Τα παιδιά έχουν ανάγκη από καθημερινή φυσική δραστηριότητα. Η φυσική δραστηριότητα βοηθά στην ανάπτυξη και βελτιώνει τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική υγεία. Οι έρευνες δείχνουν ότι στην εποχή μας η σημασία της άθλησης είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Θα προσθέταμε ότι είναι και σημαντικότερη από ποτέ.
Έχει παρατηρηθεί για παράδειγμα ότι τα αθλητικά δραστήρια παιδιά παρουσιάζουν πολύ μικρότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν αργότερα, ως ενήλικες, υψηλή πίεση, διαβήτη, καρκίνο του παχέος εντέρου, στεφανιαία νόσο, παχυσαρκία.
Επίσης είναι γνωστό πως η φυσική δραστηριότητα διώχνει το στρες. Πολλά από τα σημερινά παιδιά βιώνουν το στρες, την κατάθλιψη, και την νευρικότητα στον ίδιο ή και περισσότερο, κάποια , βαθμό από τους ενήλικες. Και επειδή η φυσική άσκηση βελτιώνει την υγεία, ένα παιδί με καλή φυσική κατάσταση έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι πιο ξεκούραστο και να παρουσιάζει μεγαλύτερη πνευματική διαύγεια.
Ακόμη και η μέτρια σωματική άσκηση έχει αποδειχτεί πως βελτιώνει τις δεξιότητες των παιδιών στην αριθμητική, στην ανάγνωση και στην απομνημόνευση. Μια έρευνα που έγινε στην Αγγλία πριν από λίγα χρόνια επιβεβαιώνει τα παραπάνω. Πήραν λοιπόν δυο τάξεις του δημοτικού ( της ε΄ συγκεκριμένα ) με ίδιες μαθητικές επιδόσεις. Η μια τάξη ακολούθησε ένα πρόγραμμα φυσικής αγωγής 6 ωρών εβδομαδιαίος. Η άλλη τάξη ακολούθησε το τυπικό πρόγραμμα του σχολείου. Μετά από 6 μήνες μέτρησαν ξανά τις σχολικές τους επιδόσεις και διαπίστωσαν ότι η τάξη που γυμνάζονταν περισσότερο βελτίωσε περίπου 30% τις επιδόσεις της αντίθετα από την άλλη που έμεινε στα ίδια από πριν την έρευνα επίπεδα.
Ο αθλητισμός συμβάλλει ακόμα τόσο στην ψυχολογική όσο και στην κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Οι αθλητικές δραστηριότητες συγκροτούν ένα σημαντικό μαθησιακό περιβάλλον για το παιδί. Ο αθλητισμός μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του αισθήματος αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης του παιδιού. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εδραιώνεται και αναπτύσσεται η θέση του ατόμου ανάμεσα στους συνομηλίκους του, καθώς και η αποδοχή του από αυτούς.
Ένας τρόπος για να κερδίσει το παιδί την αποδοχή των συνομηλίκων του είναι να διαπρέπει σε δραστηριότητες τις οποίες τα άλλα παιδιά έχουν σε μεγάλη εκτίμηση. Σύμφωνα με πολλές έρευνες τα παιδιά προτιμούν να ασχολούνται με τον αθλητισμό παρά με οτιδήποτε άλλο. Μια έρευνα που διεξήχθη στις Η.Π.Α. έδειξε ότι τα αγόρια και τα κορίτσια του γυμνασίου προτιμούν να διαπρέπουν στα αθλήματα παρά στα σχολικά μαθήματα. Η ίδια έρευνα αποκάλυψε πως ειδικά τα αγόρια του γυμνασίου προτιμούν να αποτύχουν στην τάξη παρά στον αγωνιστικό χώρο.
Επειδή ο αθλητισμός είναι σημαντικός για τα παιδιά, το να είναι καλά σε κάποιο άθλημα αποτελεί για αυτά ισχυρό κοινωνικό προσόν.
Ειδικά τα αγόρια χρησιμοποιούν τα αθλήματα και τα παιχνίδια ως μέσο σύγκρισης του εαυτού τους με τους φίλους τους. Τα παιδιά που διαθέτουν αθλητικές ικανότητες γίνονται πιο εύκολα αποδεκτά από τους συνομηλίκους τους και έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να γίνουν αρχηγοί ομάδων.
Τον καλό παίχτη τον θέλουν όλοι στην ομάδα τους. Τον σέβονται και τον υπολογίζουν.
Φανταστείτε τι θετικά αισθήματα αναπτύσσει ένα παιδί όταν βλέπει τόσους πολλούς ανθρώπους, και μάλιστα συνομήλικούς του, να του δείχνουν τέτοια εκτίμηση. Τα παιδιά αυτά συνήθως αποκτούν περισσότερες κοινωνικές δεξιότητες.
Πολλές φορές ο αθλητισμός κατηγορείται ότι είναι υπεύθυνος για τις κακές σχολικές επιδόσεις κάποιων παιδιών. Η συνηθέστερη απειλή ή και τιμωρία των γονιών προς τα παιδιά τους είναι να διακόψουν το άθλημα που κάνουν αν δεν φέρουν καλούς βαθμούς.
Δηλαδή το σταματούν από κάτι στο οποίο νιώθει καλά, έχει αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση, περνάει καλά, αποκτά κοινωνικές δεξιότητες, νιώθει αποδοχή, κοινωνικοποιείται, γυμνάζεται.
Οι έρευνες έχουν δείξει ότι ο αθλητισμός βελτιώνει τις σχολικές επιδόσεις και όχι ότι τις εμποδίζει. Το πρόβλημα ίσως βρίσκεται κάπου αλλού.
Πολλοί γονείς αναφέρουν ότι η απειλή διακοπής του αθλητισμού είναι το μόνο που «πιάνει» ώστε τα παιδιά να δραστηριοποιηθούν στο σχολείο.
Θα λέγαμε ότι είναι το μόνο που γνωρίζουν ότι «πιάνει».
Πραγματοποιώντας μια τέτοια απειλή δεν τιμωρούνται μόνο τα παιδιά αυτά αλλά και πολλοί άλλοι εμπλεκόμενοι με τον αθλητισμό όπως είναι οι προπονητές , οι παράγοντες , οι συμπαίχτες , η ομάδα (αν μιλάμε για ομαδικό άθλημα ) γενικότερα. Όλοι αυτοί ?επενδύουν? πάνω στο παιδί τις γνώσεις τους, την δουλειά τους , τα χρήματά τους (για να λειτουργήσει μια ομάδα χρειάζονται χρήματα). Διακόπτοντας το παιδί όλα αυτά μένουν μετέωρα.
Πρωταρχικός στόχος των γονιών, των προπονητών, των δασκάλων, των καθηγητών είναι να σπρώξουν τα παιδιά στον αθλητισμό. Όχι στον πρωταθλητισμό (αυτό είναι ένα άλλο κεφάλαιο ) αλλά στον αθλητισμό με την έννοια της διασκέδασης και της ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης.
Κάθε φυσική δραστηριότητα του παιδιού είναι πάρα πολύ σημαντική για την ζωή του και την εξέλιξή του. Φυσικά και δεν πρέπει να υποβαθμίζονται και οι άλλες δραστηριότητες (σχολείο, φροντιστήριο, ξένες γλώσσες, μουσικό όργανο κ.ά.). Όμως ας πάρουμε στα σοβαρά τη ρήση των αρχαίων «νους υγιής εν σώματι υγιή».