
Κατά τη διάρκεια του Ά τετραμήνου στο μάθημα “Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων” πραγματοποιήθηκε έρευνα των μαθητών/τριών του τμήματος Α1 με θέμα “Το σχολείο που ονειρεύομαι” με σκοπό να ανιχνεύσουν τις απόψεις των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για το ιδανικό σχολείο. Οι ερωτήσεις δημιουργήθηκαν ομαδικά. Mε τη βοήθεια των καθηγητριών τους έφτιαξαν το ερωτηματολόγιο σε φόρμες της google και διανεμήθηκε μέσω των ηλεκτρονικών τάξεων σε όλο το σχολείο. Η συμμετοχή ήταν ανώνυμη και προαιρετική.
Ερωτήσεις αποτελέσματα και σχολιασμός
Δεχθήκαμε πολλά συγχαρητήρια από μαθητές τόσο για την ιδέα και την πρωτοβουλία όσο και για την μέθοδο της υλοποίησης και το περιεχόμενο των ερωτήσεων. Μέσα στα σχόλια που λάβαμε, ήταν αρκετές οι προτάσεις ώστε τα αποτελέσματα αυτά να αξιοποιηθούν με κάποιο τρόπο.
Από το συνολικό μαθητικό δυναμικό που αριθμεί 224 μαθητές το ερωτηματολόγιο απαντήθηκε από 143. Η πλειοψηφία των απαντώντων ανήκε στα κορίτσια με ένα προβάδισμα 13,2%.
Μαθήτριες και μαθητές δήλωσαν πως θα επιθυμούσαν σχολείο καθαρό και λειτουργικό συγκεντρώνοντας την πλειοψηφία των απόψεων με 32.66% και 37% αντίστοιχα. Θεωρούν ότι χρειάζεται ένα σχολείο πρωτίστως χώρους άθλησης και εργαστήρια με 38,5% και 34,3% καθώς επίσης αίθουσες πολλαπλών χρήσεων (11,9%), βιβλιοθήκη (9,8%), τραπεζαρία εστίασης, μεγαλύτερα προαύλια με παγκάκια, καθώς και καλύτερη συνεργασία με τους καθηγητές (1,4%).
Σχετικά με το ιδανικό σχολείο, τα παιδιά θεωρούν στη συντριπτική πλειοψηφία των 85.3% ότι οι διάφορες δραστηριότητες όπως για παράδειγμα μουσική, αθλήματα θα έκαναν πιο ενδιαφέρουσες τις διδακτικές ώρες.
Πιστεύουν ακράδαντα ότι το σχολείο θα πρέπει να είναι προσβάσιμο σε Άτομα με Αναπηρίες (79%) και σχετικά με αυτό προτείνουν (στο 62,37%) κατάλληλες υποδομές όπως ράμπες, μεγαλύτερα και λειτουργικά ασανσέρ, τουαλέτες με χειρολαβές, παγκάκια, ευρύχωροι διάδρομοι. Μαθητές και μαθήτριες ( 12,7%) προτείνουν ακόμα καθηγητές με εξειδίκευση σε νοηματική, καθηγητές παράλληλης στήριξης και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Ένα ποσοστό της τάξεως του 10,8% αναφέρεται σε ισότητα, σεβασμό, δημιουργία κλίματος συμπερίληψης, κατανόηση, προτεραιότητα, ελαστικότητα και συζήτηση εντός και εκτός τάξεων σχετικά με θέματα που αφορούν την αναπηρία.
Θεωρούν ότι το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) στη συντριπτική τους πλειοψηφία με 72% είναι πολύ βοηθητικό. Επιπροσθέτως, το 67.1% θεωρεί ότι το σύστημα εισαγωγής των μαθητών/τριών στις ανώτερες σχολές δεν χρειάζεται να αλλάξει. Στον αντίποδα ένα 32,9% πιστεύει πως ο τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα έπρεπε να αλλάξει. Προτείνουν την κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων, εισαγωγικές εξετάσεις για τη συγκεκριμένη σχολή επιλογής τους, μείωση των μορίων των βάσεων εισαγωγής και μείωση της ύλης. Επιπλέον, κατάργηση της τράπεζας θεμάτων κατά τη διάρκεια των προηγούμενων ετών φοίτησης. Κάποιοι άλλοι προτείνουν να λαμβάνεται υπόψη η επίδοσή τους κατά τη διάρκεια και των τριών τάξεων του λυκείου. Υπάρχουν μαθητές που υποστηρίζουν πως οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ, ακριβώς επειδή έχουν ήδη ασχοληθεί με μαθήματα της ειδικότητας που τους ενδιαφέρει, να προηγούνται στην επιλογή τους από τις σχολές. Αρκετούς μαθητές και μαθήτριες φαίνεται να τους απασχολεί το οικονομικό κομμάτι που αφορά τόσο την προετοιμασία αλλά και τη φοίτηση σε μία σχολή μακριά από την περιοχή μόνιμης διαμονής τους και κάποια από αυτούς προτείνουν τη δυνατότητα διεκδίκησης υποτροφιών. Προτείνεται ακόμα η αναβάθμιση και επικαιροποίηση του περιεχομένου των βιβλίων που διδάσκονται, καθώς επίσης και τροποποίηση της ύλης. Υπάρχουν μαθητές που συγκρίνουν το σύστημα εισαγωγής στις ανώτερες σχολές της χώρας, με άλλες χώρες του εξωτερικού, καθώς επίσης μαθητές που ζητούν την κατάργηση των ιδιωτικών σχολείων και της ανάγκης παρακολούθησης επιπλέον μαθημάτων σε φροντιστήρια.
Τέλος. στην πλειονότητά τους με ποσοστό 88.1% νιώθουν ότι το σχολείο παίζει σημαντικό ρόλο στην κοινωνικοποίηση των νέων, δηλώνοντας ότι έχει βοηθήσει τους ίδιους πολύ έως πάρα πολύ σε ένα 44,4%, μέτρια σε ένα 36,8% έναντι στο 18,3% που θεωρεί ότι δεν τους έχει βοηθήσει ιδιαίτερα.
Αποτελέσματα της έρευνας των μαθητών/τριών του τμήματος Α1, σε συνεργασία με την καθηγήτριά τους κα Κασαπίδη