Υπάρχουν κανόνες συμπεριφοράς για τη χρήση του κινητού τηλεφώνου; (Metiquette = Μobile Etiquette)

ΑΠΟ: Συντακτική Ομάδα - Ιουν• 05•18

Πριν από μερικά χρόνια ούτε που περνούσε από το μυαλό μας ότι θα παίρναμε το τηλέφωνό μας στις διακοπές, στο εστιατόριο, στη βόλτα, στη δουλειά, στο αυτοκίνητο. Σήμερα πολλοί από εμάς (ειδικά όταν το επάγγελμά μας απαιτεί πολλές μετακινήσεις) δεν μπορούμε να διανοηθούμε τη ζωή μας χωρίς την ευκολία του κινητού τηλεφώνου.

Ακόμη και όσοι δυσανασχετούν με τους «ξεχασιάρηδες» οι οποίοι δεν απενεργοποιούν το κινητό τους σε συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και εκκλησίες ομολογούν ότι πρόκειται για μια συσκευή που μας λύνει τα χέρια.

Η τεχνολογία της επικοινωνίας λοιπόν έκανε άλματα προόδου τις τελευταίες δεκαετίες με αποτέλεσμα το κινητό τηλέφωνο να αποτελεί πλέον μέρος της καθημερινότητάς μας.

Η κινητή τηλεφωνία μας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνούμε όπου και αν είμαστε, πράγμα που σημαίνει ότι τις περισσότερες φορές ενδέχεται να είμαστε σε χώρους που βρίσκονται και άλλα άτομα.

Ενώ όμως οι συσκευές αυτές προσφέρουν ταχύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο επικοινωνίας και μεταφοράς πληροφοριών, επιφέρουν και διάφορα προβλήματα πέραν της ασφάλειας και της υγείας, που μπορεί να μας φέρουν σε δύσκολη θέση έναντι των συνανθρώπων μας εξαιτίας της αλόγιστης ή κακής τους χρήσης.

Για την αποφυγή αυτών των τελευταίων προβλημάτων που μπορεί να δημιουργηθούν, πρέπει να τηρούμε ορισμένους κανόνες «σωστής» συμπεριφοράς, όταν χρησιμοποιούμε το κινητό μας για να μην ενοχλούμε τους γύρω μας.

Δυστυχώς όσο περνάει ο καιρός, τόσο περισσότερο ξεχνάμε τους καλούς τρόπους που συνοδεύουν την χρήση ενός κινητού τηλεφώνου. Αν υπάρχουν; Φυσικά και υπάρχουν και, όσο και αν αποδίδονται στην κοινή λογική, τείνουμε να μην τους δίνουμε σημασία.

Ίσως η εικονογράφηση (για ορισμένους εξ αυτών των κανόνων) του Αμερικανού γελοιογράφου και σκιτσογράφου κόμικς Ted Slampyak σε στυλ διαφημιστικής αφίσας της δεκαετίας του ’50, που παραθέτω παρακάτω, μας βοηθήσει να κατανοήσουμε και να θυμηθούμε τα αυτονόητα:

  • Αρχικά είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε την νομοθεσία που υπάρχει για την χρήση του κινητού τηλεφώνου στην χώρα που το χρησιμοποιούμε.
  • Καλούμε τους αριθμούς επείγουσας ανάγκης με σύνεση και μόνο στην περίπτωση που υπάρχει όντως ανάγκη.Κλείνουμε πάντα τελευταίοι το τηλέφωνο ρωτώντας αν θέλουν κάτι άλλο από εμάς. Το προσωπικό του τηλεφωνικού κέντρου μπορεί να χρειάζεται κάποια άλλη πληροφορία ή, ίσως χρειασθεί, περισσότερα στοιχεία από αυτά που ήδη δώσαμε.

112

  • Όταν λαμβάνουμε μια κλήση σε δημόσιο χώρο απομακρυνόμαστε σε κάποιο σημείο που δεν θα ενοχλούμε.
  • Εάν είμαστε επιβάτες σε μεταφορικό μέσο προσπαθούμε να μιλήσουμε σύντομα στο κινητό μας και όσο το δυνατόν πιο χαμηλόφωνα.
  • Σεβόμαστε την πνευματική ιδιοκτησία. Πιθανόν άλλωστε, το κατέβασμα κάποιας πληροφορίας να είναι παράνομο σύμφωνα με τους νόμους περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Στην περίπτωση που βρισκόμαστε σε χώρο που το κινητό μας θα ενοχλούσε, αλλά περιμένουμε μια πολύ σημαντική κλήση και δεν μπορούμε να το κλείσουμε, ενεργοποιούμε την επιλογή «Αθόρυβο» ή «Σύσκεψη» ή τη «Δόνηση», είτε προτιμάμε να επικοινωνήσουμε με ένα γραπτό μήνυμα.
  • Ζητάμε πρώτα την άδεια των φίλων μας πριν τραβήξουμε φωτογραφίες τους. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να στέλνουμε φωτογραφίες άλλων ανθρώπων από το κινητό μας, εάν αυτοί δεν το γνωρίζουν και δεν έχουν συναινέσει για αυτό. Επίσης σεβόμαστε πάντα τις σχετικές απαγορεύσεις χρήσης φωτογραφικών μηχανών και βίντεο σε ορισμένους χώρους (π.χ. μουσεία, σπήλαια, αποδυτήρια κλπ.)
  • Δεν χρησιμοποιούμε προκλητικούς, ενοχλητικούς ή χυδαίους ήχους στο κινητό μας οι οποίοι είναι δυνατόν να ενοχλήσουν τους γύρω μας.
  • Να ελαχιστοποιούμε τις συζητήσεις που κάνουμε σε κλειστούς χώρους (ανελκυστήρες, λεωφορεία, ή μικρά δωμάτια). Κανένας από αυτούς που μοιράζονται τον ίδιο μικρό χώρο με εμάς, δεν χρειάζεται να είναι αιχμάλωτος της αδιακρισίας μας.
  • nophoneΑπενεργοποιούμε το κινητό μας σε κάθε περίπτωση που βλέπουμε σχετικό απαγορευτικό σήμα χρήσης ή μας δοθεί σχετική οδηγία από υπευθύνους δημόσιων χώρων. 
  • Επίσης να θυμόμαστε πάντα ότι δεν είναι καθόλου ευγενικό να στέλνουμε μηνύματα με το κινητό μας, όταν συνομιλούμε με κάποιον. Ούτε βεβαίως να διακόπτουμε τη συνομιλία μας για να σηκώσουμε το τηλέφωνό μας. Εάν είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ζητάμε συγγνώμη πριν σηκώσουμε το τηλέφωνό μας και φροντίζουμε η κλήση μας να είναι σύντομη.
  • Αν βρισκόμαστε σε χώρους όπως νοσοκομεία, αεροπλάνα, πρατήρια βενζίνης, θέατρα, κινηματογράφοι, βιβλιοθήκες, μουσεία, εκκλησίες, συνέδρια, τελετές κλπ. πρέπει να απενεργοποιούμε το κινητό μας αφενός μεν διότι απαγορεύεται για λόγους ασφαλείας, ησυχίας κλπ. αφετέρου δε διότι η χρήση κινητού μπορεί να θεωρηθεί ασέβεια προς τους γύρω μας.
  • Δεν χρειάζεται να φωνάζουμε όταν μιλάμε στο κινητό, διότι το μικρόφωνο του τηλεφώνου είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο και ο συνομιλητής μας σίγουρα μας ακούει. Εάν δεν ακούμε εμείς, απλά αυξάνουμε την ένταση του εισερχόμενου ήχου στο τηλέφωνο.
  • Τα σημαντικά νέα, ας τα μεταφέρουμε κατά πρόσωπο ή έστω μέσω τηλεφωνικής συνομιλίας. Το να στέλνουμε απλά ένα μήνυμα είναι απρόσωπο και όχι τόσο ευγενικό.
  • Κατά τη διάρκεια των πτήσεων θέτουμε το κινητό μας σε «λειτουργία πτήσης» σύμφωνα με τις οδηγίες των περισσότερων αεροπορικών εταιριών.
  • Δεν τηλεφωνούμε όταν οδηγούμε !!!! Πέραν από παράνομο είναι άκρως επικίνδυνο, καθώς μπορεί να προκαλέσουμε ατυχήματα με δυσάρεστες συνέπειες.
  • Εάν πρέπει οπωσδήποτε να μιλήσουμε, χρησιμοποιούμε το κινητό μας με Bluetooth ή ακόμα καλύτερα σταματάμε σε ασφαλές σημείο το αυτοκίνητο προκειμένου να μιλήσουμε.
  • Ίσως θεωρήσετε ότι αυτός είναι κανόνας ασφαλείας αλλά η πρόληψη για την αποφυγή ατυχημάτων και ο σεβασμός για την ζωή μας και τις ζωές των συνανθρώπων μας σίγουρα συνιστά τον κορυφαίο κανόνα σωστής συμπεριφοράς.

Πηγή:
http://www.saferinternet.gr/index.php?objId=Category38&childobjId=Category127&parentobjId=Page2
 

Δέσποινα Λάμπρου

Σχολιάστε

Top