
Ο Άγιος Βασίλης, γνωστός σε παιδιά και ενηλίκους, πρωταγωνιστεί την περίοδο της Πρωτοχρονιάς και των Χριστουγέννων. Η γνωστή φυσιογνωμία του με κόκκινη στολή, λευκή γενειάδα, στρογγυλά γυαλάκια, πάντα χαμογελαστός με το σάκο με τα δώρα ή πάνω σε έλκηθρο που το σέρνουν τάρανδοι, τον έχει κάνει τον πλέον αγαπημένο ήρωα των παιδιών τις ημέρες των εορτών, ακόμη και σε χώρες μη χριστιανικές. Ποια είναι όμως η προέλευσή του;
Προέρχεται από τον γερμανικό θεό Odin.
Αρκετοί αναλυτές πιστεύουν πως στη Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, ο μύθος του Άγιου Βασίλη είναι γεμάτος από στοιχεία της παγανιστικής γερμανικής και κελτικής μυθολογίας και έχει επηρεαστεί από τον γερμανικό θεό Odin.
Σε κάποιες χώρες, ο Άγιος Βασίλης ταυτίζεται με τον Άγιο Νικόλαο.
Κατά την παράδοση, ο Άγιος Νικόλαος υπήρξε προστάτης των φτωχών. Έδινε δώρα σε παιδιά και απόρους, συνήθως στα κρυφά, χωρίς να αποκαλύπτει την ταυτότητά του. Γι” αυτό στη Δύση η γιορτή του Αγίου Νικολάου, που λέγεται Santa Claus (σύντμηση του Santa Nicolaus), συνδέεται με τα Χριστούγεννα και με την ανταλλαγή δώρων που γίνεται τότε. Αυτά μας θυμίζουν τον Άγιο Βασίλη, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα.
Η οπτικοποιημένη εκδοχή πρωτοεμφανίστηκε στο περιοδικό «Harper’s Weekly» το 1863.
Το 1931 η γνωστή αμερικάνικη εταιρεία αναψυκτικών Coca-Cola σε μία διαφημιστική καμπάνια παρουσίασε τον Αϊ-Βασίλη. Ο Αϊ-Βασίλης, οφείλει, τόσο τη δημοφιλία του όσο και την ίδια του την εικόνα, στην Coca-Cola. Η μορφή του, η σύνδεσή του με τα χριστουγεννιάτικα οικογενειακά τραπέζια και τα δώρα, έχει τις ρίζες της, στη Δύση τουλάχιστον, σε μια υπερ-επιτυχημένη διαφήμιση του διάσημου αναψυκτικού.
Βασικός στόχος της καμπάνιας ήταν να διαλυθεί η αποκλειστική σύνδεση του αναψυκτικού με το καλοκαίρι και τη ζέστη. Το σλόγκαν μάλιστα ήταν «η δίψα δεν έχει εποχή». Το 1930, έγινε το επόμενο βήμα: ο καλλιτέχνης Fred Mizen δημιούργησε έναν Αϊ-Βασίλη να πίνει ένα μπουκάλι Coca-Cola μέσα σε ένα πολυκατάστημα.