Ελληνική ομάδα διάσωσης-Παράρτημα Κοζάνης στο σχολείο μας

Κάθε μέρα στο σχολείο, στο σπίτι, στο δρόμο,  τα παιδιά μπορεί να συναντήσουν επείγουσες καταστάσεις, επικίνδυνες για τη ζωή ενός ανθρώπου. Η ασθένεια ή το ατύχημα μπορούν να συμβούν οποιαδήποτε στιγμή, οπουδήποτε και να αφορούν οποιονδήποτε   Τότε ακριβώς χρειάζονται τη γνώση και τις πρακτικές δεξιότητες για να καταφέρουν να προσφέρουν στο θύμα ποιοτική και σωστή φροντίδα μέχρι να φτάσουν οι επαγγελματίες διασώστες.

Αν δράσουν  σωστά, γρήγορα και ψύχραιμα, μπορεί να σώσουν έναν άνθρωπο… γιατί ο ΧΡΟΝΟΣ που χάνεται είναι ΖΩΗ που χάνεται…..

Το άτομο που θα δώσει τις πρώτες βοήθειες θα πρέπει:

  • Να έχει σχετικές γνώσεις και δεξιότητες και να ξέρει τι μπορεί να κάνει ανάλογα με την περίπτωση που αντιμετωπίζει.
  • Να μπορεί να εκτιμήσει την κατάσταση και να πάρει τη σωστή απόφαση
  • Να είναι ψύχραιμος και να μην πανικοβληθεί σε καμιά περίπτωση (π.χ. όταν βρεθεί μπροστά στο θέαμα μιας πληγής που μπορεί να είναι αποκρουστικό).
  • Να μην υπερεκτιμά τις δυνατότητές του. Να είναι σίγουρος ότι η ιατρική βοήθεια είναι κοντά και ότι απλά προσφέρει ό,τι καλύτερο μπορεί.
  • Να δημιουργήσει ατμόσφαιρα εμπιστοσύνης και ασφάλειας στον ασθενή.
  • Να επιστρατεύσει όλη του την αγάπη και τη συμπαράσταση για τον ασθενή που υποφέρει εκείνη τη στιγμή.

Την Παρασκευή 1 Μαρτίου 20240 επισκέφτηκε το σχολείο μας η Ομάδα Εθελοντών Διασωστών Κοζάνης και με τόπο βιωματικό, κατανοητό, απλό μίλησε στους μαθητές μας για τις πρώτες βοήθειες που μπορούν οι ίδιοι να προσφέρουν σε κάποιο συνάνθρωπό τους-συμμαθητή τους.

Οι στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος ήταν:

  • Nα ευαισθητοποιηθούν οι μικροί συμμετέχοντες
  • Να επισημανθεί η αξία της ομαδικής συνεργασίας
  • Να διδαχθούν τα μικρά παιδιά πώς να αντιδρούν χωρίς πανικό
  • Να μάθουν πώς να καλούν για άμεση κι αποτελεσματική βοήθεια
  • Να εξοικειωθούν με το παγκόσμιο σήμα βοήθειας
  • Να χρησιμοποιούν τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112, σε περίπτωση σοβαρού κινδύνου
  • Να προετοιμαστούν για την Βασική Υποστήριξη Ζωής (BLS).
  • Να αντιμετωπίζουν μεταξύ άλλων τραυματισμούς όπως  αμυχή (γρατζουνιά),  ρινορραγία, απλό διάστρεμμα (στραμπούληγμα),  απλό οίδημα στο κεφάλι (καρούμπαλο),  τοπικό έγκαυμα κ.α.

Ευχαριστούμε θερμά την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης-Παράρτημα Κοζάνης για την πολύτιμη παιδαγωγική τους παρέμβαση.

ΡΙΝΟΡΡΑΓΙΑ

  • Όχι πανικός.
  • Καθίζουμε το άτομο με το κεφάλι ελαφρά γερμένο μπροστά (ΠΟΤΕ το κεφάλι προς τα πίσω).
  • Του δίνουμε ένα μαντήλι, χαρτί ή πετσέτα να κρατά στα ρουθούνια.
  • Αν έχει αίμα στο στόμα, τον/την παροτρύνουμε να το φτύσει.
  • Με τον αντίχειρα και το δείκτη, ασκούμε πίεση κάτω από το ρινικό οστό για περίπου 10’.
  • Τοποθετούμε παγοκύστη ή σακούλα με πάγο στη βάση της μύτης.
  • Αν σε 10’ δεν έχει σταματήσει, συνεχίζουμε την πίεση για άλλα 10’.
  • Αν και πάλι δεν έχει σταματήσει, καλούμε βοήθεια ή μεταφέρουμε το άτομο στο νοσοκομείο.
  • Αν το άτομο είναι ηλικιωμένο, μετράμε την πίεση.

 file-60055e38dbd6d

ΟΤΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΡΙΝΟΡΡΑΓΙΑ

  • Δεν πειράζουμε τη μύτη.
  • Δεν σκύβουμε και δεν κάνουμε έντονη δραστηριότητα.
  • Δεν σηκώνουμε βάρη.
  • Δεν φυσάμε δυνατά τη μύτη.
  • Αποφεύγουμε τα ζεστά ροφήματα.
  • Αποφεύγουμε το πολύ ζεστό, υγρό ή ξηρό περιβάλλον.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΙΜΟΡΡΑΓΙΑΣ

  • Φοράμε γάντια
  • Καλό είναι να ξαπλώσουμε το άτομο ή να το βάλουμε να καθίσει.
  • Ανυψώνουμε το άκρο και ασκούμε άμεση πίεση στο σημείο με ένα επίθεμα, μια αποστειρωμένη γάζα ή με ένα οποιοδήποτε καθαρό ύφασμα-πανί.
  • Εάν συνεχίζει να ματώνει το επίθεμα προσθέτουμε και άλλο από επάνω και δεν αφαιρούμε το προηγούμενο.
  • Επιδένουμε το επίθεμα με ένα επίδεσμο (προσέχουμε να μη δέσουμε πολύ σφιχτά).
  • Αν ματώσει και ο επίδεσμος, βάζουμε και άλλες γάζες πάνω στον επίδεσμο και επιδένουμε εκ νέου.
  • Αν η αιμορραγία συνεχίζεται, με έναν φαρδύ επίδεσμο ή ένα φαρδύ κομμάτι υφάσματος τυλίγουμε σφιχτά περίπου 4 δάχτυλα ψηλότερα από το σημείο που αιμορραγεί (οδηγίες στο σύνδεσμο). Αν έχει απολεσθεί πολύ αίμα, μεταφέρομε το άτομο στο νοσοκομείο.
  • Αν υπάρχει σφηνωμένο αντικείμενο στο τραύμα, δεν το αφαιρούμε. Πιέζουμε τα χείλη του τραύματος αποφεύγοντας να ασκήσουμε πίεση στο αντικείμενο. Σε αυτή την περίπτωση το άτομο πρέπει οπωσδήποτε να μεταφερθεί στο νοσοκομείο.

 

Πνιγμονή και πώς αντιμετωπίζεται

Screenshot_20220119-205535_Facebook

 Οξεία απόφραξη των αεροφόρων οδών σε ενήλικες συνήθως συμβαίνει κατά τη διάρκεια κάποιου γεύματος. Σε ένα παιδί μπορεί να συμβεί κατά τη διάρκεια του φαγητού ή στο παιχνίδι (να εισροφήσει κάποιο μικρό αντικείμενο με το οποίο παίζει).

Όταν το θύμα έχει τις αισθήσεις του

Αν το θύμα μπορεί να αναπνεύσει και να βήξει δυνατά, τότε υπάρχει μερική μόνο απόφραξη. Ο βήχας είναι το πιο αποτελεσματικό μέτρο από οποιαδήποτε άλλη βοήθεια, γι’ αυτό και παροτρύνουμε το θύμα να βήχει συνεχώς μέχρι να βγει το ξένο σώμα.

Αν δεν μπορεί να μιλήσει ή να βήξει, πιάνει το λαιμό του, γίνεται κυανωτικός και καταβάλλει τρομερές προσπάθειες για να αναπνεύσει, τότε δώστε πέντε χτυπήματα ανάμεσα στις ωμοπλάτες του θύματος με τη βάση της παλάμης σας, γέρνοντας το μπροστά.

Αν δε βγει, σταθείτε πίσω από το θύμα και εφαρμόστε πέντε κοιλιακές πιέσεις – ωθήσεις μεταξύ στέρνου και κοιλιάς κάνοντας γροθιά τα χέρια. Το ξένο σώμα μ’ αυτό τον τρόπο πετάγεται προς τα έξω. Η μέθοδος αυτή έχει πολύ καλά αποτελέσματα Αν δεν έχετε επιτυχία με την πρώτη φορά επαναλάβετε τον κύκλο.

Αν είστε μόνοι σας και πνιγείτε μπορείτε να εφαρμόσετε το χειρισμό στον εαυτό σας στηρίζοντας το κάτω μέρος του στέρνου σας στην πλάτη μιας
καρέκλας ή σε άλλο αντικείμενο και να επιτύχετε τις ωθήσεις, όπως θα σας τις έδινε κάποιος άλλος με τη γροθιά του.

Όταν το θύμα είναι έγκυος γυναίκα με σοβαρή απόφραξη αεραγωγού καταφεύγουμε μόνο σε θωρακικές συμπιέσεις με την επίπεδη πλευρά της γροθιάς μας.

Αν το θύμα είναι αναίσθητο ελέγξτε αν αναπνέει και εφαρμόστε τα βήματα της ΚΑΡΠΑ.

Μετά από κάθε χειρισμό πνιγμονής ο παθών χρήζει ιατρικής παρακολούθησης!

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης