
Στο πλαίσιο της δράσης, «Σχολική διαρροή – φοίτηση. Μια ανοιχτή αγκαλιά για όλους» με συντονίστρια την εκπαιδευτικό, Μαργαρίτα Μήτσιου πραγματοποιήθηκε μια δράση που αφορούσε στη συγγραφή ενός βιβλίου από τους μαθητές του τμήματος ΖΕΠ με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού του τμήματος. Συγκεκριμένα οι μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης κλήθηκαν να συγγράψουν ένα βιβλίο με θέμα, «Η Γραμματική Μου», ενώ το θέμα των μαθητών της Γ΄ ήταν, «Βήματα για τη σωστή συγγραφή ενός κειμένου». Οι μαθησιακοί στόχοι της συγκεκριμένης δράσης αφορούσαν στην ανάπτυξη του προφορικού και κυρίως του γραπτού λόγου και φυσικά της συνεργασίας, του διαλόγου και της αλληλεπίδρασης. Ειδικότερα οι διδακτικοί στόχοι του συγγράμματος, «Η Γραμματική Μου» αφορούσαν στην κατανόηση των βασικών ενοτήτων της ελληνικής γραμματικής (χωρισμός συμφώνων, ουσιαστικό, ρήμα, επίθετο, βαθμοί των επιθέτων, αντωνυμίες μετοχές). Επίσης, στην άσκηση της σωστής αντιγραφής, στην καλλιέργεια της καλαισθησίας μέσω της καλλιγραφίας και της διακόσμησης και φυσικά στην κατανόηση των βασικών μερών που αποτελείται ένα βιβλίο όπως, εξώφυλλο, περιεχόμενα, ενότητες, υποενότητες. Για το δεύτερο βιβλίο οι μαθησιακοί στόχοι αφορούσαν, στην κατανόηση των βασικών κειμενικών ειδών, των συνδετικών λέξεων και των βημάτων για τη σωστή συγγραφή ενός κειμένου (περιεχόμενο, δομή, μορφή – έκφραση) και όσων αναφέρθηκαν παραπάνω. Οι διδακτικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν για την περάτωση της συγκεκριμένης δράσης βασίστηκαν κυρίως στη μαιευτική μέθοδο, στη συζήτηση, στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο ανά δύο μαθητές και στη μάθηση μέσα από την πράξη (Learning by doing – Dewey).
Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της δράσης είχαν μεγαλύτερο κίνητρο για μάθηση, καθώς συμμετείχαν σε μια αυθεντική μαθησιακή δραστηριότητα. Το ενδιαφέρον τους για τη μάθηση αυξήθηκε με αποτέλεσμα να ανταποκρίνονται περισσότερο στη μαθησιακή διαδικασία. Επιπλέον, επωφελήθηκαν από τη συνεργασία με τους συμμαθητές τους και την εκπαιδευτικό του τμήματος. Έμαθαν να ανταλλάσσουν τις απόψεις τους, να είναι πιο ενεργοί και να εξασκούνται γενικότερα στην επικοινωνία.
Συμπερασματικά λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καθώς και τη γενικότερη τριβή με τους μαθητές μου καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου θεωρώ πως οι τάξεις υποδοχής μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της σχολικής διαρροής υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις όπως:
ü Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διαπολιτισμική εκπαίδευση
ü Η δημιουργία σύγχρονου διδακτικού υλικού
ü Η έγκαιρη και μόνιμη στελέχωση των τμημάτων ΖΕΠ με πλήρες ωράριο
ü Η στελέχωση των τμημάτων ΖΕΠ και με εκπαιδευτικούς θετικών επιστημών
ü Η απαραίτητη χρηματοδότηση
ü Η έμφαση στη βιωματική – αυθεντική – ομαδοσυνεργατική μάθηση
ü Η τοποθέτηση διαδραστικών πινάκων στις αίθουσες και η γενικότερη χρήση της τεχνολογίας
ü Η ενημέρωση – συνεργασία με τους γονείς