Τεχνολογία: το πολυεργαλείο της εκπαίδευσης

 

tpe

Ζούμε στην εποχή της τεχνοκρατίας, στην εποχή δηλαδή των τεχνολογικών και επιστημονικών εξελίξεων. Αναμφίβολα, το διαδίκτυο αποτελεί την κυριότερη εφεύρεση της τελευταίας εικοσαετίας και πλέον αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της  καθημερινότητάς μας, αφού προάγει την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων εκμηδενίζοντας τις αποστάσεις αλλά και το  χρόνο. Εκτός, βέβαια, από την επικοινωνία το διαδίκτυο βρίσκει εφαρμογή και σε πολλές άλλες πτυχές της ζωής μας, όπως στην ενημέρωση αλλά και στην εκπαίδευση. Ειδικότερα στην εκπαίδευση, η ένταξη τεχνολογικών μέσων στις αίθουσες μπορεί να ωφελήσει σημαντικά τους μαθητές .

Αρχικά, η χρήση διαδικτυακών εργαλείων στο σχολείο συμβάλλει στην  εκδημοκρατικοποίηση του αγαθού της γνώσης. Με άλλα λόγια, όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης και κοινωνικής θέσης, διαθέτουν ισότιμη  πρόσβαση στις πληροφορίες που παρέχει το διαδίκτυο και κατά συνέπεια η μάθηση γίνεται περισσότερο προσιτή για τα παιδιά χαμηλότερων κοινωνικών τάξεων που ίσως δεν έχουν δυνατότητα να αγοράσουν βιβλία και γραφική ύλη. Ταυτόχρονα, δίνεται η ευκαιρία να αξιοποιηθεί και η τηλεκπαίδευση, η οποία επιτρέπει την παρακολούθηση του μαθήματος από παιδιά ακριτικών και  παραμεθόριων περιοχών.

Επιπρόσθετα, η ένταξη υπολογιστών στις σχολικές αίθουσες καθιστά την εκπαιδευτική διαδικασία πιο φιλική προς τους μαθητές. Τα διαδικτυακά εργαλεία απαιτούν αλληλεπίδραση με τα παιδιά, καταργώντας έτσι τον παθητικό χαρακτήρα της παραδοσιακής διδασκαλίας, που βασίζεται στο μονόλογο του εκπαιδευτικού. Με αυτό τον τρόπο, το μάθημα γίνεται  διαδραστικό, ενώ παράλληλα η μετάγγιση πληροφοριών μέσω πολυμεσικών εργαλείων, όπως  εικόνων, με τα οποία είναι εξοικειωμένοι οι συγχρονοι μαθητές, κάνουν το σχολείο πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον. Συμπερασματικά, με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, κέντρο του μαθήματος δεν είναι πλέον ο εκπαιδευτικός, αλλά ο ίδιος ο μαθητής.

Εν κατακλείδι, η εγκατάσταση τεχνολογικών εργαλείων στα σχολεία όχι μόνο εξασφαλίζει ισότιμη πρόσβαση στη γνώση αλλά και μετατρέπει την εκπαιδευτική διαδικασία σε μαθητοκεντρική. Είναι, φυσικά, αναγκαίο οι καθηγητές να εκπαιδευτούν κατάλληλα στη χρήση των νέων μέσων διδασκαλίας, ώστε να καθοδηγούν τους μαθητές στην κατάκτηση της γνώσης, προστατεύοντάς τους από τους κινδύνους του διαδικτύου, που απορρέουν κυρίως από τον τεράστιο όγκο αναξιόπιστων πληροφοριών.

Top