Ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων – ΕΡΕΥΝΑ

ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΕΡΕΥΝΑ

Τις πρώτες της σχολικής χρονιάς έγιναν οι εκλογές για τα πενταμελή συμβούλια των τμημάτων και το δεκαπενταμελές συμβούλιο του σχολείου μας. Οι μαθητές κλήθηκαν να υποστηρίξουν με την ψήφο τους εκείνους και εκείνες που θα τους εκπροσωπήσουν. Με αφορμή το γεγονός αυτό, επεξεργαστήκαμε τον μήνα Οκτώβριο του 2021 μια μικρή έρευνα ώστε να αποτυπώσουμε τις στάσεις και τις αντιλήψεις των συμμαθητών μας σε σχέση με τον πολύ σημαντικό αυτόν θεσμό. Στην έρευνα απάντησαν όλοι οι μαθητές του σχολείου σε γραπτά ερωτηματολόγια κλειστού τύπου.

Τα ερωτήματα ήταν τα εξής :
1) Με ποια κριτήρια ψηφίσατε στις εκλογές για τα όργανα των μαθητικών κοινοτήτων; Ποια προσόντα των συμμαθητών σας θεωρήσατε σημαντικά ώστε να τους επιλέξετε για να σας εκπροσωπήσουν στα 5μελή και στο 15μελές του σχολείου;
2) Τα 5μελή Συμβούλια των τάξεων και το 15μελές του Σχολείου έχουν ως πρωταρχικό έργο:
Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα και παρουσιάζονται παρακάτω:
γραφημα

γραφημα 2

Τα αποτελέσματα παρατίθενται κατά τάξη. Στο πρώτο ερώτημα σχετικά με τα κριτήρια με τα οποία επιλέγονται τα μέλη των μαθητικών συμβουλίων, παρατηρούμε ότι οι απόψεις των μαθητών μοιάζουν να συγκλίνουν σε κάποια θέματα. Τα παιδιά επιλέγουν τους εκπροσώπους τους μεταξύ των φίλων τους. Προτιμούν ωστόσο εκείνους από τους φίλους τους που είναι «καλοί χαρακτήρες», δραστήριοι, ικανοί και δίκαιοι.
Από την άλλη μεριά απαντώντας στο δεύτερο ερώτημα σχετικά με τα καθήκοντα των μαθητικών συμβουλίων, φαίνεται ότι προτάσσεται η εκπροσώπηση των απόψεων των μαθητών και η συνεργασία με τους καθηγητές και τη Διεύθυνση του σχολείου για την επίλυση των προβλημάτων. Πρωταρχικά, λοιπόν, οι μαθητές προσβλέπουν στις μαθητικές κοινότητες για να διαμεσολαβούν στις σχέσεις τους με τους άλλους δρώντες του σχολείου. Αποτελούν τη «φωνή» των μαθητών. Η οργάνωση εκδηλώσεων επίσης αποσπά μεγάλα ποσοστά.
Οι παραπάνω απαντήσεις δείχνουν ότι α) ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων πέτυχε τους στόχους των εμπνευστών του και β) έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των μαθητών και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του σχολείου.