ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

synenteyxi
Στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού μαθητικού μας εντύπου,τα παιδιά του προγράμματος θέλησαν να πάρουν συνέντευξη από την διευθύντρια του σχολείου μας κ.Λυκάρτση Μαρία.
 Ερώτηση πρώτη : Ποια ήταν τα κίνητρα σας για να αναλάβετε την θέση της διευθύντριας ;
 Απάντηση : Την πρώτη φορά που ανέλαβα θέση ευθύνης σε κάποιο σχολικό οργανισμό δεν σας κρύβω ότι πίστευα πως μπορώ να αλλάξω, αν όχι το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, τουλάχιστον ένα σχολείο. Υπήρχαν πράγματα που με προβλημάτιζαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και είμαι της γνώμης ότι δεν πρέπει να περιμένουμε από τους άλλους να αλλάξουν τα κακώς κείμενα, αλλά να γίνουμε οι ίδιοι μέρος της αλλαγής. Η πρώτη μου θητεία ως διευθύντρια σχολείου στη δυτική Θεσσαλονίκη ήταν πολύ κουραστική, αλλά και γεμάτη δραστηριότητες κι εμπειρίες. Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν το άλλαξα φυσικά ούτε στο ελάχιστο, μεσολάβησε κι η πανδημία και πολλά σχέδια δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Είπα να ξαναδοκιμάσω φέτος μαζί σας!
 Ερώτηση δεύτερη : Γιατί γίνατε τελικά Διευθύντρια ; 
 Απάντηση : Μάλλον επειδή ακόμα πιστεύω ότι η χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής, έστω και σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ασκείται από θέση διοίκησης. Δεν θεωρώ πάντως σε καμιά περίπτωση ότι είναι θέση εξουσίας, αλλά ουσίας. Και δεν θα γινόμουν διευθύντρια, αν δεν έμπαινα καθόλου στην τάξη για μάθημα!
 Ερώτηση τρίτη : Σας άρεσε η πρώτη μέρα που ήρθατε στο σχολείο ;
 Απάντηση : Το 5ο είναι το σχολείο της γειτονιάς μου και ένα από τα πιο ιστορικά Γυμνάσια της Θεσσαλονίκης. Και ο χώρος και οι άνθρωποι μου ήταν οικείοι από πριν. Αλλά ναι, μου άρεσε πολύ η πρώτη μέρα σε μια αυλή με τεράστια πλατάνια (στην κυριολεξία με ρίζες στο παρελθόν) και μέτωπο στη θάλασσα. Είμαστε τυχεροί που δουλεύουμε σ’ αυτό το σχολείο.
 Ερώτηση τέταρτη : Τι μαθήματα διδάσκετε και σε ποιες τάξεις ;
Απάντηση : Διδάσκω λογοτεχνία στην πρώτη Γυμνασίου. Και χαίρομαι που δεν προετοιμάζω πια υποψήφιους πανελλαδικών (ξέχασα να σας πω ότι δίδασκα για πολλά χρόνια σε Λύκειο), αλλά δημιουργικούς αναγνώστες.
IMG_20231106_102819
 Ερώτηση πέμπτη : Πείτε μας,σας παρακαλώ, με τι ασχολείται η διευθύντρια ενός σχολείου ; 
 Απάντηση · Θα πάρει πολλές σελίδες να σας περιγράψω με τι ασχολείται η διευθύντρια ενός σχολείου. Θα σας πω μόνο μερικά καθήκοντα, όπως είναι οι  ανακοινώσεις  στην πρωινή συγκέντρωση, η ενημέρωση καθηγητών, μαθητών και γονιών για ό, τι καινούριο προκύπτει, η ηλεκτρονική αλληλογραφία, η τήρηση του ωρολογίου προγράμματος και οι αναπροσαρμογές του, ο προγραμματισμός γιορτών, εκδρομών και περιπάτων, η μισθοδοσία των αναπληρωτών, τα τηλέφωνα από και προς τους γονείς (δεν υπάρχει γραμματέας στο σχολείο), οι συναντήσεις με φορείς, η αγορά ειδών καθαριότητας και γραφικής ύλης, η επικοινωνία με την Δ.Δ.Ε., τον δήμο και τη σχολική επιτροπή, οι συζητήσεις με τους συμβούλους εκπαίδευσης, το σύλλογο γονέων και τα μαθητικά συμβούλια και κάποιες ώρες διδασκαλίας. Και φυσικά όλο και κάποιο παιδί θα αρρωστήσει, όλο και κάποιος θα σταλεί στο γραφείο για επίπληξη, όλο και κάποια ζημιά θα προκύψει. Κάθε μέρα στο σχολείο (και στο γραφείο)  είναι διαφορετική, ποτέ δεν ξέρεις τι θα συμβεί μέχρι την 7η ώρα.
 Ερώτηση έκτη : Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή στην καριέρα σας και πως την αντιμετωπίσατε ; 
 Απάντηση : Η πιο δύσκολη στιγμή στην καριέρα μου ήταν στην αρχή της. Είχα μόλις τελειώσει την πρώτη μου χρονιά διδασκαλίας σε ένα εξαιρετικό ιδιωτικό σχολείο της πόλης και παράλληλα έδωσα εξετάσεις και μπορούσα να διοριστώ στο δημόσιο. Ήταν πολύ επώδυνο να πρέπει να επιλέξω, με δεδομένο ότι μου άρεσαν πάρα πολύ οι συνθήκες δουλειάς στο κολλέγιο και λάτρευα τους πρώτους μου μαθητές (σκέψου ότι με μερικούς μιλάω ακόμα). Επέλεξα το δημόσιο σχολείο με βαριά καρδιά και όχι για την σιγουριά και τη μονιμότητα, αλλά για τη δυνατότητα να μπορώ να ταξιδέψω και να γνωρίσω διαφορετικούς ανθρώπους και τόπους. Ακόμα αναρωτιέμαι (ειδικά όταν χάνω χρόνο και ενέργεια με την άσκοπη γραφειοκρατία), αν έκανα τη σωστή επιλογή…
 Ερώτηση έβδομη : Ποια ήταν η πιο χαρούμενη στιγμή στην καριέρα σας ; 
 
 Απάντηση : Χαρούμενες στιγμές έχω πολλές στον σκληρό μου δίσκο, δεν μπορώ να ξεχωρίσω μία. Εκδρομές, πρόβες, γέλια στην τάξη, επιτυχίες μαθητών, συνεργασίες και αναγνώριση της δουλειάς μας στο εξωτερικό. Είναι πολλές οι χαρές και οι συγκινήσεις που σου δίνει η δουλειά του εκπαιδευτικού, προσωπικά πλήττω τα καλοκαίρια.
Ερώτηση όγδοη : Έχετε σκεφτεί ποτέ να παραιτηθείτε από την θέση της διευθύντριας ; Και αν ναι γιατί ; 
 Απάντηση : Φυσικά και το έχω σκεφτεί, μια φορά το έκανα κιόλας. Είναι πολύ μεγάλη η σπατάλη ενέργειας μεταξύ πρωτοκόλλου, βιβλίου πράξεων, διαβιβαστικών και κάθε είδους πλατφόρμας. Ο διευθυντής του σχολείου θα έπρεπε να μπορεί να σχεδιάζει (και να υλοποιεί φυσικά) οργανωσιακές αλλαγές και να επικοινωνεί ουσιαστικά με τους μαθητές και τους συναδέλφους του. Είναι τόσες οι ώρες αντιπαραγωγικής και διεκπεραιωτικής εργασίας (ακόμα και για απλούστατα πράγματα, π.χ. μια διδακτική επίσκεψη) που δεν σου μένει χρόνος για τα ουσιαστικά και τα σημαντικά. Επίσης ξέρω πολύ καλά ότι η καρδιά της εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν χτυπάει στο γραφείο της διευθύντριας, αλλά μέσα στην τάξη, οπότε δεν είναι καθόλου απίθανο κάποια στιγμή να γυρίσω αποκλειστικά εκεί.
 Ερώτηση ένατη : Θα σας άρεσε να κάνατε κάποια άλλη δουλεια ;
 Απάντηση : Αν και αυτή που κάνω ήταν η πρώτη μου επιλογή, θα μου άρεσε σίγουρα να κάνω κι άλλες δουλειές. Θα ήθελα να ασχοληθώ επαγγελματικά με το ραδιόφωνο (ερασιτεχνικά το έχω κάνει), να δουλέψω σε έναν μεγάλο καλλιτεχνικό οργανισμό ή και να έχω μία δική μου δουλειά, αρκεί να είναι δημιουργική. Πρόσφατα ταξίδεψα στη Γαλλία και μου φάνηκε πολύ ελκυστικό το εργαστήρι ενός αρωματοποιού, γεμάτο μπουκαλάκια και δοκιμαστικούς σωλήνες!
 Ερώτηση δέκατη : Ποια η σχέση σας με τους μαθητές και τους καθηγητές αντίστοιχα ;
 Απάντηση : Κοιτάξτε, η σχέση μου με τους μαθητές και τους καθηγητές του 5ου Γυμνασίου είναι πολύ καινούρια, τώρα χτίζεται. Με τους προηγούμενους μαθητές μου, έχω την εντύπωση ότι με τους περισσότερους είναι πολύ καλή, θα πρέπει όμως να ρωτήσετε και εκείνους.
FB_IMG_1699283322106
 Ερώτηση ενδέκατη : Τι θα συντείνατε σε έναν έφηβο που ψάχνει δουλειά για το μέλλον ; 
 Απάντηση : Να ψάξει μέσα του πριν ψάξει για δουλειά. Να βρει τι τον κάνει χαρούμενο και πού πιστεύει ότι είναι καλός (και δεν αναφέρομαι στα μαθήματα του σχολείου). Να διεκδικήσει τη δουλειά των ονείρων του, όχι των γονιών του ούτε των φίλων του. Ε, και τον πρώτο καιρό, ίσως δουλέψει και εθελοντικά πάνω σ’ αυτό που τον ενδιαφέρει. Είναι μια πολύ καλή επένδυση μακροπρόθεσμα.
 Ερώτηση δωδέκατη : Πόσο σας επηρεάζει η δουλειά σας στην υπόλοιπη καθημερινότητά σας ;  
Απάντηση : Αρκετά. Δυστυχώς δεν σταματάς να είσαι καθηγητής και μετά το 7ωρο. Από τα γραπτά που κουβαλάς στο σπίτι μέχρι την ένταση της μέρας, δεν είναι μια δουλειά που κλειδώνεις το μαγαζί και φεύγεις.
 Ερώτηση δέκατη τρίτη : Μεταφέρετε τυχόν άγχος της δουλειάς σας στο σπίτι και την οικογένεια σας ;  
Απάντηση : Καμιά φορά, ναι. Ευτυχώς έχω εκπαιδευτικούς στην οικογένειά μου και στον φιλικό κύκλο μου και δεν παρεξηγούν…
 Ερώτηση δέκατη τέταρτη : Με ποιες δραστηριότητες γεμίζετε τον ελεύθερο σας χρόνο , αν υπάρχει ; 
 Απάντηση : Περνάω πάντα κάποιες ώρες (όλο και λιγότερες) με τους δυο γιους μου. Στον ελεύθερο χρόνο που περισσεύει, περπατάω στην παραλία με τα ακουστικά μου, μαγειρεύω, σχεδιάζω το επόμενο ταξίδι. Γράφω και καμιά σελίδα, αλλά μόνο όταν έχω έμπνευση.
 Ερώτηση δέκατη πέμπτη : Ποια νομίζετε ότι είναι η εικόνα που έχουν οι μαθητές για εσάς ; 
 Απάντηση : Ότι η διευθύντρια δεν θα τους μαλώσει χωρίς σοβαρό λόγο και μάλλον είναι εκεί για να τους ακούσει – ιδίως αυτούς που διστάζουν να μιλήσουν.
Ερώτηση δέκατη έκτη : Ποιες δραστηριότητες γίνονται αυτή την στιγμή στο σχολείο μας ; Ετοιμάζεται κάτι ; 
  Απάντηση : Στο σχολείο γίνονται πολλά κι από πολλούς. Ο θεατρικός όμιλος έχει ξεκινήσει τις πρόβες του με κωμωδία του ’60 και μάλιστα σε διπλή διανομή. Μία ομάδα μαθητών θα πάρει μέρος αυτόν το μήνα σε διεθνές μαθητικό συνέδριο για τους Κύριλλο και Μεθόδιο. Ετοιμάζονται εργαστήρια φιλαναγνωσίας και συμμετοχή στο πρόγραμμα “Astro-Pi” του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA). Σχεδιάζονται μέρες επαγγελματικού προσανατολισμού για την Γ’ τάξη. Ξεκινάμε σε λίγο περιβαλλοντικό πρόγραμμα για τις πόλεις ως πεδίο συνάντησης πολιτισμών και θα μπούμε σε δίκτυο με άλλα σχολεία της Ελλάδας. Προετοιμάζουμε  τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα Erasmus για την επόμενη σχολική χρονιά. Κάθε 5η του μήνα θα βγαίνει από φέτος κι ένα ψηφιακό περιοδικό. Αλλά νομίζω ότι γι’ αυτό ξέρετε καλύτερα, σωστά;
 Θελουμε με την σειρά μας να ευχαριστήσουμε θερμά την κ. Λυκάρτση για τον χρόνο που αφιέρωσε για την παραπάνω συνέντευξη.
Επιμέλεια άρθρου : Κουκούλης Νίκος, Ζαμπούνης
Στάθη, Ζαμπούνης
Παναγιώτης, Διαμάντης Δημήτρης.

Σχολιάστε

Top