Μηχανές πλοίων

Πίσω από κάθε πλοίο που ταξιδεύει στις θάλασσες του κόσμου, υπάρχει ένας δυνατός παλμός — ο ήχος της μηχανής του. Οι μηχανές των πλοίων είναι η καρδιά της ναυτιλίας, καθώς δίνουν ζωή και κίνηση στα μεγαλύτερα μεταφορικά μέσα που δημιούργησε ο άνθρωπος. Από τα εμπορικά και τα δεξαμενόπλοια, μέχρι τα επιβατηγά και τα σκάφη αναψυχής, κάθε καράβι κρύβει μέσα του μια ξεχωριστή τεχνολογία πρόωσης.

Σήμερα, η εξέλιξη των ναυτικών μηχανών συνδυάζει δύναμη, αποδοτικότητα και σεβασμό στο περιβάλλον. Από τις κλασικές εμβολοφόρες μηχανές μέχρι τα σύγχρονα ηλεκτρικά και υβριδικά συστήματα, οι μηχανικοί της θάλασσας εργάζονται για να κρατούν τα καράβια σε κίνηση, εξασφαλίζοντας ότι ο ήχος της προπέλας θα συνεχίσει να αντηχεί στα πέλαγα για πολλές γενιές ακόμη.

Ακολουθεί μια συνοπτική παρουσίαση των βασικών τύπων κινητήρων που συναντάμε στη ναυτιλία — από τις λιγόστροφες δίχρονες μηχανές των τεράστιων φορτηγών πλοίων μέχρι τους αεριοστρόβιλους και τα ηλεκτρικά συστήματα πρόωσης που σηματοδοτούν το μέλλον της ναυπηγικής.

Είδη κινητήρων – πρόωσης

  • Λιγόστροφες δίχρονες εμβολοφόρες μηχανές (two-stroke slow speed). Χρησιμοποιούνται σε μεγάλα φορτηγά/δεξαμενόπλοια. Άμεση σύνδεση με τον άξονα (χωρίς κιβώτιο). Ισχύς: δεκάδες χιλιάδες kW. Στροφές: 60–140 rpm
  • Μεσόστροφες τετράχρονες εμβολοφόρες (medium-speed, 400–1000 rpm). Χρήση σε πλοία Ro-Ro, δεξαμενόπλοια, επιβατηγά — απαιτούν κιβώτια ή προπέλα με συνεχή μετάδοση.
  • Υψηλόστροφες μηχανές (high-speed, >1.000 rpm). Συνήθως σε μικρότερα εμπορικά και επιβατηγά πλοία, σκάφη αναψυχής.
  •  Αεριοστρόβιλοι (gas turbines). Χρήση σε γρήγορα πολεμικά/επιβατηγά – υψηλή ισχύς, μεγαλύτερο ειδικό κόστος καυσίμου.
  •  Ατμοστρόβιλοι / παραγωγή ατμού. Εγκαθίστανται σπάνια (παλαιότερα σε ατμόπλοια / VLCC – αρχή συστήματος)
  • Ηλεκτρική πρόωση / hybrid / pod drives (diesel, electric motors)

Ηλεκτροπαραγωγή με γεννήτριες + ηλεκτροκινητήρας (οικολογικό, ευελιξία, μειωμένος θόρυβος). Ισχύς: μετράται σε kW ή MW. Μεγάλα εμπορικά: 10–80 MW (ανάλογα με το μέγεθος πλοίου) Στροφές: slow-speed 60–170, medium-speed 400–1000, high-speed >1000 Τύποι προπέλας/πρόωσης: σταθεράς έλικας (FPP), ρυθμιζόμενης (CPP), azimuth/pod Κιβώτια ταχυτήτων (reduction gears): απαραίτητα για medium/high speed μηχανές για να μειώνουν στροφές στην έλικα.

                                                                                                                                                                                                    Αναστάσης Λεσκάϊ

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης