ΣΤΟΧΟΣ 4 /ΣΚΕΨΕΙΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Το σχολείο είναι ο τόπος που περνάμε το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής κι
εφηβικής μας ηλικίας. Είναι ο χώρος που θα έπρεπε να μας αφήνει να
ονειρευόμαστε, να μαθαίνουμε, να συνεργαζόμαστε, να σχεδιάζουμε το μέλλον
μας… Ισχύουν όμως όλα αυτά; Μάλλον όχι! Το σχολείο δεν μας εμπνέει. Γίνεται
περισσότερο χώρος ανταγωνισμού, παρά χώρος συνεργασίας, μάθησης κι
αλληλεπίδρασης. Η ατμόσφαιρα αυτή οπωσδήποτε δυσχεραίνει το εκπαιδευτικό
έργο και δεν υπάρχουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Η κατάσταση αυτή όμως είναι αναστρέψιμη! Το εκπαιδευτικό σύστημα
χρειάζεται ανανέωση, αφού όλα γύρω μας εξελίσσονται ραγδαία. Κυρίαρχος στόχος
θα είναι πάντα η μετάδοση γνώσεων και η πνευματική καλλιέργεια των μαθητών,
αλλά με τρόπο πιο δημιουργικό. Οι μαθητές δεν θα αποτελούν τους ακροατές και
θεατές, αλλά θα συμμετέχουν στη διδακτική διαδικασία, ενώ ο εκπαιδευτικός θα
τους κατευθύνει, θα τους ενθαρρύνει και θα ενεργοποιεί τις δυνατότητές τους, την
κριτική τους σκέψη και τον προβληματισμό τους. Η διδασκαλία είναι απαραίτητο να
εμπλουτίζεται με οπτικοακουστικό υλικό ακολουθώντας όχι μόνο τις επιταγές της
σύγχρονης τεχνολογίας, αλλά και το ενδιαφέρον των μαθητών που επηρεάζονται
από αυτή.
Επόμενος στόχος που θα πρέπει να επιτύχει το ιδανικό σχολείο είναι η
συνεργασία, ο διάλογος και η ομαδικότητα μεταξύ των μαθητών, ώστε να
αποφύγουμε τον ανταγωνισμό και τον ατομικισμό. Τα παιδιά μπορούν να
ασχολούνται με εργασίες, να οργανώνουν και να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις.
Μέσα στην τάξη πρέπει να ενισχύεται ο διάλογος και η συζήτηση, ενώ οι μαθητές
θα καταθέτουν τις προσωπικές τους απόψεις. Μέσω αυτής της διαδικασίας τα
παιδιά θα ενθαρρύνονται, θα μαθαίνουν να πειθαρχούν σε κανόνες, θα σέβονται
τους καθηγητές και συμμαθητές τους και θα αντιλαμβάνονται τα όρια της
προσωπικής τους ελευθερίας.
Επιπλέον η εκπαιδευτική διαδικασία οφείλει να βοηθά τον μαθητή να
ανακαλύπτει τα ταλέντα και τις κλίσεις του, ενισχύοντας την αισθητική αγωγή με
επισκέψεις σε χώρους τέχνης και γενικότερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος και να
τον ευαισθητοποιεί σε κοινωνικά ζητήματα που απασχολούν τον κόσμο σε
παγκόσμιο επίπεδο, όπως της προστασίας του περιβάλλοντος.
Το ιδανικό σχολείο δεν θα εστιάζει μόνο στην παροχή γνώσεων, αλλά θα
συμβάλλει στην καλλιέργεια αρχών κι αξιών, ιδανικών και προτύπων που οι
μαθητές θα αφομοιώνουν και θα ακολουθούν στη ζωή τους. Το νέο σχολείο θα
αγκαλιάζει το διαφορετικό, θα παλεύει για την ισότητα, τις ίδιες και ίσες ευκαιρίες
για όλα τα παιδιά. Θα προβάλλει τις δημοκρατικές αρχές, αλλά θα τονίζει και την
προσωπική ευθύνη που έχουν όλοι οι άνθρωποι απέναντι σε όλα όσα μας
συμβαίνουν.
Απώτερος στόχος της ιδανικής εκπαίδευσης θα είναι οι μαθητές να γίνουν , όχι
μόνο άνθρωποι μορφωμένοι, αλλά κι άνθρωποι ευσυνείδητοι, υπεύθυνοι,
άνθρωποι με αρχές και ήθος, ώστε αυτή η κοινωνία να προοδεύσει. Η επιτυχία
όμως αυτού του συστήματος έχει ανάγκη συμμετοχής όχι μόνο των εκπαιδευτικών,
αλλά και των μαθητών. Μπορούμε λοιπόν όλοι μαζί να μεταμορφώσουμε το
σχολείο μας, αρκεί να υπάρχει διάθεση, πνεύμα ανανέωσης και συνειδητοποίηση
της ανάγκης για αλλαγές. Ο Νίκος Καζαντζάκης είχε πει «Έχεις τα πινέλα, έχεις τα
χρώματα, ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα» ας τον εμπιστευτούμε!!

ΚΟΥΚΗ ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ Γ3

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης