ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΚΟΜΙΚΣ
με το Storyboard That
του Νίκου Τσιάρα, υποδιευθυντή του 3ου Γυμνασίου Κοζάνης
και της φιλολόγου, Ιωάννας Σκρέκα
Με τις μαθήτριες και τους μαθητές των τμημάτων Α1 και Α2 του 3ου Γυμνασίου Κοζάνης, με αφορμή λογοτεχνικά κείμενα, δημιουργήσαμε κόμικς[1] με το Storyboard That. Βασικός γνωστικός στόχος ήταν να διαβάσουν οι μαθήτριες/ μαθητές αποσπάσματα από κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας που εμπεριέχονται στο σχολικό εγχειρίδιο της Α΄ Γυμνασίου και να εντοπίσουν τα βασικά θεματικά τους κέντρα. Για παράδειγμα:
- Στο λαϊκό παραμύθι «Το πιο γλυκό ψωμί» εστίασαν στα οφέλη της εργασίας.
- Στους «Πιτσιρίκους» του Δ. Ψαθά θαύμασαν την τόλμη των μικρών παιδιών, που με μοναδικό όπλο την ευφυΐα και την ευστροφία δεν δείλιασαν να αντιμετωπίσουν τον πανίσχυρο Γερμανό.
- Στη «Νέα Παιδαγωγική» του Ν. Καζαντζάκη ήρθαν σε επαφή με τις οδυνηρές εμπειρίες της σχολικής ζωής παλαιότερων χρόνων, όπως τις καταγράφει ο πρωταγωνιστής του αποσπάσματος.
- Στα «Κόκκινα λουστρίνια» εντόπισαν τη δύναμη της αδερφικής αγάπης.
Στη συνέχεια να πυκνώσουν τα κείμενά τους σε 3 πλαίσια (less is more), διαμορφώνοντας τους κατάλληλους διαλόγους. Για παράδειγμα στους «Πιτσιρίκους» η πύκνωση προσπαθεί να αναδείξει την πραγματική ευφυΐα, μέσα από την ευρηματικότητα των πιτσιρίκων, οι οποίοι κάνουν ένα σαμποτάζ στον Γερμανό, ο οποίος θεωρεί τον εαυτό του «τον περιούσιο λαό του Θεού» ( η επανάληψη της φράσης από τον Γερμανό «κουτοί πιτσιρίκοι» ηχεί ειρωνικά). Έτσι, οι μαθήτριες/μαθητές δραστηριοποιούνται και προχωρούν στην ενεργητική κατάκτηση της γνώσης (Ματσαγγούρας, 2007). Προσπαθούν να δημιουργήσουν μια ιστορία επάνω στη γραμμή του χρόνου, τοποθετώντας τα γεγονότα σε λογική σειρά, εστιάζοντας στα βασικά στοιχεία του χώρου, των προσώπων και των αντικειμένων, δίνοντας «φωνή στις εικόνες» (Σιάκας, 2012).
Με τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων τα παιδιά εξοικειώνονται με τον ψηφιακό γραμματισμό, χρησιμοποιώντας το κατάλληλο υλικό από τις επιλογές που τους δίνει η εφαρμογή, το επεξεργάζονται και δημιουργούν επιτυχημένα κόμικς, συνδυάζοντας εικόνα και κείμενο. Παράλληλα, αναπτύσσουν πνεύμα συνεργασίας, ομαδικότητας, αυτενέργειας και υπευθυνότητας μέσα από την αλληλεπίδραση. Ασκούνται στη συνεργατική διερεύνηση και την ανακαλυπτική μάθηση, αναγκαία σε όλους τους τομείς της ζωής, συνεργάζονται, ανταλλάσσουν απόψεις και κατανοούν πως το παραγόμενο έργο είναι προϊόν συλλογικής προσπάθειας. Γενικά, νιώθουν τη χαρά της δημιουργίας μέσω μιας ελκυστικής δραστηριότητας μέσα σε ένα ευχάριστο περιβάλλον μάθησης και ενθαρρύνονται στη φιλαναγνωσία.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ματσαγγούρας, Η. (2007). Στρατηγικές διδασκαλίας. Η Κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη.Gutenberg.
Σιάκας, Σ. (2012). Μέθοδοι και εργαλεία εισαγωγής του animation στην εκπαιδευτική διαδικασία, Animation δραστηριότητες μάθησης με βάση ένα λογοτεχνικό κείμενο. Επιστημονική Εταιρεία: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
[1] Ο Τ. Καπλάνης προκρίνει τη χρήση του όρου στον πληθυντικό αριθμό έναντι του όρου «graphic novel».
ΤΑ ΚΟΜΙΚΣ
1. Λαϊκό παραμύθι: «Το πιο γλυκό ψωμί»
Προσχέδιο της ομάδας
Τελική μορφή με το Storyboard That
2. «Οι Πιτσιρίκοι» του Δ. Ψαθά
3. «Η Νέα Παιδαγωγική» του Ν. Καζαντζάκη
4. «Τα κόκκινα λουστρίνια» της Ε. Μάρρα
ΜΑ ΜΟΛΙΣ ΕΙΔΕ ΤΗΝ ΑΔΕΡΦΗ ΤΟΥ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΦΡΟΝΤΙΖΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ….
Για τη δημιουργία των κόμικς εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά:
Ναταλία Κομνηνού, Α1
Μαρία-Μελίνα Μήτρακα, Α1
Ευγενία Χρηστάκη, Α1
Στέφανος Καραγιώργος, Α2
Ανδρομάχη Καραβελιά, Α2
Έλενα Καρυπίδου, Α2
Κωνσταντίνος Κυριακίδης, Α2
Γιώργος Τσιαπλής, Α2
Κωνσταντίνος Χλιάπας, Α2