Γράψιμο με το χέρι ή πληκτρολόγιο;
Έρευνα νορβηγικού πανεπιστημίου που δημοσιεύτηκε σε περιοδικό ψυχολογίας.
Το να γράφεις, να πληκτρολογείς ή να σχεδιάζεις – ποιες από αυτές τις στρατηγικές είναι πιο αποτελεσματικές για μια βέλτιστη μάθηση στην τάξη; Καθώς οι ψηφιακές συσκευές αυξανόμενα αντικαθιστούν το παραδοσιακό γράψιμο με το χέρι είναι σημαντικό να εξετάσουμε τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις αυτής της πρακτικής.
Σύμφωνα με την έρευνα, ηλεκτρόδια με ευαίσθητους αισθητήρες χρησιμοποιήθηκαν σε 12 νέους ενήλικες και 12 δωδεκάχρονα παιδιά ώστε να μελετηθεί η εγκεφαλική ηλεκτρική δραστηριότητα καθώς έγραφαν συνεχόμενα με το χέρι, πληκτρολογούσαν ή σχεδίαζαν.
Για τους εφήβους βρέθηκε ότι κάθε είδος γραφής ενεργοποιεί και διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου.Το γράψιμο με το χέρι δραστηριοποιεί νευρώνες σε ειδικές περιοχές του εγκεφάλου που είναι σημαντικές για τη μνήμη και την κωδικοποίηση της πληροφορίας, παρέχοντας έτσι στον εγκέφαλο τις καλύτερες συνθήκες για τη μάθηση. Η ενσωμάτωση και των δυο της κινητικής και αντιληπτικής δεξιότητας έχει καταστήσει την γραπτή γραφή απαραίτητο εφόδιο για περαιτέρω ακαδημαϊκή επιτυχία.
Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να συντονίζουν τις κινήσεις των χεριών τους με ακρίβεια ώστε να παράγουν το σχήμα κάθε γράμματος και χρειάζεται αρκετά χρόνια για ν’αποκτήσουν αυτή την ικανότητα.
Είναι αρκετοί οι εκπαιδευτικοί που θεωρούν τη λήψη σημειώσεων ως σημαντικό παράγοντα της μάθησης στην τάξη και συνιστούν γι΄αυτό τη χρήση πληκτρολογίου σαν υποκατάστατο της πρώιμης γραφής καθώς αυτός ο τύπος γραφής είναι λιγότερο απαιτητικός για τα παιδιά.
Από την άλλη συγκριτικά, η κατάρτιση χειρογράφου έχει οφέλη όπως βελτίωση της ορθογραφίας, ανάκληση της μνήμης, αναγνωρισιμότητα επιστολών κ.ά. Αυτά τα οφέλη έχουν παρατηρηθεί και στην παραδοσιακή γραφή αλλά και στο χειρόγραφο χρησιμοποιώντας ψηφιακή πένα.
Πρέπει συνεπώς τα παιδιά να ενθαρρύνονται να γράφουν με το χέρι και να σχεδιάζουν από μικρά. Η εκμάθηση της γραφής με το χέρι είναι πιο αργή και κοπιώδης εργασία, η χρήση της όμως συνεπάγεται τη χρήση πολύπλοκων κινήσεων κάτι σημαντικό για τον εγκέφαλο.
Τέλος, εξετάζοντας συνολικά τα στοιχεία της έρευνας καταλήγουν οι ειδικοί ότι η ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου που αναπτύσεται κατά τη διάρκεια της γραφής με το χέρι, της σχεδίασης και της γραφής πληκτρολογίου είναι διαφορετικές διαδικασίες.
Γι’αυτό το βέλτιστο μαθησιακό περιβάλλον πρέπει να περιλαμβάνει τα καλύτερα από όλους τους κλάδους, λαμβάνοντας τα δυνατά τους σημεία και την υποστήριξη που προσφέρει καθένα από αυτά. Μ’αυτό τον τρόπο τόσο η γνωστική ανάπτυξη όσο και η μαθησιακή αποτελεσματικότητα μπορούν να συμβαδίσουν με την τεχνολογική ανάπτυξη και τις ψηφιακές προκλήσεις που θα έρθουν.
Μαυροπουλου Δ.