Εκπαιδευτικά προγράμματα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χαλκιδικής και Αγίου Όρους (ΕΦΑΧΑΓΟΡ)

Ο πύργος των Μαριανών, από Β. Ζωγραφάκη

Την Πέμπτη 11 Απριλίου επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό μουσείο Πολυγύρου όπου μας παραχώρησαν συνέντευξη ο Γιώργος Σκιαδαρέσης, αρχαιολόγος, προϊστάμενος της Εφορείας Χαλκιδικής και Αγίου Όρους, η Δήμητρα Ακτσελή, αρχαιολόγος, και η Βαλεντίνα Αδάμου, αρχιτέκτονας. Να τι μας είπαν για τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου

Γιώργος Σκιαδαρέσης (Γ.Σ.): Η εκπαιδευτική χροιά της αρχαιολογίας είναι ζητούμενο δηλαδή ό,τι ανασκάπτουμε, ό,τι ανακαλύπτουμε, ό,τι προβάλλουμε, δεν το κάνουμε για τον εαυτό μας, το κάνουμε για τους πολίτες. Πρώτος λοιπόν, στόχος και πρώτη προτεραιότητα τα παιδιά και τα σχολεία. Γιατί θέλουμε να μάθουνε την ιστορία τα παιδιά, να νιώσουν αυτό πού προέρχονται, να σεβαστούν αυτό που είναι Έλληνες, να σέβονται τον τόπο τους, γιατί γνωρίζοντας την τοπική ιστορία γνωρίζεις τον τόπο. Στόχος, λοιπόν, μεγάλος είναι τα παιδιά. Η προσέγγιση με τα παιδιά γίνεται με  μεμονωμένες επισκέψεις ή σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς. Ετοιμάζουμε κατά καιρούς κάποια εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία έχουν μια θεματική συγκεκριμένη. Όταν άνοιξε το μουσείο το 2022-2023 έτρεξε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα εδώ. Λεγόταν «παιχνίδια μέσα στο χρόνο». Οι αρχαιολόγοι προσπάθησαν να προσεγγίσουν καταρχάς 3 διαφορετικές γενιές, ανθρώπων, τα παιδιά, τους μεσήλικες και τους γεροντότερους. Συνέδεσαν τα σύγχρονα παιχνίδια με τα αρχαιά. Και μέσα από όλο αυτό βγήκαν διάφορες δράσεις. Ήρθαν ηλικιωμένοι και μίλησαν για τα παιχνίδια τους. Και όλα αυτά συνδέθηκαν και με την αρχαιότητα. Έγινε στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής κληρονομιάς, που γίνονται κάθε χρόνο, το Σεπτέμβρη, λεγόταν «αφηγήσεις μεγάλων και δράσεις μικρών». Τώρα για λίγο ακόμα σχεδιάσανε οι συνάδελφοι κάτι ακόμα.

Δήμητρα Ακτσελή (Δ.Α.): Ένα πρόγραμμα που θα εντάξει τα αντικείμενα τα αρχαία επάνω σε 2 φιγούρες, ενός πολεμιστή και μιας γυναίκας, με ενταγμένα τα σκουλαρίκια της, τα σπαθιά του, τα αξεσουάρ τους κλπ

Βαλεντίνα Αδάμου (Β.Α.): Για πιο μικρές ηλικίες, για Δημοτικό είναι αυτό. Για να ερμηνεύει ένα παιδί αυτό που βλέπει, πού έμπαινε και πώς γίνεται να γίνει λίγο πιο διαδραστικό; Θα τα βάζουν τα παιδιά. Είχαμε κάνει και ένα πρόγραμμα για μουσική με όργανα.

Γ. Σκ.: Τώρα τον Μάιο γίνονται οι Πράσινες πολιτιστικές διαδρομές. Πέρυσι εδώ είχε γίνει ένα πρόγραμμα με το όνομα «Στη σκιά των πεύκων». Μέχρι και σαπούνι φτιάξανε και έγινε όλο στον κήπο αυτό. Τώρα ένα άλλο πρόγραμμα που είναι σε εξέλιξη λέγεται «Πολιτιστική κληρονομιά σε κινηματογραφικά καρέ με το βλέμμα των εφήβων».  Είναι μια συνεργασία πολλών φορέων, εμείς σαν Εφορεία συλλάβαμε την ιδέα, ήρθαμε σε επικοινωνία με το μουσείο κινηματογράφου, που  ήρθαν εδώ και μίλησαν στα παιδιά οι μουσειοπαιδαγωγοί του. Ήρθαμε σε επικοινωνία με το Film office της περιφέρειας που ετοιμάζουνε εκεί διάφορες παραγωγές. Και με το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών, δηλαδή φοιτητές που μαθαίνουν σενάριο, λήψεις, σπικάζ κλπ, θα τα μεταφέρουν και στους μαθητές, πώς είναι να γίνει μια ταινία. Και ταυτόχρονα οι δικοί μας συνάδελφοι δίνουν την ιστορική πληροφορία στους μαθητές. Φέτος θεματική είναι οι Πύργοι της Χαλκιδικής και στοχεύσαμε και σε κάποια σχολεία που μπορούν να είναι κοντά με έναν πύργο κατά κάποιο τρόπο να τον υιοθετήσουν (Πύργος του Προσφορίου, της Ουρανούπολης – ΓΕΛ Ιερισσού, Πύργος της Φώκαιας, Γ/σιο Φώκαιας, Πύργο των Μαριανών – ΓΕΛ Πολυγύρου (foto 1) και Πύργος της Γαλάτιστας – Γ/σιο και Λ.Τ. Γαλάτιστας). Είναι πιλοτικό το πρόγραμμα για φέτος και του χρόνου θα βάλουμε μια άλλη θεματική. Στο τέλος θέλουμε ένα φεστιβάλ σχολικών ταινιών.

Β.Α.: Η πρώτη σκέψη για τους πύργους, ήταν να γίνει μια ανοιχτή φωτογραφική περιοδική έκθεση που να λύνεται και να ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα, σε διάφορες πλατείες.

Γ.Σ.: Άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα γίνονται στο Κέντρο Βυζαντινού Πολιτισμού στα Φλογητά το οποίο ήταν ένα μετόχι που ανήκε στη Μονή Αγίου Παντελεήμονα του Αγίου Όρους. Τώρα ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού. Εκεί ξεκίνησε ένα πρόγραμμα αναστήλωσης πριν από 20 χρόνια, αποκαταστάθηκαν όλα τα κτίρια και δόθηκαν χρήσεις. Η πρώτη και κυριότερη χρήση είναι εκεί να στεγαστεί το Βυζαντινό μουσείο της Χαλκιδικής. Δεν είναι ολοκληρωμένο, έχει μια αίθουσα μόνο επισκέψιμη. Ένα άλλο κτίριο είναι ο χώρος περιοδικών εκθέσεων. Πριν από 2 χρόνια, εγκαινιάστηκε και μια περιοδική έκθεση που αφορούσε την επανάσταση του 1821 στη Χαλκιδική που είναι ακόμα επισκέψιμη για όσο θα έρχονται σχολεία. Είναι ωραία σχεδιασμένη και με αντικείμενα της επανάστασης τα οποία μας έχουν δανείσει από το πολεμικό μουσείο, όπλα, επιστολές που είχαν ανταλλαχτεί στο πλαίσιο της σε ότι αφορά τη Χαλκιδική κ.ά. Και έχει και ένα μεγάλο μέρος ψηφιακό που αναπαρίσταται όλο το αφήγημα της επανάστασης. Και με έναν τρόπο πολύ πρωτότυπο, μπορεί κανείς να κάθεται, σε μια τεράστια οβάλ οθόνη και κάθεσαι εσύ στη μέση και περνάνε γύρω σου άλογα, γίνονται μάχες κλπ. Την περσινή σχολική χρονια, 2022-2023 πέρασαν από εκεί 4000 μαθητές και εκπαιδευτικοί, χώρια οι μεμονωμένοι και αυτό τώρα συνεχίζεται, στο τέλος του χρόνου θα το ξεπεράσουμε, θα φτάσουμε τον ίδιο αριθμό. Το πιο μακρινό σχολείο μας ήρθε από την Ηλεία. Αφού δει κανείς την περιοδική έκθεση συνάδελφοί τους εξηγούν και γίνεται έτσι και ένας διάλογος με τα παιδιά. Μετά περνάνε απέναντι στο Βυζαντινό μουσείο, βλέπουν αυτή τη μια αίθουσα και μετά παρακολουθούν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που είναι η τέχνη της συντήρησης όπου συντηρητές συντηρούν στην πράξη, είτε μια εικόνα, είτε κολλάνε ένα αγγείο και ταυτόχρονα παρακολουθούν και κάποιες άλλες εργασίες συντήρησης από οθόνες που παίζουν. Είναι ένα ολοκληρωμένο πρότζεκτ. Αυτά είναι τα 2 βασικά, οι 2 βασικοί χώροι που γίνονται εκπαιδευτικά προγράμματα στα Φλογητά.

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης