Οι φρεγάτες « Ύδρα» «Ψαρά» και «Σπέτσαι» στην Ερυθρά Θάλασσα
Την ώρα που οι πολεμικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή κορυφώνονται με κίνδυνο γενικότερης ανάφλεξης ανεξέλεγκτων διαστάσεων και επιπτώσεων, πολεμικά πλοία από Ελλάδα, Ιταλία και Γαλλία πραγματοποιούν περιπολίες στην Ερυθρά Θάλασσα προστατεύοντας εμπορικά πλοία από όλο τον κόσμο από τις επιθέσεις των Χούθι.
Η επιχείρηση Ασπίδες, επίσης γνωστή ως EUNAVFOR Aspides, είναι στρατιωτική επιχείρηση της ΕΕ ως απάντηση στις δεσμεύσεις των Χούθι με τη διεθνή ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Τους τελευταίους 9 μήνες, η επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ (EUNAVFOR ASPIDES), μία από τις τρεις ναυτικές επιχειρήσεις που πραγματοποιεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει υπερασπιστεί εκατοντάδες πλοία και χιλιάδες ναυτικούς από τα τρομοκρατικά χτυπήματα των Χούθι(αντάρτες , γνωστοί ως υποστηρικτές του Αλλάχ, που ελέγχουν τη Βόρεια Υεμένη και υποστηρίζονται από το Ιράν )
Αποτελεί μια «καθαρά αμυντική» αποστολή για την αύξηση της θαλάσσιας επιτήρησης στην περιοχή, την παροχή συνοδεία σε εμπορικά πλοία και την άμυνα έναντι των επιθέσεων και της πειρατείας
Η επιχείρηση ξεκίνησε επίσημα στις 19/2 από το Γενικό Στρατηγείο Επιχειρήσεων της ΕΕ(ΕΣΕΕΕ) στη Λάρισα
Η πρώτη φρεγάτα που στάλθηκε ήταν η «Ύδρα» και εκτέλεσε με επιτυχία την αποστολή της
Η κόπωση του πληρώματος ήταν μεγάλη καθώς υπήρξαν και 12 ημέρες εν πλω και μόνο 4 σε όρμο. Δεν έλειψαν οι αποκρούσεις, οι δύσκολες θάλασσες καθώς στην περιοχή πνέουν μουσώνες. Την όποια ανάπαυση αναζητούσαν στο λιμάνι του Τζιμπουτί , σε ένα δηλαδή τριτοκοσμικό λιμάνι, με δυσοσμία, σπασμένα τσιμέντα και μεγάλη αποσύνθεση ή στο λιμάνι του Salalah στο Ομάν όπου ενδημεί η ελονοσία …
Τα 190 και πλέον μέλη της φρεγάτας Ψαρά έζησαν σε πολεμικό περιβάλλον, ενταγμένα στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «Ασπίδες» για 97 ημέρες (από τις 19 Ιουνίου μέχρι της 22 Σεπτεμβρίου 2024 που η φρεγάτα επέστρεψε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Ο κυβερνήτης και το πλήρωμα της φρεγάτας Ψαρά πολλές φορές, αποτέλεσαν τον κύριο πρωταγωνιστή των εξελίξεων κατά τις συνοδείες εμπορικών πλοίων στον Κόλπο του Άντεν και την Ερυθρά Θάλασσα.
Δεκάδες εμπορικά πλοία ή πετρελαιοφόρα στο πλάι τους είχαν την φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ του ελληνικού στόλου, η οποία τα προστάτευε από οποιαδήποτε απειλή.
Τα πρώτα «kill marks» φορέθηκαν στην ελληνική φρεγάτα στις 7 Ιουλίου, όταν με διπλό χτύπημα κατέρριψε Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη- καμικάζι των Ανταρτών της Υεμένης.
Τότε έγινε ευρέως γνωστό και το anti-drone σύστημα «Κένταυρος» που κατασκεύασε το τμήμα έρευνας και τεχνολογίας της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας κι έχει τοποθετηθεί στην φρεγάτα Ψαρά(έχει κατασκευαστεί στα Ελληνικά Ναυπηγεία), ακριβώς πάνω από την γέφυρα του πλοίου.
Το Ψαρά ήταν δίπλα και στο δεξαμενόπλοιο Sounion, ελληνικών συμφερόντων πλοίο, που είχε χτυπηθεί από τους αντάρτες Χούθι.
Όταν ο καπετάνιος και η εταιρεία ζήτησαν τη συνδρομή από τις «Ασπίδες», το Ελληνικό πολεμικό πλοίο έσπευσε.
Και κατά τη διάρκεια της ρυμούλκησης του φλεγόμενου επί σχεδόν έναν μήνα Sounion, το Ψαρά ήταν εκεί.
Η ρυμούλκηση και μεταφορά του φλεγόμενου τάνκερ με τους 150.000 τόνους αργού πετρελαίου, ήταν ένα στοίχημα για την Ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»
Η διαρροή 150.000 πετρελαίου θα σήμαινε μια τεράστια καταστροφή για την βιοποικιλότητα του βυθού στην Ερυθρά θάλασσα και τους κοραλλιογενείς υφάλους.
Η πιο δύσκολη όμως νύχτα για την φρεγάτα «ΨΑΡΑ» ήταν στον Κόλπο του Άντεν, με το πλοίο να βρίσκεται συνεχώς σε «κόκκινο» συναγερμό και το σύνολο του πληρώματος σε θέσεις μάχης, καθώς είχε να αντιμετωπίσει ένα μπαράζ επιθέσεων όχι μόνο από το σμήνος drones των Χούθι τις πρώτες πρωινές ώρες αλλά και τους βαλλιστικούς πυραύλους που στόχευαν το υψηλής επικινδυνότητας εμπορικό πλοίο, την συνοδεία και προστασία του οποίου είχε αναλάβει η φρεγάτα του ελληνικού Στόλου και μάλιστα με μεγάλο κίνδυνο καθώς το πλοίο είχε αποπλεύσει από το ισραηλινό λιμάνι της Χάιφας και παρέμενε στόχος .
Στις 25 Σεπτεμβρίου την επιχείρηση ανέλαβε η φρεγάτα «Σπέτσαι» η οποία ολοκλήρωσε επίσης με επιτυχία το έργο της και επέστρεψε στο Ναύσταθμο στις 23 Δεκεμβρίου 2024.
Σίγουρα οφείλουμε σεβασμό και τιμούμε τους άνδρες του Πολεμικού Ναυτικού μας. Είμαστε περήφανοι για το θάρρος και τη ναυτοσύνη τους .
Όμως οι κίνδυνοι που διατρέχουν τα παιδιά του λαού μας είναι πολλοί μεγάλοι…..
Η απόφαση αποστολής φρεγατών στην Ερυθρά θάλασσα αφορά την «τη γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας» και αποτελεί υποχρέωση -δέσμευση για εμάς .
Απόφαση όμως που έχει δεχθεί ισχυρές αντιρρήσεις καθώς παράλληλα εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των εφοπλιστών (Ελλήνων και ξένων) ενώ κάθε ημέρα παραμονής στην Ερυθρά κοστίζει 500.000 ευρώ….
Από την άλλη πλευρά πάντα υπάρχει ο κίνδυνος της εμπλοκής της χώρας σε ιμπεριαλιστικούς πολέμους …
Πηγή: Εφημερίδα «το Βήμα»22/09/2024
Με στοιχεία από το ΑΠΕ- ΜΠΕ
Βασιλείου Χριστίνα – Β1



