Οι μαθητές συμμετέχουν ως βασικοί παράγοντες στη λειτουργία του Σχολείου. Ενός Σχολείου, στο οποίο αποκτούν αξίες, στάσεις και δεξιότητες, ώστε να γίνουν πολίτες κριτικά σκεπτόμενοι και υπεύθυνοι. Πολίτες που σέβονται το περιβάλλον και την διαφορετικότητα. Πολίτες που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, που καινοτομούν, που ανταπεξέρχονται στις αλλαγές και τις δυσκολίες τις ζωής. Ενεργοί πολίτες.
ΘΕΜΑΤΑ που απασχολούν τους μαθητές, αφού τα επεξεργάζονται, τα δημοσιεύουν στο Περιοδικό τους. Έτσι τα συνειδητοποιούν και οι ίδιοι καλύτερα, αλλά και γίνονται γνωστά στους καθηγητές τους, στους γονείς τους, στο Δήμο τους, αλλά και στην ευρύτερη Εκπαιδευτική κοινότητα.
ΔΡΑΣΕΙΣ (π.χ. Εκπαιδευτικές εκδρομές, Αθλητική εβδομάδα, Συμμετοχή σε διαγωνισμό ψηφιακής δημιουργίας, κ.ά.) που πραγματοποιεί το Σχολείο κατά τη διάρκεια της Σχολικής χρονιάς δημοσιοποιούνται και γίνονται γνωστές στο ευρύτερο κοινό.
Οι μαθητές εντρυφώντας σε θέματα Πολιτιστικά, Αγωγής Υγείας και Περιβάλλοντος, που βρίσκονται στο εκάστοτε μάθημα, στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του Σχολείου, αλλά και σε θέματα που προτείνει το ΙΕΠ, όπως αλληλεγγύη- ισότητα – αντιμετώπιση διακρίσεων – στερεότυπα – ευάλωτες κοινωνικές ομάδες – σχολικός και διαδικτυακός εκφοβισμός – κ.ά., ενεργοποιούνται, γίνονται περισσότερο συνειδητοποιημένοι, υπεύθυνοι και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες. Αποκτούν κοινωνική και πολιτειακή συνείδηση, κοινωνική ευθύνη, συμμετοχικότητα, ευαισθητοποίηση, δημοκρατική συμπεριφορά. Ανακαλύπτουν τα ουσιώδη της ζωής τους.
Η δημιουργία του Περιοδικού μπορεί να βοηθήσει στο ρόλο του Σχολείου στην ικανοποίηση των αναγκών των μελών του και στην πρόληψη των προβλημάτων και όχι απλώς στην αντιμετώπισή τους. Αντί για βραχυπρόθεσμες δράσεις, μπορεί να βοηθήσει να προκύψει ένα «Σχέδιο Ποιότητας», με αφοσίωση και δέσμευση στην φιλοσοφία της Ποιότητας της Εκπαίδευσης.