Πλημμύρες στην Ισπανία
Όταν η εξασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας και η συνέχιση της οικονομικής δραστηριότητας ακολουθούν παράλληλους δρόμους….
Μία πραγματική τραγωδία βίωσε η νοτιοανατολική Ισπανία από τις 29/10 έως 7/11/2024. Έχασαν τη ζωή τους 225 άνθρωποι κυρίως στην περιοχή της Βαλένθια και της Μάλαγα. Πρόκειται για την μεγαλύτερη καταστροφή που έχει βιώσει ευρωπαϊκή χώρα μέχρι τώρα. Η περιοχή δέχτηκε σε οκτώ ώρες τόσο όγκο νερού όσο σε ένα έτος με τεράστιες συνέπειες, καταστρέφοντας δρόμους, σιδηροδρομικές γραμμές και γέφυρες, καθώς τα ποτάμια ξεχείλισαν, πλημμυρίζοντας κατοικημένες περιοχές…
Για δύο εβδομάδες απομακρύνονταν καθημερινά 10.000 τόνοι επίπλων, οικιακών συσκευών και ρούχων μία ποσότητα σχεδόν ίση με τα απορρίμματα που πετάει η Βαλένθια σε διάστημα ενός έτους..
Πάντως, για «αμφιλεγόμενο συμβιβασμό» μεταξύ δημόσιας ασφάλειας και οικονομικών συμφερόντων» γίνεται λόγος από την κοινωνία των πολιτών , σχολιάζοντας τον μεγάλο αριθμό των θυμάτων των πλημμυρών.
Από την «πλημμύρα» των τραγικών εικόνων από τη Βαλένθια, ξεχωρίζει εκείνη ενός φορτηγού παράδοσης προϊόντων κατ’ οίκον που ανήκει σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, το οποίο παρασύρθηκε από τα νερά. Τελικά, «ο οδηγός του που διασώθηκε από τους πυροσβέστες έγινε το σύμβολο του ψευτοδιλήμματος, πρόληψη του κινδύνου ή συνέχιση της οικονομικής δραστηριότητας.
Το ζήτημα της ευθύνης της διοίκησης αλλά και των εταιρειών της Βαλένθια στοιχειώνει την Ισπανία καθώς το αντίστοιχο 112 στάλθηκε με μεγάλη καθυστέρηση στους κατοίκους με σκοπό να μη διαταραχθεί η οικονομική δραστηριότητα.
Πηγή: Lifo (4/11/2024)
Η φονική πλημμύρα στις 2/11/1977 που έπνιξε και τη Νεάπολη….
Η ιστορία με τις τραγωδίες από τις πλημμύρες μετά από έντονες βροχοπτώσεις δυστυχώς επαναλαμβάνεται και συνεχίζεται………
Ο Νοέμβριος έχει καταγραφεί στην ιστορία ως ο μήνας των φονικών πλημμυρών με πιο πρόσφατη εκείνη του 2017 όταν 24 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη Μάνδρα. Αλλά δεν ήταν η φονικότερη που έχει καταγραφεί στην ιστορία.
Η τρίτη σε σειρά πλημμύρα στην Αττική με τους περισσότερους νεκρούς έγινε πριν από 48 χρόνια, στις 2 Νοεμβρίου 1977 με 39 νεκρούς και έπληξε ιδιαίτερα τη Νίκαια και την περιοχή της Νεάπολης.
Από τα πρώτα λεπτά της κακοκαιρίας αρκετές περιοχές έμειναν χωρίς ρεύμα ενώ τα φανάρια στους δρόμους σταμάτησαν και οι οδηγοί των αυτοκινήτων παρέμεναν εγκλωβισμένοι σε αυτά την ώρα που το ύψος του νερού ανέβαινε.
Από τους κεραυνούς προκλήθηκε βραχυκύκλωμα στο δίκτυο σειρήνων της αεροπορίας με αποτέλεσμα αυτές να ηχούν για αρκετή ώρα σε Αθήνα και Πειραιά εν μέσω θεομηνίας δημιουργώντας ένα τρομακτικό σκηνικό.
Παράλληλα, έκλεισε το αεροδρόμιο του Ελληνικού, διακόπηκαν τα δρομολόγια του Ηλεκτρικού, ξεχείλισε ο Κηφισός, ενώ τα χειρουργεία σε πολλά νοσοκομεία σταμάτησαν.
Όπως ανέφεραν δημοσιεύματα της εποχής υπήρξαν στιγμές αλλοφροσύνης στις οδούς Πειραιώς, Χαμοστέρνας, Πέτρου Ράλλη, Αθηνών, Ιερά Οδό και Ποσειδώνος, με ανθρώπους να προσπαθούν να σωθούν ανεβαίνοντας σε στάσεις λεωφορείων.
Η λεωφόρος Αθηνών(σήμερα Γ. Λαμπράκη ) στον Κορυδαλλό θύμιζε πεδίο μάχης Α’ Παγκοσμίου Πολέμου: λάσπη, κρατήρες, πέτρες και βράχια κι ανάμεσά τους νεκροί!
Η οδός Πέτρου Ράλλη στη Νίκαια συναγωνιζόταν σε όγκο νερού και ορμή τον ποταμό Βοϊδομάτη της Ηπείρου…
Η Ιερά Οδός ήταν φουρτουνιασμένη θάλασσα… Περισσότερα από 170 αυτοκίνητα παρασύρθηκαν και οι νεκροί που ανασύρθηκαν από τη λάσπη και τα ορμητικά νερά των χειμάρρων έφτασαν τους 39 κι ανάμεσά τους πολλά παιδιά.
Πάνω από 1000 υπόγεια πλημμύρισαν, 100 αυτοκίνητα παρασύρθηκαν, ενώ το ύψος του νερού σε πολλές περιοχές ξεπέρασε τα δύο μέτρα!
Οι κεραυνοί κατέστρεψαν τα κέντρα της Άμεσης Δράσης στον Λυκαβηττό, περισσότερα από 150 αυτοκίνητα παρασύρθηκαν, ενώ σχεδόν 2.000 σπίτια πλημμύρισαν. Η θεομηνία προκάλεσε εκτεταμένες φθορές στο οδικό, ηλεκτρικό και τηλεφωνικό δίκτυο. Καταστράφηκε το 15% του οδικού δικτύου σε Λιόσια, Δαφνί, Ψυχικό, Γαλάτσι, Πετρούπολη, Εξάρχεια, Ιλίσια, Κολωνό, Νεάπολη, Κοκκινιά, Καμίνια, Γκάζι, Πέραμα, Κερατσίνι, Αιγάλεω, Μοσχάτο. Η έκταση των καταστροφών ήταν τόσο μεγάλη που ο επίσημος αριθμός των νεκρών την πρώτη ημέρα ήταν 24 για να φθάσει στους 39 μερικές ημέρες αργότερα όταν μέσα από λάσπες ανασύρονταν νεκροί.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα μεταξύ των νεκρών υπήρχαν και αρκετά παιδιά.
Την πλημμύρα του 1977 την ζήσαμε πολύ έντονα στη Νεάπολη καθώς είχαν μετατραπεί σε ορμητικά ποτάμια η Κωστή Παλαμά, (μπαζωμένο ρέμα που εκεί έχασαν τη ζωή τους 3 άτομα προσπαθώντας να σώσουν τα αυτοκίνητά τους ), η Ευριπίδου η Θεμιστοκλέους που έφταναν έως την Γ. Λαμπράκη.
Όσο οι ανθρώπινες παρεμβάσεις στο περιβάλλον παραβιάζουν τους φυσικούς νόμους, η φύση δεν συγχωρεί είναι αμείλικτη και σκληρή τιμωρός.
Κάποιος πρέπει κάποτε να “λύσει” την αντίθεση περιβάλλον και αυθαιρεσία, και όσο υπάρχουν κυβερνήσεις και ηγέτες εξαρτημένοι από τα εκάστοτε οικονομικά συμφέροντα θα δίνονται μεσοβέζικες, επιφανειακές και πρόσκαιρες λύσεις για τα “μάτια του κόσμου”….
Τί έγραψαν οι εφημερίδες της εποχής…«ΤΑ ΝΕΑ»
«Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην οδό Κονδύλη στην Νίκαια, ο Δημήτριος Καμμένος συγκρούστηκε με διερχόμενο λεωφορείο. Από τη σύγκρουση εγκλωβίστηκε μέσα στο αυτοκίνητο του και από τα κατεστραμμένα τα τζάμια του, αυτοκίνητου άρχισαν να μπαίνουν νερά και σώθηκε την τελευταία στιγμή από περαστικούς ενώ τα νερά είχαν φτάσει στο λαιμό. Επίσης στην οδό Βαλαωρίτου στον Κορυδαλλό τρεις ανήλικοι μαθητές που είχαν εγκλωβιστεί σε υπόγειο σωθήκαν από διερχόμενους αστυνομικούς που άκουσαν τις φωνές τους όταν τα νερά είχαν φτάσει στο στήθος τους».
Πηγή: https://www.ethnos.gr(2/11/2022)
https://www.ertnews.gr/eidiseis/ellada/ert-archeio-monadika-plana-apo-tin-foniki-plimmyra-toy-1977
Καπλατζή Μαίρη – Β1






