EUROPEAN HEART PROJECT

Της Εύης Αναστασιάδη από το Γ4′

13

 

 

Το σχολείο μας, το 1ο Γυμνάσιο Ραφήνας, συμμετέχει για δεύτερη χρονιά, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής, το 3ο ΕΚ Ανατολικής Αττικής καθώς και με πανεπιστημιακά ιδρύματα  σε ένα καινοτόμο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus με τίτλο: «The European Heart Project» ή αλλιώς «Τα νιάτα για η Δημοκρατία»! 

Ας δούμε όμως περι τίνος πρόκειται:

Η Ευρώπη, τα τελευταία χρόνια ήρθε αντιμέτωπη με πολλά βασικά ανθρωπιστικά ζητήματα με κορυφαίο, την προσφυγική κρίση. Πολλοί Ευρωπαίοι πολίτες επέλεξαν στρατηγικές αποκλεισμού και απαξίωσης για να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις. Το πρόγραμμα «The European Heart Project» γεννήθηκε και σχεδιάστηκε με σκοπό να βοηθήσει τους πολίτες να αναπτύξουν νέες δεξιότητες που είναι θεμελιώδεις για τη δημοκρατική συμπεριφορά. Έχοντας ως αφετηρία την πεποίθηση ότι οι άνθρωποι πρέπει να σκέφτονται και να ενεργούν όχι μόνο με το μυαλό αλλά και με την καρδιά, οι τρεις χώρες μέλη του   προγράμματος βασισμένες στην κοινωνική, πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά μαθαίνουν του νέους να επιλέγουν τις πιο ορθές στρατηγικές  για την εκπλήρωση των αναγκών τους με μοναδικό στόχο το κοινό καλό.

Το πρόγραμμα European Heart program έχει βασιστεί στις Πέντε Βασικές Ανάγκες σύμφωνα
με τον William Glasser, οι οποίες είναι οι εξής:

  1. Ασφάλεια και Επιβίωση
  2. Ελευθερία
  3. Αγάπη και αποδοχή
  4. Δύναμη και Επιρροή
  5. Διασκέδαση

 

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Προκειμένου οι νέοι να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν ακόμη καλύτερα τα επείγοντα ζητήματα του παρόντος και του μέλλοντος, είναι σημαντικό να αναπτύξουν περαιτέρω τις δημοκρατικές δεξιότητές τους με σύγχρονο τρόπο:

• να αναλάβουν την ευθύνη για τον εαυτό τους και τους άλλους,
• να προσεγγίσουν με ενσυναίσθηση τον εαυτό τους και τους άλλους
• να ασχοληθούν με ερωτήματα για τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα,
• να είναι σε θέση να ενημερώνονται , να διαμορφώνουν γνώμη, και να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία.

Οι τρεις χώρες του προγράμματος η Αυστρία, η Ελλάδα και η  Γαλλία συνεργάζονται με σκοπό την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων και τη δημιουργία διδακτικού υλικού μέσα από μαθήματα ιστορίας και πολιτικής.

Το έργο ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2020.

Τα πρώτα προϊόντα ολοκληρώθηκαν το καλοκαίρι του 2021 αλλά η πρώτη πραγματική συνάντηση πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 στην περιοχή PH Styria του Γκρατς. Εκεί, 15 εκπαιδευτικοί από τις τρεις χώρες εταίρους (Αυστρία, Ελλάδα, Γαλλία) συνεργάστηκαν για τρεις ημέρες πάνω στα ιστορικά επεισόδια που είχαν ήδη ετοιμάσει, αλλά και στις προετοιμασίες για τα επόμενα προϊόντα, τα οποία ήταν  απαραίτητα για τη δημιουργία βίντεο σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ευρωπαϊκές αξίες. Εκτός από τις οδηγίες για τη δημιουργία σεναρίων, δούλεψαν στη δημιουργία μαριονετών για κουκλοθέατρο και στην παρουσίαση κουκλοθέατρου σε εκπαιδευτικές συνεδρίες.

 15

 

Τον Μάιο του 2022, οι νέοι γύρισαν τα βίντεο τους σε επιλεγμένα ιστορικά επεισόδια στο κινηματογραφικό στούντιο στο PH Styria και ηχογράφησαν τα κείμενα σε διάφορες γλώσσες (αγγλικά, γερμανικά, ελληνικά, γαλλικά). Η χώρα μας ασχολήθηκε με ένα από τα σημαντικότερα ιστορικά επεισόδια στη σύγχρονη Ελληνική ιστορία.

14

Έπειτα από αρκετή προσπάθεια και ομαδική δουλειά τα παιδιά, μαθητές από τρία διαφορετικά σχολεία της Ραφήνας (1ο Γυμνάσιο Ραφήνας, ΓΕΛ Ραφήνας και ΕΠΑΛ) κατάφεραν να αναπαριστήσουν, σε μορφή κουκλοθέατρου, την νύχτα τις 3ης Σεπτεμβρίου 1843. Μια νύχτα που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πορεία της Ελλάδας αλλά και της Δημοκρατίας. Πρωταγωνιστές η Βασίλισσα Αμαλία, ο Στρατηγός Δημήτριος Καλλέργης, η Κυρία των Τιμών Ρόζα Μπότσαρη και ο Λάμπρος, ένας μικρός Νερουλάς σε κείμενα της φιλολόγου του σχολείου μας κ. Βασιλικής Πατσιάδου.

16

Τον Ιούλιο του 2022 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη συνάντηση στην Ρόδο με μια καινούρια εργασία για του νέους. Ένα διαδραστικο ομαδικό επιτραπέζιο παιχνίδι  με επεκτάσεις πληροφορικής για μαθητές από όλες τι χώρες. Σκοπός είναι η εκμάθηση  βασικών δεξιοτήτων  όπως είναι η κριτική σκέψη και η κατανόηση κοινών αξιών που θα αποτελέσουν σημαντικό στήριγμα στις ζωές των παιδιών.

Το Δεκέμβριο του 2022 για πρώτη φορά το επιτραπέζιο παιχνίδι του προγράμματος Heart, για τη δημιουργία του οποίου συνεργάστηκαν με τους εκπαιδευτικούς των άλλων χωρών ο Διευθυντής μας κ. Βασίλειος Χαρτζουλάκης και οι καθηγήτριες του σχολείου μας κ. Βασιλική Πατσιάδου και κ. Άννα Σαμαρά, μπήκε πρώτη φορά στις σχολικές τάξεις δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να αναλάβουν ρόλο ενεργού και υπεύθυνου πολίτη μέσα από τις αρχές και τα ιδανικά της Δημοκρατικής Ευρώπης, με σεβασμό στον άνθρωπο και τις ανάγκες του καθώς και στο περιβάλλον.

17

Το όραμά των ανθρώπων του προγράμματος είναι ένας καλύτερος κόσμος όπου κανένας άνθρωπος δεν ντροπιάζει, απειλεί ή εκμεταλλεύεται τον συνάνθρωπο του. Ένας κόσμος όπου ο καθένας έχει τη δυνατότητα επιλογής για το πώς να συμπεριφέρεται και έτσι επιλέγει συμπεριφορές που έχουν νόημα και εξυπηρετούν στο να ζήσουμε όλοι μια ζωή με ελευθερία και αξιοπρέπεια.

 

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Όσον αφορά την προσωπική μου εμπειρία, οφείλω να ομολογήσω το πόσο ευγνώμων είμαι που στάθηκα τυχερή ώστε να λάβω μέρος σε μια τόσο ξεχωριστή εμπειρία όπως είναι το ERASMUS. Το EUROPEAN HEART PROJECT, προσέφερε απλόχερα σε όλους εμάς τους νέους μια ευκαιρία να ενημερωθούμε για διάφορα ανθρωπιστικά ζητήματα και  παράλληλα να μάθουμε να είμαστε σωστοί πολίτες. Ωστόσο το σημαντικότερο πράγμα που διδαχτήκαμε ήταν το πως να είμαστε σωστοί άνθρωποι. Όλα αυτά επιτεύχθηκαν μέσα από εκδρομές, βόλτες και συναντήσεις έχοντας ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν φιλικοί δεσμοί ανάμεσα στους συμμετέχοντες.

18

Προσωπικά μέσω του προγράμματος κατάφερα να δεθώ κυρίως με τα παιδιά που ταξίδεψα μαζί αλλά και να δημιουργήσω απροσδόκητες φιλίες με ανθρώπους που μπορεί να μην συναντούσα ποτέ. Φιλίες τόσο γερές που κρατάνε ακόμα και τώρα που βρισκόμαστε μακριά ο ένας από τον άλλον.

19

Επιπροσθέτως, αποκομίσαμε ακόμα περισσότερα με το να μάθουμε για νέες κουλτούρες, τελείως διαφορετικές από τη δική μας και ταυτόχρονα να τους δείξουμε και εμείς οι ίδιοι σημαντικά πράγματα από τον πολιτισμό μας. Αγαπημένη μας ασχολία, τα παιχνίδια γλωσσών που γίνονταν καθημερινά από τα οποία καταφέραμε να αποκτήσουμε βασικές γνώσεις στις ξένες γλώσσες όπως ήταν τα γερμανικά τα ελληνικά και τα γαλλικά. Είχαμε επίσης την ευκαιρία να πάρουμε έστω και για λίγο μέρος στη καθημερινή τους ζωή που φάνταζε εντυπωσιακά διαφορετική, από το εκπαιδευτικό σύστημα μέχρι και τον τρόπο διασκέδασης τους. Θεωρώ, μάλιστα, πως αυτό ήταν που μας κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον ανάγκη εξερεύνησης κάτι καινούριου.

 

Πηγές:

https://european-heart.eu/

https://www.gymrafin.gr/newsite/blog/post-33/

 

 

.

Σχολιάστε

Top