδια αλλάζουν κάθε τρίμηνο, η δικαιοσύνη αργεί χαρακτηριστικά να αποφανθεί για τις όποιες υποθέσεις και η δημόσια διοίκηση είναι εκτός από αργή και αναποτελεσματική. Όλα αυτά είναι τεράστιες κόκκινες σημαίες και δυστυχώς δεν έχει υπάρξει κυβέρνηση μέχρι σήμερα που να προσπάθησε ειλικρινά να βελτιώσει την κατάσταση.

6)Το πρώτο παιχνίδι στον ειδικό Η/Υ NIMROD,της εταιρείας Ferrandi ήταν το παιχνίδι NIM.Από τότε μέχρι σήμερα έχουν συντελεστεί τεράστια άλματα στο χώρο. Ποια είναι η κορυφαία κατά τη γνώμη σας χρονική στιγμή στην εξέλιξή τους;

Δεν υπάρχει μια κορυφαία στιγμή κατά τη γνώμη μου ,παρά συνεχής εξέλιξη. Υπάρχουν ωστόσο σημεία καμπής και αυτά είναι , πάντα κατά τη γνώμη μου :

  1. Η κυκλοφορία του Pong της Atari  , το οποίο πρακτικά δημιούργησε την Arcade μανία (1972)
  2. Η κυκλοφορία του Pac-Man, που εισήγαγε τα παιχνίδια στην ποπ κουλτούρα (1980)
  3. Η δημιουργία του ΙΒΜ PC ,του γεννήτορα των PC που αποτελούν την κορυφαία πλατφόρμα παιχνιδιών μέχρι τις μέρες μας. (1981)
  4. Η κυκλοφορία του Nintendo Entertainment System που αναγέννησε την αγορά κονσολών και αποτέλεσε την αφετηρία για τα γνωστά franchises της Nintendo (πχ. Super Mario). (1983)
  5. Η μετατροπή των PC σε συσκευές multimedia (αρχές δεκαετίας 1990)
  6. Η κυκλοφορία των παιχνιδιών Ultima Underground και Doom που ουσιαστικά έφεραν τα τρισδιάστατα γραφικά στο προσκήνιο (1992-1993).
  7. Η δημιουργία του πρώτου επιταχυντή γραφικών για παιχνίδια (Voodoo της 3dFX), (1996)
  8. H άνοδος του διαδικτύου και η κυκλοφορία του Ultima Online , το οποίο ήταν το πρώτο ΜΜΟ (Massively Multiplayer Online) παιχνίδι με τη σύγχρονη έννοια του όρου. (1997)
  9. H άφιξη των PS3,Xbox 360 και η ωρίμανση του Steam ως πλατφόρμα για το PC. Η sony ,η Microsoft και η Valve διακινούν έως και σήμερα τη συντριπτική πλειοψηφία των ΑΑΑ παιχνιδιών (2005/06)
  10. Η κυκλοφορία του iPhone, το οποίο μαζί με το iPad έφεραν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στις πλατιές μάζες καταναλωτών  (2007)

7)Ποια δεκαετία συντελέστηκε η εκρηκτική αύξηση του αριθμού των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και πού οφείλεται αυτή;

Η δεκαετία που διανύουμε. Τα παιχνίδια για κινητές συσκευές και το Facebook επέκτειναν την αγορά παιχνιδιών και σε άτομα που δεν θεωρούν τους εαυτούς τους gamers που δεν υπήρχε περίπτωση ποτέ να αγοράσουν PC ή κονσόλα για παιχνίδια. Το τμήμα αυτό της αγοράς που εξυπηρετείται με τίτλους τύποu Angry Birds ή Candy crush είναι τεράστιο.

8)Ποιο ήταν το πρώτο ηλεκτρονικό παιχνίδι με γραφικά;

Nομίζω αυτή ειναι μια ερώτηση για τους ιστορικούς των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Εξαρτάται βέβαια και από το τι ορίζουμε ως γραφικά, αλλά το πρώτο παιχνίδι που μου έρχεται στο μυαλό είναι η ντάμα για το Ferrandi.

9)Ποιο ήταν το πρώτο βιντεοπαιχνίδι με μαζική απήχηση που αποτέλεσε την αφετηρία της βιομηχανίας παιχνιδιών;

Ουσιαστικά το Pong στο οποίο αναφέρθηκα παραπάνω.

10)Πότε δημιουργήθηκαν τα πρώτα ηλεκτρονικά παιχνίδια αθλητικού περιεχομένου;

Κατά μία έννοια το Pong είναι μια απόπειρα ,εντελώς πρωτόλεια βέβαια, μεταφοράς του Τένις στις οθόνες. Οπότε η απάντηση στην ερώτηση είναι ”κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1970” αν και η δεκαετία του 1980 έφερε τα πρώτα σχετικώς ρεαλιστικά δείγματα (πχ ”Dr. J and Larry Bird Go One on One”)

11)Ποιο είναι το παιχνίδι με τις περισσότερες πωλήσεις;

Δύσκολο να υπολογίσεις γιατί είναι πρακτικά αδύνατο να βγουν συγκεντρωτικά αποτελέσματα για παιχνίδια που έχουν τεράστιες πωλήσεις σε διάφορες πλατφόρμες και πάρα πολλές χώρες , επί δεκαετίες. Πάντως πολύ ψηλά στη λίστα βρίσκονται οπωσδήποτε τα Minecraft, Super Mario Bros, Diablo III, Grand Theft Auto V και Tetris.

12)Υπάρχουν παιχνίδια ηλεκτρονικά σχεδιασμένα για παιδιά με ειδικές ανάγκες, που ίσως θα αποτελούσαν πολύτιμο εκπαιδευτικό υλικό;

Η αλήθεια είναι πως δεν είμαι ειδικός. Πάντως τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και οι υπολογιστές γενικότερα είναι υπερπολύτιμα συστατικά ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος και δεν πιστεύω πως τα άτομα με ειδικές ανάγκες αποτελούν εξαίρεση εδώ.

13)Ποια χώρα κατά τη γνώμη σας αποτελεί τη μεγαλύτερη κατασκευάστρια ηλεκτρονικών παιχνιδιών σήμερα;

Τυπικά οι ΗΠΑ αφού μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες εδρεύουν εκεί (πχ η ΕΑ στην οποία εργάζομαι και η Activision Blizzard). Αλλά μεγαλύτερη σημασία ίσως έχει η καταγραφή των πόλεων που έχουν ακμαίες κοινότητες παραγωγών παιχνιδιών. Για το δυτικό κόσμο, μερικές από τις δυναμικότερες περιοχές είναι η περιοχή του κόλπου του Σαν Φρανσίσκο (Bay Area), το Σιάτλ, το Μόντρεαλ,η Στοκχόλμη και το Ελσίνκι (που εργάζομαι και ειδικεύεται στα παιχνίδια για κινητές συσκευές).

14)Πολλές κινηματογραφικές ταινίες έχουν γυριστεί με σενάριο βασισμένο σε ηλεκτρονικά παιχνίδια. Πιστεύετε ότι η επιτυχία τους είναι εξασφαλισμένη εκ των προτέρων;

Το αντίθετο. Κατά κανόνα οι μεταφορές παιχνιδιών στη μεγάλη οθόνη είναι είτε τσαπατσούλικες, είτε υλοποιούνται χωρίς μεγάλη φαντασία . Ελάχιστες οι εξαιρέσεις.

15)Τι γνώμη έχετε για τα διαδικτυακά ηλεκτρονικά παιχνίδια? Έχουν συμβάλλει στη διαδικτυακή ψυχαγωγία;

Η συντριπτική πλειοψηφία του gaming στις μέρες μας γίνεται πια διαδικτυακά. Νομίζω αυτό τα λέει όλα.

16)Ποια είναι τα δημοφιλέστερα ελληνικά ηλεκτρονικά παιχνίδια;

Δυστυχώς δεν έχει υπάρξει παιχνίδι που να έχει αναπτυχθεί στην Ελλάδα το οποίο να προκάλεσε αίσθηση. Η σειρά ΜΜΟ Darkfall τα οποία αν δεν κάνω λάθος δεν είναι πια ενεργά, είχε αποκτήσει ένα κάποιο περιορισμένο κοινό πριν λίγα χρόνια, ενώ υπάρχουν και μερικές συμπαθητικές προσπάθειες σε iOS/Android συσκευές. Οπως είπα δυστυχώς ο τρόπος που ενεργούν το ελληνικό κράτος και η κοινωνία μας γενικότερα είναι 100% εχθρικές προς τη συγκεκριμένη βιομηχανία. Και είναι μεγάλο κρίμα αφού τα φινλανδικά στούντιο έχουν έσοδα δισεκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο με σημαντικό αντίκτυπο στο ΑΕΠ, από τα οποία το φινλανδικό δημόσιο αποκομίζει μεγάλα φορολογικά οφέλη. Χώρια οι χιλιάδες καλοπληρωμένες και με εξαιρετικές συνθήκες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται και διατηρούνται.

17)Το LOL έχει καθιερώσει ένα καινούριο είδος παιχνιδιών τα λεγόμενα MOBA (Multiplayer Online Battle Arena).Ποια είναι η άποψή σας για αυτά;

Δεν θα έλεγα πως το είδος είναι και εντελώς νέο πια,ούτε καθιερώθηκε απαραίτητα με το League of Legends αφού προϋπήρχαν αρκετοί σχετικοί τίτλοι. Σίγουρα όμως το LoL έφερε την εκτόξευση και είναι ένα από τα δύο με τρία πιο πολυπαιγμένα παιχνίδια στις μέρες μας. Είχα παίξει την πρώτη, αρχική DotA to 2005 ,αργότερα (2011) το LoL και στις μέρες μας το Heroes of the Storm ή το Battleborn αλλά δεν μπορώ να πως με συγκινεί το MOBA είδος ιδιαίτερα. Προτιμώ τα First Person Shooters ,τα Stealth και τα RPG (ενός παίκτη ή ΜΜΟ).

18)Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι εύκολο να τα αναζητήσει κανείς και μέσα από εφαρμογές κινητών τηλεφώνων. Συμφωνείτε με το παραπάνω γεγονός, ή εξυπηρετούνται απλά τα κέρδη των εταιρειών;

Τα κινητά τηλέφωνα είναι απλά μια ακόμη πλατφόρμα όπου πωλούνται παιχνίδια. Στον πυρήνα της, η κατάσταση αυτή δεν έχει ουσιαστικές διαφορές με αυτό που συμβαίνει στις κονσόλες ή το PC. Αν παίζεις στο PS4 ,ένα κομμάτι των κερδών πάει στη Sony ,ιδιοκτήτη της πλατφόρμας και στο ΧΒΟΧ ανάλογα στην Microsoft . Αν παίζεις στο PC με το Steam,τότε η Valve παίρνει το μερίδιό της,  αν έχεις κινητή συσκευή με iOS το ίδιο συμβαίνει με την apple. Έτσι απλά.

19)Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας. Τι θα λέγατε σε όσους υποστηρίζουν ότι προκαλούν εξάρτηση με ανυπολόγιστες συνέπειες;

Εξαρτήσεις υπάρχουν παντού. Τζόγος, ουσίες κοκ. Αυτό που έχω να πω στα παιδιά που λατρεύουν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι ”ναι , αλλά με μέτρο”.

20)Θα συστήνατε σε νέους να ασχοληθούν με το αντικείμενό σας και να αναζητήσουν δουλειά σε χώρα του εξωτερικού;

Οπωσδήποτε. Αν και το εξωτερικό δεν είναι ο απόλυτος μονόδρομος, πιστεύω πως όποιος σκέφτεται σοβαρά να ακολουθήσει γενικότερα το game development ως καριέρα θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο του εξωτερικού πολύ σοβαρά. Στοχευμένα όμως.

Σας ευχαριστώ. Με εκτίμηση  Βλάσης Καλαϊτζάκης.

 

 

Σχολιάστε

Όροι Χρήσης schoolpress.sch.gr | Δήλωση προσβασιμότητας
Top