Διήμερη Εκπαιδευτική Επίσκεψη της Γ΄ τάξης στα Ιωάννινα

Στις 28 και 29 Μαρτίου 2024 η Γ΄ τάξη του Γυμνασίου Σαραβαλίου συμμετείχε σε εκπαιδευτική επίσκεψη στα Ιωάννινα, στο πλαίσιο διαθεματικής δραστηριότητας – ενταγμένης στο Αναλυτικό Πρόγραμμα – και των μαθημάτων της Ιστορίας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Γλωσσικής Διδασκαλίας και των Εικαστικών της Γ΄ τάξης.

Θεωρήθηκαν δεδομένα η αναγκαιότητα και τα γνωστικά, παιδαγωγικά και ψυχοσυναισθηματικά οφέλη που θα έχει για τους/τις μαθητές/τριες η συμμετοχή σε μια διαθεματική δραστηριότητα στο πλαίσιο μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος. Πιο συγκεκριμένα, οι επιθυμητοί στόχοι της διαθεματικής δραστηριότητας όπως διαμορφώθηκαν από τους εκπ/κούς: 1. κ. Παναγιωτακόπουλο Νικόλαο, ΠΕ02, διδάσκοντα της Ιστορίας της Γ΄ τάξης, 2. κ. Γκενεράλη Αγγελική, ΠΕ02, διδάσκουσα των μαθημάτων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Γλωσσικής Διδασκαλίας της Γ΄ τάξης, και 3. κ. Σταθοπούλου Βασιλική, ΠΕ08, διδάσκουσα των Εικαστικών της Γ΄ τάξης ήταν οι εξής:

  1. Να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες – μέσα από ιστορικές πηγές, λογοτεχνικές αναφορές και αυτοψία σε ιστορικά μνημεία και σε χώρους Πολιτισμού (μουσεία, συλλογές, βιβλιοθήκες) – τη ζωή στα Ιωάννινα (στα προεπαναστατικά, επαναστατικά και μετεπαναστατικά χρόνια – νεότερα και σύγχρονα) και να εμπνευστούν ώστε να μετουσιώσουν την ιστορική γνώση σε λογοτεχνική δημιουργία βιωματικού χαρακτήρα.
  2. Να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες, μέσω της επίσκεψής τους στο Δημοτικό Μουσείο Ιωαννίνων (Τζαμί Ασλάν Πασά) την οργάνωση και τη συνύπαρξη των θρησκευτικών κοινοτήτων (Ορθοδόξων Χριστιανών, Μουσουλμάνων, Εβραίων-Ιουδαίων) κατά τη μακρά περίοδο της Τουρκοκρατίας.
  3. Να ερευνήσουν ιστορικά τη σχέση του Αλή Πασά των Ιωαννίνων με τη Φιλική Εταιρεία και την Ελληνική Επανάσταση γενικότερα.
  4. Να γνωρίσουν το ρόλο των Ιωαννίνων ως πνευματικού και οικονομικού κέντρου του Ελληνισμού και τη σημασία της ενσωμάτωσης της Ηπείρου στο ελληνικό κράτος με τον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο.
  5. Να γνωρίσουν την επίδραση των ιστορικών γεγονότων στην ελληνική τέχνη των τελευταίων αιώνων (Πλαστική, Ζωγραφική) και στην ελληνική Ποίηση και Πεζογραφία, ερχόμενοι σε επαφή με το έργο σημαντικών καλλιτεχνικών δημιουργών, ποιητών και πεζογράφων.
  6. Να αναζητήσουν πληροφορίες για ηπειρώτες λογοτέχνες-δημιουργούς και να γνωρίσουν δείγματα της γραφής και του έργου τους.
  7. Να ασκηθούν σε διάφορα κειμενικά είδη/γένη λόγου και να εμπνευστούν από την ιστορία, την πνευματική φυσιογνωμία και τα πολλά πρόσωπα της πόλης των Ιωαννίνων, τα οποία θα αποτυπώσουν με τη μορφή της δημιουργικής γραφής/καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Τα θέματα των εργασιών που επιλέχθηκαν να αναπτυχθούν ανά ομάδες από τους/τις μαθητές/τριες του σχολείου είναι τα εξής:

Α. Σύνθεση ιστορικών ερευνητικών εργασιών με θέματα σχετικά με τους σκοπούς της εκπ/κής επίσκεψης.

Β. Σύνθεση τουριστικών οδηγών της πόλης των Ιωαννίνων.

Γ. Σύνθεση κειμένων ταξιδιωτικών εντυπώσεων.

Δ. Σύνθεση ποίησης εμπνευσμένης από το χθες αλλά και το σήμερα της πόλης (με τη μορφή της ακροστιχίδας ή σε ελεύθερη μορφή).

Ε. Εικαστική αποτύπωση «εικόνων» της πόλης των Ιωαννίνων.

Πρώτος σταθμός της εκπ/κής επίσκεψης, την Πέμπτη 28-03-2024, αποτέλεσε το Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας Παύλου Βρέλλη στο Μπιζάνι, επίσης γνωστό και ως Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων, που θεμελιώθηκε με πρωτοβουλία του γλύπτη Παύλου Βρέλλη τον Φεβρουάριο του 1983 και άνοιξε τις πόρτες του το 1995, ενώ αποτελεί  το πλέον γνωστό μουσείο αυτού του είδους στην Ελλάδα. Το Μουσείο φιλοξενεί περίπου 150 κέρινα ομοιώματα και 36 ιστορικά θέματα εμπνευσμένα από σημαντικά γεγονότα της Ελληνικής Ιστορίας. Οι μαθητές/τριές μας μετά την ξενάγησή τους έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας οι μαθητές/τριες της Γ΄ τάξης επισκέφτηκαν το Μουσείο Αλή Πασά στη Νήσο Ιωαννίνων, προκειμένου να υλοποιήσουν εκπ/κή δράση με θέμα: «Ο Αλή Πασάς και η Ελληνική Επανάσταση». Εκεί, στον φιλόξενο χώρο της Μονής Αγίου Παντελεήμονος του 15ου αιώνα, όπου ο Αλή Πασάς δολοφονήθηκε από τα σουλτανικά στρατεύματα στις 5 Φεβρουαρίου 1822, πρωτολειτούργησε το 1958 το Μουσείο Πρoεπαναστατικής Περιόδου, χάρη στην πρωτοβουλία φωτισμένων Γιαννιωτών. Στον ίδιο χώρο στεγάζεται από τον Μάιο του 2012 το Μουσείο Αλή Πασά και Επαναστατικής Περιόδου, όπου φιλοξενείται η σπουδαία συλλογή της οικογένειας, αποτελούμενη από μοναδικά ιστορικά κειμήλια. Οι μαθητές/τριές μας εντυπωσιάστηκαν πολύ από τα σπάνιας αξίας εκθέματα του Μουσείου και συγκινήθηκαν ιδιαίτερα από την αναπαράσταση του πνιγμού της Κυρά Φροσύνης και των άλλων άτυχων γυναικών στη λίμνη Παμβώτιδα των Ιωαννίνων, μετά από εντολή του Αλή Πασά.

Με την επιστροφή της αποστολής μας στην πόλη των Ιωαννίνων, περιηγηθήκαμε στην πόλη, προκειμένου να υλοποιήσουμε εκπ/κή δράση με θέμα: «Τα Γιάννενα στην Ελληνική Λογοτεχνία», για την οποία οι μαθητές/τριές μας είχαν ήδη προετοιμαστεί με σχετική έρευνα που είχαν κάνει σε διαδικτυακές πηγές. Σε κάθε μας βήμα φωτογραφίζαμε όλα όσα μας εντυπωσίαζαν τόσο από την φυσική ομορφιά του τόπου όσο και από τα επιβλητικά, εμβληματικά κτίρια, ώστε στη συνέχεια αυτές οι εικόνες να αποτυπωθούν με εικαστικό τρόπο και να μετουσιωθούν σε καλλιτεχνικό έργο, να αποτελέσουν πηγή ποιητικής έμπνευσης αλλά και το υλικό για τη σύνταξη ενός τουριστικού οδηγού της πόλης από τα παιδιά.

Την Παρασκευή 28-03-2024 επισκεφτήκαμε το Δημοτικό Εθνογραφικό Μουσείο Ιωαννίνων, που βρίσκεται μέσα στο Κάστρο, στεγάζεται στο Τζαμί του Ασλάν Πασά – τον πυρήνα ενός μεγάλου θρησκευτικού/εκπαιδευτικού συγκροτήματος – και κτίστηκε στη θέση όπου, σύμφωνα με την παράδοση, υπήρχε τη βυζαντινή εποχή ο ναός του Αγίου Ιωάννη στις αρχές του 17ου αιώνα (πιθανώς το 1618) από τον Ασλάν Πασά, ο οποίος ηγεμόνευσε στα Γιάννενα κατά το διάστημα 1600 – 1612. Το Δημοτικό Μουσείο φιλοξενεί τρεις συλλογές, αντιπροσωπευτικές των κατοίκων του κάστρου κατά τη διάρκεια της μακραίωνης ιστορίας του: χριστιανική, εβραϊκή, μουσουλμανική, με αντικείμενα που αποτελούν δωρεές επιφανών οικογενειών, χρονολογούνται από τον 18ο–20ο αιώνα και είναι σκεύη με χρηστικό και διακοσμητικό χαρακτήρα από διάφορα μέταλλα ή και πορσελάνη. Επίσης μπορεί κανείς να δει όπλα και ενδυμασίες χαρακτηριστικές της περιόδου της Τουρκοκρατίας.

Επόμενος σταθμός το Ιτς Καλέ (που σημαίνει «εσωτερικό κάστρο»), ένα από τα πλέον γνωστά αξιοθέατα των Ιωαννίνων αλλά και ολόκληρης της Ηπείρου, που βρίσκεται στο Κάστρο των Ιωαννίνων, στο νοτιοανατολικό τμήμα της σύγχρονης πόλης, στην κορυφή ενός βραχώδους ακρωτηρίου που εισέρχεται στη λίμνη Παμβώτιδα, και είναι ένας αρχαιολογικός χώρος γεμάτος ζωή, ενώ κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας μέσα στο Ιτς Καλέ βρίσκονταν τα ανάκτορα του Αλή Πασά. Δίπλα στο Βυζαντινό Μουσείο Ιωαννίνων που συναντήσαμε στον ίδιο χώρο, στο ανατολικότερο και ψηλότερο τμήμα της ακρόπολης, το Τζαμί Φετιγιέ με τον τάφο του Αλή Πασά και μιας συζύγου του στα βορειοδυτικά, το οποίο επίσης επισκεφτήκαμε.

Η επίσκεψή μας στο Ιτς Καλέ ολοκληρώθηκε με την περιήγησή μας στα στενά δρομάκια του Κάστρου των Ιωαννίνων, με τα γραφικά σπίτια και μαγαζάκια, που αποπνέουν το μεθυστικό άρωμα μιας άλλης εποχής… Και κάπως έτσι έφτασε στο τέλος της η εκπ/κή μας επίσκεψη στην όμορφη ηπειρώτικη πόλη και πήραμε το δρόμο της επιστροφής μας για το Σαραβάλι!

Οι μαθητές/τριες της Γ΄ τάξης, ανά τμήμα, που συμμετείχαν στην εκπαιδευτική επίσκεψη ήταν οι εξής:

Α. Από το τμήμα Γ΄1 οι: 1. Αγγελοπούλου Θεώνη του Χρήστου, 2. Αθανασοπούλου Αγγελική-Δήμητρα του Ευσταθίου, 3. Αναστασοπούλου Μαρία του Αντωνίου, 4. Γαλάνη Γεωργία του Ανδρέα, 5. Γιαχαλής Μάριος του Αλεξίου, 6. Γιωτοπούλου Παναγιώτα του Γεωργίου, 7. Γκοτσοπούλου Γεωργία του Θεοδώρου, 8. Διγγελοπούλου Στυλιανή του Ιωσήφ, 9. Θεοχάρης Κωνσταντίνος του Ανδρέα, 10. Καϊάφα Σωτηρία του Πέτρου, 11. Καραμπούλης Κωνσταντίνος του Ιωάννη, 12. Καρώκη Μαρία Ευαγγελία του Απόστολου, 13. Κατσαΐτη Ευαγγελία του Χαράλαμπου, 14. Κοσμοπούλου Βασιλική του Ανδρέα, 15. Κωτσοπούλου Ιωάννα του Δημητρίου, 16. Κωφού Μελίνα του Νικολάου, 17. Λιούρδης Αθανάσιος του Κωνσταντίνου, 18. Λυκούδη Ηλιάνα του Γρηγορίου, 19. Μητροπούλου Ειρήνη-Σταυρούλα του Θεοφάνη, 20. Μοίραλης Χριστόδουλος του Ασημάκη, 21. Μπάτσι Αντρέα του Αρτάν, 22. Νικολακόπουλος Άγγελος του Νικολάου, 23. Νικολακόπουλος Ιωάννης του Χρήστου και 24. Νικολακόπουλος Παναγιώτης του Χρήστου.

Β. Από το τμήμα Γ΄2 οι: 1. Αλεξοπούλου Ελένη του Ιωάννη, 2. Βασιλόπουλος Δημήτριος του Θεοδώρου, 3. Γεωργιοπούλου Δέσποινα του Νικολάου, 4. Γιαννακοπούλου Αγγελική του Κωνσταντίνου, 5. Καλλίγας Ανδρέας του Ιωάννη, 6.  Καραγιάννη Φωτεινή του Παναγιώτη, 7. Νταφογιάννης Ανδρέας του Ιωάννη, 8. Νταφογιάννης Θεόδωρος του Ιωάννη, 9. Οικονομοπούλου Μαρία Κωνσταντίνα του Δημητρίου, 10. Οικονόμου Χαράλαμπος του Χρυσοστόμου, 11. Παπαδόπουλος Βασίλειος του Παναγιώτη, 12. Παπαδόπουλος Γεώργιος του Δημητρίου 13. Πλέγας Θεόδωρος του Παναγιώτη, 14. Σακχί Συμεών του Μεχντί, 15. Σταθάς Κωνσταντίνος του Γεωργίου, 16. Ταπεινού Κωνσταντίνα του Ιωάννη, 17. Τζανή Καλομοίρα του Σταύρου, 18. Φωτόπουλος Ανδρέας του Γεωργίου και 19. Χιώτης Βασίλειος του Νικολάου.

Αρχηγός της εκπ/κής αποστολής ήταν ο κ. Παναγιωτακόπουλος Νικόλαος, ΠΕ02, διδάσκων της Ιστορίας της Γ΄ τάξης και συνοδοί οι: 1. κ. Γκενεράλη Αγγελική, ΠΕ02, διδάσκουσα των μαθημάτων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Γλωσσικής Διδασκαλίας της Γ΄ τάξης, και 2. κ. Σταθοπούλου Βασιλική, ΠΕ08, διδάσκουσα του μαθήματος των Εικαστικών της Γ΄ τάξης.

Αυτή η εκπαιδευτική επίσκεψη δεν ήταν μόνο μια μοναδική μορφωτική  – βιωματική και ερευνητική – εμπειρία, αλλά και ο ωραιότερος τρόπος να αποχαιρετήσουμε τα υπέροχα, αγαπημένα, δραστήρια και ταλαντούχα παιδιά της Γ΄ τάξης του σχολείου μας, που θα ανοίξουν πλέον τα φτερά τους για το Λύκειο. Τα ευχαριστούμε για όλα αυτά τα χρόνια συνεργασίας και αγάπης και τους ευχόμαστε ολόψυχα καλή και δημιουργική συνέχεια στη ζωή τους!

Συντάκτης του άρθρου: Γκενεράλη Αγγελική, Φιλόλογος

 

———————————————————-

ΠΗΓΕΣ/ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%AF%CE%BF_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82_%CE%99%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%82_%CE%A0%CE%B1%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%85_%CE%92%CF%81%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B7

https://museumalipasha.gr/

https://museumfinder.gr/listing/dimotiko-mouseio-ioanninon-tzami-aslan-pasa/

https://ipeirotika.gr/ti-simainei-its-kale/

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%AC%CF%83%CF%84%CF%81%CE%BF_%CE%99%CF%89%CE%B1%CE%BD%CE%BD%CE%AF%CE%BD%CF%89%CE%BD

εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 25 074 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 24 559 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 23 995 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 23 527 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 22 470 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 22 039 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 21 377 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 21 012 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 20 600 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 20 206 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 19 784 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 19 355 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 18 954 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 18 540 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 18 124 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 17 715 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 17 239 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 16 820 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 16 388 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 15 931 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 15 407 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 14 560 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 14 136 εικόνα Viber 2024 04 03 14 29 13 619

ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Περί ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ 156 Άρθρα
Georgios F. Giotopoulos is the Headmaster of Junior High School of Saravali, Patras, Greece. He has 22 years' experience as an adult trainer in the field of vocational training. His interests concern transformative learning and especially transformative learning through aesthetic experience, vocational training, adult education, education management, and teachers’ evaluation. https://eap.academia.edu/GeorgeGiotopoulos https://www.researchgate.net/profile/Georgios_Giotopoulos2

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης