Προγράμματα Erasmus+ και ο ρόλος τους στην κοινωνική και σχολική εκπαίδευση των μαθητών

Της Ηρώς Πάντζου από το Γ3′
1.Tι είναι το Erasmus+;
Το Erasmus+ είναι το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους τομείς της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας και του Αθλητισμού. Με σύνολο ύψους σχεδόν 28 δις ευρώ, το Erasmus προσφέρει, σε κάθε πρόγραμμα το οποίο είναι εκπαιδευτικά σχεδιασμένο από τα σχολεία τα οποία επιλέχθηκαν, εμπειρίες σε περισσότερους συμμετέχοντες και χρηματοδότηση σε σχέδια κινητικότητας και διακρατικής συνεργασίας.
2. Ποια είναι η δράση του Erasmus+;
Το Erasmus+:
Συμβάλλει στην προσωπική ανάπτυξη και ενίσχυση των δεξιοτήτων των συμμετεχόντων, τη συμμετοχή τους στους δημοκρατικούς θεσμούς και τις διαδικασίες, και την επιτυχή μετάβασή τους στην αγορά εργασίας.
Προάγει την υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και κατάρτιση χωρίς αποκλεισμούς, με την αξιοποίηση της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης μάθησης.
Υποστηρίζει τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης, κατάρτισης και νεολαίας, και προσφέρει ευκαιρίες συνεργασίας μεταξύ οργανισμών.
(Τα ισχύοντα προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΕ για την εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη νεολαία έληξαν στο τέλος του 2013, και το νέο πρόγραμμα ERASMUS+ έχει τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2014. Το νέο πρόγραμμα συνδυάζει όλα τα σημερινά προγράμματα της ΕΕ για την εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη νεολαία.)
3. Δυνατότητες του Erasmus+ προς τους φοιτητές και τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- Το Erasmus+ δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σε όλες τις βαθμίδες σπουδών (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό, διδακτορικό) να μετακινηθούν για σπουδές σε συνεργαζόμενο Ίδρυμα του εξωτερικού με πλήρη αναγνώριση για το διάστημα των σπουδών τους, από 3 μέχρι 12 μήνες. Οι προπτυχιακοί φοιτητές πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι τουλάχιστον στο 2ο έτος σπουδών τους.
- Παρέχεται ακόμη η δυνατότητα να πραγματοποιήσουν Πρακτική Άσκηση σε φορέα υποδοχής του εξωτερικού από 2 μέχρι 12 μήνες. Τη δυνατότητα πρακτικής άσκησης μπορούν να την αξιοποιήσουν οι φοιτητές από το πρώτο έτος των σπουδών τους.
- Τέλος το Erasmus+ παρέχει τη δυνατότητα στο διδακτικό και διοικητικό προσωπικό Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων να μετακινηθεί αντίστοιχα για διδασκαλία/επιμόρφωση σε φορείς του εξωτερικού.
4. Διαθέσιμες χώρες
Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ): Αυστρία, Εσθονία, Ιταλία, Πορτογαλία, Βέλγιο, Φινλανδία, Λετονία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Γαλλία, Λιθουανία, Σλοβακία, Κροατία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Σλοβενία, Κύπρος, Ελλάδα, Μάλτα, Ισπανία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Ολλανδία, Ουγγαρία, Σουηδία, Δανία, Ιρλανδία, Πολωνία.
5. Η βασική δράση στην σχολική εκπαίδευση
Η Δράση της μαθησιακής κινητικότητας προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης προσφέρει την ευκαιρία σε στελέχη σχολικών μονάδων και σε προσωπικό τοπικών ή περιφερειακών σχολικών αρχών να βιώσουν μια μαθησιακή εμπειρία σε μια άλλη χώρα. Οι μαθητές αλλά και οι καθηγητές μέσω των επιμορφωτικών δραστηριοτήτων που προσφέρουν τα σχέδια μαθησιακής κινητικότητας έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους. Δίνεται επίσης η δυνατότητα να βελτιώσουν τις γλωσσικές δεξιότητες, να έρθουν σε επαφή με μια νέα κουλτούρα και πολιτισμό και να αναπτύξουν το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας.
6. Ιστορία και ανάπτυξη
Το όνομα του προγράμματος προέρχεται από τον Ολλανδό φιλόσοφο Έρασμο, που είναι γνωστός ως αντίπαλος του δογματισμού, ο οποίος έζησε και εργάστηκε σε πολλά μέρη στην Ευρώπη για να διευρύνει τις γνώσεις του και να αποκτήσει νέες γνώσεις, και άφησε την περιουσία του στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία. Ταυτόχρονα, το όνομα Erasmus υπονοεί το Σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για την κινητικότητα των φοιτητών.
Το πρόγραμμα δημιουργήθηκε την περίοδο 1981-1986 μετά τις πιλοτικές ανταλλαγές σπουδαστών, και παρά το γεγονός ότι εγκρίθηκε επίσημα μόνο λίγο πριν από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 1987-1988, υπήρχε ακόμη η δυνατότητα για 3.244 μαθητές να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα Erasmus κατά το πρώτο έτος. Το 2006, πάνω από 150.000 φοιτητές, ή σχεδόν το 1% του ευρωπαϊκού πληθυσμού των φοιτητών, έλαβε μέρος. Το ποσοστό είναι υψηλότερο για τους πανεπιστημιακούς διδάσκοντες, καθώς η κινητικότητά τους μέσω του Erasmus ανέρχεται στο 1,9% του πληθυσμού των εκπαιδευτικών στην Ευρώπη, ή 20.877 άτομα.
Κατά τα τελευταία είκοσι χρόνια, πάνω από δύο εκατομμύρια φοιτητές έχουν επωφεληθεί από τις υποτροφίες Erasmus, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποσκοπούσε να φτάσει συνολικά τα 3 εκατομμύρια έως το 2012.
7. Συμμετοχή
Υπάρχουν επί του παρόντος πάνω από 4.000 ιδρύματα τριτοβάθμιας που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus μεταξύ των 33 χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus και από το 2007 πάνω από 5 εκατομμύρια φοιτητές είχαν λάβει μέρος. Κατά την περίοδο 2012-13 και μόνο, 270.000 συμμετείχαν, τους πιο δημοφιλείς προορισμούς από την Ισπανία, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Επίσης, την περίοδο 2018-19 είχε συμμετάσχει η Ελλάδα, η Πολωνία, η Τσεχία, η Ιταλία, η Ρουμανία και η Τουρκία, οι οποίες εξακολουθούν να συμμετέχουν μέχρι και σήμερα.
8. Προσωπική εμπειρία
Όσον αφορά την προσωπική μου εμπειρία, πιστεύω πως αυτό το πρόγραμμα είναι μια πολύ σημαντική ανάμνηση η οποία θεωρώ πως θα μπορούσε να στιγματίσει το κάθε άτομο το οποίο είχε την ευκαιρία να το συμμετάσχει και να το ζήσει. Πρώτα από όλα, γίνεσαι μέλος μιας ομάδας με παιδιά από το σχολικό σου περιβάλλον με τα οποία μπορεί να μην γνωριζόσασταν πριν το Erasmus+. Προσωπικά μέσω αυτού του προγράμματος γνώρισα καινούργια άτομα και έκανα καινούργιες φιλίες όπως και ο καθένας που πήρε μέρος θεωρώ, όσο με παιδιά από το σχολείο μας όσο όμως και με παιδιά από τις άλλες χώρες οι οποίες μας επισκέφθηκαν και με μερικά από τα οποία επικοινωνούμε μέχρι και σήμερα. Κατά την διάρκεια των διαθέσιμων μερών που διαθέτει το πρόγραμμα για κάθε χώρα ανάλογα με την κατανάλωση που μας παραχωρεί το πρόγραμμα, οι καθηγητές μας πήγαιναν εκπαιδευτικές εκδρομές ώστε να μάθουν οι ξένοι την ιστορία μας και να δουν από κοντά σημαντικά μας μνημεία. Το ίδιο βέβαια ίσχυε και για εμάς που είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε μέρη που δεν είχαμε δει πριν. Τέλος είχαμε την ευκαιρία να κοινωνικοποιηθούμε με τα παιδιά από τις άλλες χώρες, να μάθουμε για την δική τους κουλτούρα και τον τρόπο μάθησης στις χώρες τους καθώς και πολλά άλλα.
Σχολιάστε
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.



'
