Δυσλεξία: μύθοι και πραγματικότητα

δυσλεξιαΗ δυσλεξία είναι μία μαθησιακή δυσκολία που παρουσιάζουν τα παιδιά όταν διαβάζουν, γράφουν ή προσπαθούν να μάθουν πράγματα αλλά δεν επηρεάζει την ευφυΐα, τη φαντασία και τη δημιουργική ικανότητά τους. Έχει να κάνει με τη δυσκολία ανάπτυξης της αναγνωστικής τους ικανότητας. Μπορεί να δυσκολεύονται στην παραγωγή ήχων, στο σχηματισμό προτάσεων, στην κατανόηση και επεξεργασία πληροφοριών, στο λεξιλόγιο. Κανείς δεν ξέρει ακριβώς πως ορίζεται αυτή η διαταραχή για αυτό και κάθε παιδί που την έχει χρειάζεται ατομική προσέγγιση, ενώ η μελέτη και η παρακολούθηση των συμπτωμάτων που παρουσιάζει παίζουν καθοριστικό ρόλο. Τα συμπτώματα διαφέρουν από παιδί σε παιδί. Το δυσλεξικό παιδί αποπροσανατολίζεται εύκολα, είναι αφηρημένο, μπορεί να παρουσιάσει αντιστροφή γραμμάτων, δυσκολία στον καθορισμό χρόνου, κακή αίσθηση της κατεύθυνσης κ.ά. Τα δυσλεξικά παιδιά σκέφτονται με εικόνες, με γνωστά πράγματα και κάθε λέξη τη «ζωγραφίζουν» στο μυαλό τους.

Το πιο εύκολο λοιπόν για ένα δυσλεξικό παιδί είναι να διαβάζει και να επαναλαμβάνει τη λέξη που το οικείο οικογενειακό του περιβάλλον χρησιμοποιεί συνήθως, παρά αυτή που διαβάζει. Για παράδειγμα ο Απόστολος, μαθητής της β΄ δημοτικού, σε ένα μάθημα που έγραφε στο βιβλίο «τσάντα για ψώνια», επαναλάμβανε και διάβαζε συνεχώς «σακούλα για ψώνια». Αυτό συνέβαινε γιατί στο σπίτι του όταν έλεγαν τσάντα εννοούσαν εκεί που βάζουν το πορτοφόλι, τα κλειδιά, ή τη σχολική τσάντα. Όταν ο Απόστολος πήγαινε για ψώνια με τη μητέρα του εκείνη του έλεγε πάντα «βάλε τα ψώνια στη σακούλα». Τι πιο εύκολο λοιπόν για τον Απόστολο από το να διαβάζει και να επαναλαμβάνει τη λέξη που χρησιμοποιούσαν συνήθως; Ένας άλλος τρόπος να καταλάβετε αν τίθεται θέμα μαθησιακής δυσκολίας και δε δυσλεξίας, είναι όταν το παιδί διαβάζει αργά και συλλαβίζει, κρατάει πολύ κοντά το βιβλίο ή δείχνει τις λέξεις με τα δάχτυλα, μπερδεύει τα γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους. Ακόμα, το δυσλεξικό παιδί δεν χρησιμοποιεί τελείες, κόμματα και δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει. Δεν αντιγράφει σωστά από τον πίνακα, κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη, δυσκολεύεται να βάλει στη σειρά τους μήνες, τις ημέρες, τις χρονιές ή ακόμα και να κάνει αριθμητικές πράξεις. Έχει μεγάλη δυσκολία στη συγκέντρωση και όταν διαβάζει χάνει τη σειρά του στο κείμενο.

Η δυσλεξία είναι συνήθως κληρονομική. Λέγεται ότι εμφανίζεται πιο συχνά στα αγόρια. Στην πραγματικότητα εμφανίζεται σε ίδιο ποσοστό και στα δύο φύλα. Επίσης, η νοημοσύνη των δυσλεξικών παιδιών κυμαίνεται σε μέσα φυσιολογικά με ανώτερα του φυσιολογικού επίπεδα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για μαθησιακή δυσκολία ή δυσλεξία πριν το παιδί πάει σχολείο. Σαφής διάγνωση δεν μπορεί να γίνει πριν το παιδί συμπληρώσει τη φοίτηση στο πρώτο τρίμηνο της Β΄ δημοτικού καθώς αρκετά παιδιά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να κατακτήσουν τις αρχές της ανάγνωσης και της γραφής.

Αν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας έχει δυσλεξία και αφού πάρετε πληροφορίες από τη δασκάλα του, απευθυνθείτε σε έναν ειδικό και ενημερωθείτε για τα εκπαιδευτικά προγράμματα που εφαρμόζονται με σκοπό τη διάγνωση και την αποκατάσταση μαθησιακών δυσκολιών και δυσλεξίας. Ενημερώστε τους δασκάλους και ζητήστε να διαμορφώσουν το πρόγραμμα διδασκαλίας στο σχολείο για να βοηθήσουν το παιδί και φροντίστε να του παρέχεται ό,τι χρειάζεται, από ειδικά βιβλία μέχρι υποστήριξη! Βοηθήστε το ζωγραφίζοντας εικόνες που αντιστοιχούν στα γράμματα που μπερδεύει. Να του μιλάτε χωρίς να χρησιμοποιείτε πολύπλοκες προτάσεις και γλώσσα που θα του είναι δύσκολο να επεξεργαστεί. Να του διαβάζετε συχνά και δυνατά διατυπώνοντας μετά απλές ερωτήσεις σχετικές με ό,τι διαβάσατε. Ενθαρρύνετέ το να ζωγραφίζει και να γράφει από τα αριστερά προς τα δεξιά και με μικρά γράμματα για να μην μπερδεύεται με τα κεφαλαία. Προσπαθήστε να μετράτε μαζί του, χρησιμοποιώντας παραδείγματα ή αντικείμενα για να κατανοεί μαθηματικές έννοιες. Μάθετέ το να οργανώνει την καθημερινότητα του σε όλα τα επίπεδα, πχ. να ντύνεται με κάποια σειρά, να κουμπώνει τα κουμπιά του, να δένει τα κορδόνια του. Προσπαθήστε να του μάθετε να ξεχωρίζει την αριστερή από τη δεξιά πλευρά του σώματος. Μην υπογραμμίζετε τα λάθη του, έτσι αποθαρρύνεται. Το δυσλεξικό παιδί δεν προοδεύει με αυστηρότητα και τιμωρία, χρειάζεται σωστή παρέμβαση και λεπτούς χειρισμούς για τη βελτίωση των δυσκολιών του. Να είστε υποστηρικτικοί και να αποφεύγετε τις προτροπές του τύπου «αφού ήξερες τον κανόνα γιατί το έγραψες λάθος;». Ως γονείς παιδιού με μαθησιακή δυσκολία θα πρέπει να αποδεχτείτε πως το μικρό σας δυσκολεύεται στην κατάκτηση της ορθογραφικής και αναγνωστικής ικανότητας, στην κατανόηση κανόνων και στις μαθηματικές δεξιότητες. Προσπαθήστε να τον ενθαρρύνετε και να τον αποφορτίσετε αν νιώθει «υπεύθυνος» για τις δυσκολίες του, ώστε να μην αποκτήσει αισθήματα ενοχής. Σε κάθε περίπτωση, φροντίστε σαν γονείς να τονώσετε τα δυνατά του σημεία για να μη νιώσει ότι η κατάσταση δεν είναι αναστρέψιμη.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης