Ρομά και εκπαίδευση" ήταν το θέμα της εκδήλωσης που διοργάνωσε το 2ο Γυμνάσιο
Κατερίνης σε συνεργασία με το Κέντρο Κοινότητας-Παράρτημα Ρομά του δήμου
Κατερίνης, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ρομά, την Τρίτη 25 Απριλίου στο
συνεδριακό κέντρο της πόλης.
Το 2ο Γυμνάσιο είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο σε θέματα που αφορούν στους
Ρομά, καθώς στο σχολείο φοιτούν αρκετοί μαθητές από τη συγκεκριμένη κοινότητα
και στις τρεις τάξεις του γυμνασίου.
Την εκδήλωση προλόγισε η Διευθύντρια του σχολείου, κα Τριανταφυλλιά
Παπαδόπουλου, η οποία αποδεικνύει έμπρακτα ότι στηρίζει τη συμμετοχή των
μαθητών Ρομά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Με την παρουσία της τίμησε την εκδήλωση η Δρ. Μαρία Μαχαιρίδου – Σύμβουλος
Εκπαίδευσης Φυσικής Αγωγής Πιερίας και Χαλκιδικής, η οποία και συνεχάρη τους
διοργανωτές.
Παρών και ο Πρόεδρος της ΔΗΚΕΔΗΚ, κος Στάθης Κεραμιδιώτης, που τόνισε τη
σημασία της εν λόγω ημέρας δηλώνοντας ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι όχι
μόνο μια μέρα γιορτής αλλά και μέρα που μας υπενθυμίζει ότι τα στερεότυπα και οι
προκαταλήψεις δεν έχουν καταπολεμηθεί ακόμη. Όμως ο Δήμος Κατερίνης
καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια μέσω του Παραρτήματος Ρομά και στηρίζει την
κοινωνική ένταξη των Ρομά στην οικονομική και κοινωνική ζωή της πόλης».
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, η κοινωνική επιστήμονας του Κέντρου
Κοινότητας, κ.α. Κατερίνα Σαμαλή, αναφέρθηκε στις δράσεις που υλοποιεί ο δήμος
Κατερίνης προκειμένου οι Ρομά να ενσωματωθούν στην τοπική κοινωνία.
Επεσήμανε ότι πολλές δράσεις αφορούν στη φοίτησή των ενηλίκων σε Σχολεία
Δεύτερης Ευκαιρίας, με απώτερο στόχο την κοινωνική τους ενσωμάτωση και την
επαγγελματική τους απορρόφηση.
Ήδη, όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση, πολλοί Ρομά, με την απόκτηση του
απολυτηρίου από το Σχολείο 2ης Ευκαιρίας, εργάζονται σε υπηρεσίες του δήμου
Κατερίνης, όπως το Πράσινο κ.α.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που παρουσίασε η παιδαγωγός του Κέντρου
Κοινότητας κ.α Νατάσσα Κελαϊδίτη, την τελευταία δεκαετία υπάρχει σαφής αύξηση
του αριθμού των μαθητών Ρομά που φοιτούν στα σχολεία του δήμου Κατερίνης, ως
αποτέλεσμα της συστηματικής προσπάθειας που γίνεται και από το Κέντρο
Κοινότητας σε συνεργασία με τα σχολεία, προκειμένου τα παιδιά όχι μόνο να
ξεκινούν από τη νηπιακή ηλικία τη φοίτησή τους αλλά και να την ολοκληρώνουν.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης προβλήθηκε βίντεο από την καθημερινή ζωή των
μαθητών Ρομά στο 2ο Γυμνάσιο, όπου οι ίδιοι οι μαθητές του σχολείου αναφέρθηκαν
τόσο στην προσπάθεια που χρειάζεται να καταβάλουν προκειμένου να αντεπεξέλθουν
στις υποχρεώσεις του σχολείου, όσο και στις συνθήκες κάτω από τις οποίες είναι
υποχρεωμένοι να μελετούν στον καταυλισμό, όπου διαμένουν.
Τα ίδια τα παιδιά μίλησαν για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και οι οποίες
ξεκινούν από την ίδια τους την κουλτούρα, καθώς τα περισσότερα στην ηλικία
μεταξύ 13 έως 15 χρονών παντρεύονται. Έτσι τα μεν κορίτσια μένουν στο σπίτι για
το μεγάλωμα των παιδιών, τα δε αγόρια εργάζονται.
Σύμφωνα με την υπεύθυνη φιλόλογο του τμήματος ΖΕΠ του 2 ου Γυμνασίου, κ.α.
Ελίνα Διαμαντοπούλου, όπου οι ΡΟΜΑ παρακολουθούν μαθήματα ενισχυτικής
διδασκαλίας, υπάρχουν μαθητές που φτάνουν στο γυμνάσιο χωρίς, ωστόσο, να έχουν
κατακτήσει βασικές γνώσεις γραφής και ανάγνωσης.
«Η ελλιπής φοίτηση των παιδιών στο δημοτικό δημιουργεί τεράστια κενά στην
εκπαίδευσή τους, τα οποία βρίσκουν μπροστά τους στο γυμνάσιο. Αυτό έχει ως
αποτέλεσμα, πολλοί μαθητές να απογοητεύονται και τελικά να παρατούν το σχολείο»
Στον επίλογο της εκδήλωσης συγκινητικός ήταν ο λόγος του Αντώνη, μαθητή της
Β´τάξης, ο οποίος αναφέρθηκε στις πολυδιάστατες ανάγκες και τα διαφορετικά
κοινωνικά χαρακτηριστικά της κάθε κοινότητας καθώς και στη δική του προσπάθεια
για ένα καλύτερο μέλλον.
Η εκδήλωση έκλεισε με τους μαθητές της Ά τάξης του Γυμνασίου να τραγουδούν υπό
την καθοδήγηση της μουσικού, κας Έφης Καπετανάκου.
ΚΑΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ
Σύμφωνα με τον διαμεσολαβητή των Ρομά του Κέντρου Κοινότητας Κατερίνης κ.
Γιάννη Καραγκούνη, τα στοιχεία που αφορούν στη φοίτηση των παιδιών είναι
ενθαρρυντικά, καθώς όλο και περισσότεροι γονείς ΡΟΜΑ εγγράφουν τα παιδιά τους
στα νηπιαγωγεία του δήμου, αναγνωρίζοντας τη συμβολή του σχολείου στην
κοινωνική ενσωμάτωση και την επαγγελματική τους εξέλιξη.