Δημοσιογραφικός Όμιλος 1ου ΓΕΛ Κατερίνης
Υπεύθυνες καθηγήτριες:
Παπά Ειρήνη, ΠΕ02
Θεοδωροπούλου Παναγιώτα, ΠΕ02
Η θεματική του ομίλου
Τα θέματα του ομίλου αντλούνται από την επικαιρότητα και με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών. Συνδέονται με τις γνωστικές περιοχές της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και της Ιστορίας.
Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί στόχοι
- Η γνωριμία των μαθητών/τριών με τον Τύπο, έντυπο και ηλεκτρονικό και η εξοικείωσή τους με ποικίλα είδη δημοσιογραφικού λόγου.
- Η ανάληψη ρόλων και καθηκόντων (αρθρογράφοι-συντάκτες, ρεπόρτερ, λογοτέχνες, κριτικοί βιβλίων και έργων τέχνης, επιμελητές κειμένων, φωτογράφοι, δημιουργοί εικαστικών έργων, ψηφιακών δημιουργιών και παιχνιδιών, μέλη συντακτικής ομάδας)
- Η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας και ομαδικότητας μεταξύ των μαθητών/μαθητριών.
- Η αξιοποίηση των διαφορετικών κλίσεων και των δημιουργικών και εκφραστικών ικανοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και του ερευνητικού πνεύματος.
- Η χρήση των Νέων Τεχνολογιών για τη σύνταξη άρθρων, τη λήψη συνεντεύξεων και φωτογραφιών, τη μορφοποίηση της εφημερίδας.
- Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία με τη διάχυση των δράσεων του ομίλου.
- Ενασχόληση σε βάθος με μία συγκεκριμένη θεματολογία ανάλογα με τα πεδία ενδιαφέροντος του κάθε μαθητή (π.χ. κοινωνικά, αθλητικά, οικονομία, πολιτική, πολιτισμός, τέχνη, ειδήσεις, κτλ).
- Εύρεση, συλλογή, οργάνωση και ταξινόμηση πληροφορίας υλικού επάνω σε ένα επιλεγμένο θέμα.
Το αναλυτικό πρόγραμμα με το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ-ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
- Διαμόρφωση ομάδων και ανάληψη ρόλων (αρχισυντάκτη, συντάκτη, φωτογράφου, επιμελητής κειμένων, δημοσιογράφοι για συνεντεύξεις κλπ).
- Δημιουργία λογότυπου της σχολικής εφημερίδας
- Δημιουργία ομάδας συλλογής υλικού κι ανάθεση εργασιών
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
- Σχεδιασμός της εφημερίδας, θεματολογία από την επικαιρότητα
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
- Συζήτηση των άρθρων που έχουν επιλεγεί και επιμέλεια του υλικού για να λάβει την τελική μορφή.
- Τελικός σχεδιασμός και υλοποίηση της ηλεκτρονικής εφημερίδας.
ΜΑΡΤΙΟΣ-ΑΠΡΙΛΙΟΣ
- Ανάρτηση των άρθρων και όλου του επιλεγμένου υλικού.
- Τελική μορφή της ηλεκτρονικής εφημερίδας. Διάχυση της δράσης.
- Ερωτηματολόγια αυτό-αξιολόγησης της δράσης του ομίλου.
- Σύνταξη της έκθεσης της πορείας του Ομίλου.
Προτεινόμενο υλικό
- Άρθρα επικαιρότητας από τον έγκριτο εβδομαδιαίο τύπο, διαδίκτυο και βιβλιοθήκες.
- Πολυτροπικά κείμενα (στοχοθεσία, ανάλυση πολυτροπικών κειμένων, εφαρμογή κανόνων στη σύνταξη ρεπορτάζ, άρθρων, χρονικών κλπ, σύνταξη-παραγωγή πολυτροπικών κειμένων, φωτογραφία-φωτορεπορτάζ).
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών στη σχολική ζωή, η ενασχόλησή τους και η ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα και αξίες ζωής.
- Συγγραφή διαφορετικών τύπων άρθρων (συνεντεύξεις, νέα, ρεπορτάζ, φωτογραφικό ρεπορτάζ, διαφήμιση, έρευνα, δοκίμιο, κριτική, ανακοίνωση κτλ).
- Η ενασχόληση με τη σύνταξη διαφορετικών κειμένων (πολυτροπικά κείμενα) μελετώντας λεξιλόγιο σχετικό με συγκεκριμένη θεματολογία.
- Εξοικείωση με την δημοσιογραφική εμπειρία: δικαιώματα και αρμοδιότητες των δημοσιογράφων, σεβασμός πνευματικών δικαιωμάτων.
- Χρήση και εξοικείωση με ψηφιακό υλικό και πολυμέσα.
Τα παραδοτέα
- Ηλεκτρονική εφημερίδα.
- Έκθεση της πορείας της δράσης του ομίλου.
- Στο τέλος της χρονιάς, θα δοθούν ερωτηματολόγια στους μαθητές/τριες του ομίλου προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για το αποτέλεσμα της δράσης στους ίδιους και στους συμμαθητές/τριες τους.
Συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, συγγραφείς
Διδακτικές επισκέψεις – Δράσεις – Επικοινωνία με ειδικούς στον τομέα της δημοσιογραφίας – Συνεργασία με φορείς.