
Τρεις ρωμαϊκές τοποθεσίες της Θεσσαλονίκης συνδέονται με τον Άγιο Δημήτριο. Η πρώτη είναι η Χαλκευτική Στοά, όπου ο Άγιος κατηχούσε και δίδασκε. Η δεύτερη είναι οι υπόγειες “καμάρες” παρά του ρωμαϊκού θεάτρου-σταδίου που γειτόνευε με το δημόσιο λουτρό (δηλ. στη στοά του Αγίου Ιωάννη, δίπλα στο ναό της Αγίας Σοφίας) όπου φυλακίστηκε και εκτελέστηκε. Η θέση αυτή συνδέεται με το υπόγειο “βαπτιστήριο” (που αποσυνδέθηκαν το 1922) του ναού της Αγίας Σοφίας και με την υπόγεια στοά κάτω από το ιερό του ναού του Αγίου Δημητρίου. Και τρίτη είναι η “κρύπτη” (δηλ. εκεί που αρχικά θάφτηκε ο Άγιος) κάτω από το ιερό του ναού του Αγίου Δημητρίου. Η “κρύπτη” ήταν μέρος του ρωμαϊκού λουτρού που υπήρχε δίπλα (προς τη βορινή πλευρά) του σημερινού ναού του Αγίου Δημητρίου.
Άξιο απορίας είναι ότι φυλάκισαν τον Άγιο στις υπόγειες “καμάρες” του ρωμαϊκού λουτρού κι όχι σε κανονικές φυλακές, σαν να μην υπήρχαν φυλακές στη Θεσσαλονίκη την ρωμαϊκή περίοδο…
Με την ευκαιρία των επισημάνσεων των ρωμαϊκών λουτρών που συνδέονται με τη βιογραφία του Αγίου Δημητρίου, αξίζει να αναφερθεί το ρωμαϊκό λουτρό που βρέθηκε, το Δεκέμβριο του 2018 με τις εργασίες για την κατασκευή του Μετρό, στη διασταύρωση Εγνατίας με Αγίας Σοφίας. Ήταν ένα λουτρό κοντά στο λουτρό που υπήρχε στη θέση του Αγίου Ιωάννη, όπως και στην Αχειροποίητο όπου υπήρχε, επίσης, ρωμαϊκό λουτρό. Έτσι εξηγούνται οι πολλές υπόγειες στοές που υπήρχαν στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.