Αναζητήσεις
Για τα 200 Χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821

Κηφισός : Όχι απλά ένα ποτάμι….

ΑΠΟ: 5ο ΛΥΚΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ - Ιουν• 13•25

250110171729_kifisos-1

Η λύση για τον  Κηφισό : Γκρεμίστε  τα όλα και να ξαναγίνει ποτάμι!!!

Ο ποταμός Κηφισός στην αρχαιότητα λατρευόταν σαν θεός στο Αμφιάρειο του Ωρωπού σε κοινό βωμό μαζί με τον Αχελώο, τις νύμφες και τον Πάνα.Εικόνα1

Επίσης λέγεται πως Κηφισός εγκλώβισε τη νύμφη Λειριόπη στα νερά του κι έτσι γεννήθηκε ο Νάρκισσος. Επιπλέον, ο Κηφισός θεωρείται ο τόπος απαγωγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα.

 

Κατά τη μυθολογία  ο Κηφισός ήταν γιος του Ωκεανού και της Τηθύος και λατρεύτηκε ως ημίθεος από τους κατοίκους της Αττικής καθώς τα πλούσια , καθαρά νερά του υδροδοτούσαν την περιοχή.

Ο Κηφισός είναι ο κυριότερος ποταμός της Αττικής και την διατρέχει μεταξύ των βουνών του Αγχεσμού και του Αιγάλεω, περνάει από τον Ελαιώνα και χύνεται στο Σαρωνικό, αφού συγ­κεντρώνει τα περισσότερα νερά που τρέχουν από την Πεντέλη, την Πάρνηθα και το όρος Αιγάλεω.

Ο Κηφισός από τα αρχαία χρόνια ήταν ιερός για τους Αθηναίους και πολύ σημαντικός για τη ζωή τους στην ύπαιθρο της Αττικής γης. Τον είχαν θεοποιήσει και γίνονταν πολλές μικρές γιορτές για να τον τιμήσουν. Τον λάτρευαν γιατί έκανε εύφορες τις περιοχές που διέτρεχε και κυρίως την περιοχή του Ελαιώνα που ήταν πολύ σημαντική για τους Αθηναίους

Οι πηγές του βρίσκονται στις ΒΔ υπώρειες της Πεντέλης και της Πάρνηθας , το μήκος της κοίτης του είναι 20 χιλιόμετρα και η έκταση της λεκάνης 400 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Τα τελευταία όμως 60 χρόνια η υποβάθμισή του είναι ορατή από τα  βιομηχανικά απόβλητα, τις αυθαιρεσίες , τις εκχερσώσεις , την έλλειψη κάθε είδους νομικής προστασίας χωρίς καμία ζώνη προστασία για τον Κηφισό και τους παραποτάμους του.

Παράλληλα πάντα υπάρχει ο κίνδυνος υπερχείλισής του για εμάς που κατοικούμε ….στην άγρια Δύση….

Η Λεωφόρος Κηφισού είναι κεντρικός οδικός άξονας των Αθηνών. Με μήκος 14 χλμ, ξεκινά από την περιοχή της Κηφισιάς καταλήγοντας στον Φαληρικό όρμο, όπου και συνδέεται με τη Λεωφόρο Ποσειδώνος. Ενώνει κατακόρυφα τον Βόρειο Τομέα Αθηνών με τον Πειραιά.

Από την άλλη πλευρά ο αυτοκινητόδρομος που δημιουργήθηκε ως υποχρέωση για τους Ολυμπιακούς του 2004 ελάχιστα συντελεί στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση καθώς «το ποτάμι» είναι μονίμως κλειστό …

O αυτοκινητόδρομος δέχεται 6.000 αυτοκίνητα, εάν είναι περισσότερα υπάρχει τεράστιο πρόβλημα.

Η σύγχρονη τάση στις μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου είναι να επαναφέρουν στην πρότερη κατάσταση τα ποτάμια που τσιμέντωσαν.

Και ο Κηφισός είναι μία ιδανική περίπτωση για κάτι τέτοιο.

Ένα ποτάμι που στα αρχαία χρόνια λατρεύτηκε ως θεότητα (το άγαλμά του είναι μεταξύ των κλεμμένων του Παρθενώνα), που αποτέλεσε πηγή ζωής και αισθητικής απόλαυσης για τους Αθηναίους και τους περιηγητές του προηγούμενου αιώνα, καταδυναστεύει τη ζωή των οδηγών.

Ο λόγος για τις μελέτες που μιλούν για την επιστροφή του Κηφισού στην πρότερη κατάστασή του. Να ξαναγίνει δηλαδή το ποτάμι της Αθήνας. Μπορεί  να ακούγεται ανέφικτο όμως υπάρχουν πολλά και σημαντικά παραδείγματα σε μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο ποταμός Cheonggyecheon στην Σεούλ της Νότιας Κορέας, το κυκλοφοριακό πρόβλημα της οποίας είναι πολλαπλάσιο της Αθήνας.. Το ποτάμι αυτό είχε βίο παράλληλο με τον Κηφισό, καθώς καλύφθηκε με τσιμέντο και έγινε μία υπερυψωμένη λεωφόρος με 12 λωρίδες.

Ένας δήμαρχος με οικολογικές ευαισθησίες και σύγχρονες ιδέες που εκλέχτηκε το 2002 προχώρησε την ιδέα της επαναφοράς του ποταμού, η οποία και τελικά έγινε με καθολικό γκρέμισμα των υποδομών της λεωφόρου. Σήμερα το ποτάμι αυτό αποτελεί ένα από τα κύρια αξιοθέατα της Σεούλ αλλά και τόπος αναψυχής για τους κατοίκους της, φέρνοντας παράλληλα σημαντική οικονομική και οικιστική ανάπτυξη.

Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν σε αρκετές πόλεις τις Ε.Ε.

Η Μαδρίτη είναι μία από αυτές, με τον ποταμό Μανθανάρες να καλύπτεται από έναν μεγάλο αυτοκινητόδρομο στις δύο όχθες του. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 οι αυτοκινητόδρομοι υπογειοποιήθηκαν και το ποτάμι αποδόθηκε πάλι στους κατοίκους του για ατέλειωτες ώρες διασκέδασης και αναψυχής.

Η Βιέννη και το Όσλο επίσης έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια μία προσπάθεια να απελευθερώσουν τα ποτάμια και τα ρέματα από τον εγκιβωτισμό τους και να τα παραδώσουν στην φυσική τους μορφή.250110171733_Kifisos-2download

Ίσως κάτι τέτοιο πρέπει να γίνει και με το δικό μας ποτάμι.

Εάν πραγματοποιηθούν διάφορες μελέτες που προβλέπουν πχ επέκταση της περιφερειακής Αιγάλεω, της περιφερειακής Υμηττού, επέκταση της λεωφόρου Κύμης, αυτοκινητόδρομος Ελευσίνας- Οινόφυτα, κέντρο Logistics στη Φυλή ώστε να απομακρυνθούν τα φορτηγά , υπόγειο τούνελ στην Ηλιούπολη κλπ.

Αντί να είναι αποθετήριο αποβλήτων και μπάζων ίσως θα έπρεπε να ξαναγίνει ποτάμι, με ποδηλατόδρομο, φυτά και πράσινο  καθώς είναι και ένα φυσικό κλιματιστικό για την Αθήνα.

Χρειάζεται αποφασιστικότητα και συναίνεση.

Όσο για την τύχη του αυτοκινητόδρομου , είναι γνωστό σε όλους ότι τις περισσότερες ώρες της ημέρας είναι κλειστός , αδιάβατος  και ο καθημερινός γολγοθάς των οδηγών…

99ea8e6aaa1343579393588a294e1207

Πηγές: Με στοιχεία  και φωτογραφίες από τις ιστοσελίδες : Newsauto και Oneman                                               Καλογήρου Ειρήνη – Γ2

Όροι Χρήσης schoolpress.sch.gr | Δήλωση προσβασιμότητας
Top